A STUDY ONTRANSFORMATIONsocio-spatial, MEANINGFULLEARNINGAND EDUCATIONGEOGRAPHYFORA SCHOOLINTHE PECÉM DISTRICT INSAO GONCALO DO AMARANTE-BRAZIL

Authors

  • Felipe da Rocha Borges Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Juliana Felipe Farias Universidade Federal do Ceará (UFC)

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v3-2012-80845

Keywords:

Meaningful Learning, Education geography, Socio-spatial transformations

Abstract

The intense socio-spatial transformations experienced today are felt in various sectors of society, among them education. In the district of Pecém, located in São Gonçalo do Amarante - Ceará / Brazil, you can view various socio-spatial changes, motivated by the implementation of the Industrial Complex and Harbor (CIPP) in the late 1990. These changes occurred in the district of Pecém intensified migration, changed the local economy and changed the reality experienced by local residents, especially in the education sector Pecém. In this context, this paper presents an analysis of these transformations that occurred in the district combining the educational aspects, using this analysis as a basis for the theory of Meaningful Learning, which provides important theoretical and methodological contributions that enable the understanding of the students with the rapid changes occurring in Pecém.

Author Biographies

  • Felipe da Rocha Borges, Universidade Federal do Ceará (UFC)

    Mestrando do programa de Pós-graduação da Universidade Federal do Ceará (UFC). Licenciado em Geografia pela UFC

  • Juliana Felipe Farias, Universidade Federal do Ceará (UFC)

    Doutoranda do programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federal do Ceará (UFC). Licenciada e Mestre em Geografia pela UFC. 

References

ANTUNES, Celso. Professores e professauros: reflexões sobre a aula e práticas pedagógicas diversas. Petrópolis (RJ): Vozes, 2009.

AUSUBEL, D. P. Psicologia educativa: un punto de vista cognoscitivo. México, Trillas, 1988.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia : saberes necessários à prática educativa. 33ª. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

MOREIRA, M. A. Mapas conceituais e aprendizagem significativa. Cadernos de Aplicação, Porto Alegre, v. 11, n. 2, p. 143-156, 1998.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa crítica. Porto Alegre: Instituto de Física/Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2005.

OLIVEIRA, C. D. M. Para Pensar Cultura Escolar a Partir da Periferia Globalizada. In:NUNES, Flaviana Gasparotti (org.).Ensino de geografia: novos olhares e práticas. Dourados, MS: UFGD, 2011.

SANTOS, Milton. Espaço e Método. 4ª ed. São Paulo: Nobel, 1997.

Published

2012-07-20

Issue

Section

Artigos

How to Cite

A STUDY ONTRANSFORMATIONsocio-spatial, MEANINGFULLEARNINGAND EDUCATIONGEOGRAPHYFORA SCHOOLINTHE PECÉM DISTRICT INSAO GONCALO DO AMARANTE-BRAZIL. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 3, n. 4, p. 55–68, 2012. DOI: 10.14393/REG-v3-2012-80845. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/80845. Acesso em: 27 dec. 2025.