A STUDY ONTRANSFORMATIONsocio-spatial, MEANINGFULLEARNINGAND EDUCATIONGEOGRAPHYFORA SCHOOLINTHE PECÉM DISTRICT INSAO GONCALO DO AMARANTE-BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v3-2012-80845Keywords:
Meaningful Learning, Education geography, Socio-spatial transformationsAbstract
The intense socio-spatial transformations experienced today are felt in various sectors of society, among them education. In the district of Pecém, located in São Gonçalo do Amarante - Ceará / Brazil, you can view various socio-spatial changes, motivated by the implementation of the Industrial Complex and Harbor (CIPP) in the late 1990. These changes occurred in the district of Pecém intensified migration, changed the local economy and changed the reality experienced by local residents, especially in the education sector Pecém. In this context, this paper presents an analysis of these transformations that occurred in the district combining the educational aspects, using this analysis as a basis for the theory of Meaningful Learning, which provides important theoretical and methodological contributions that enable the understanding of the students with the rapid changes occurring in Pecém.
References
ANTUNES, Celso. Professores e professauros: reflexões sobre a aula e práticas pedagógicas diversas. Petrópolis (RJ): Vozes, 2009.
AUSUBEL, D. P. Psicologia educativa: un punto de vista cognoscitivo. México, Trillas, 1988.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia : saberes necessários à prática educativa. 33ª. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006.
MOREIRA, M. A. Mapas conceituais e aprendizagem significativa. Cadernos de Aplicação, Porto Alegre, v. 11, n. 2, p. 143-156, 1998.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa crítica. Porto Alegre: Instituto de Física/Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2005.
OLIVEIRA, C. D. M. Para Pensar Cultura Escolar a Partir da Periferia Globalizada. In:NUNES, Flaviana Gasparotti (org.).Ensino de geografia: novos olhares e práticas. Dourados, MS: UFGD, 2011.
SANTOS, Milton. Espaço e Método. 4ª ed. São Paulo: Nobel, 1997.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


