MAQUETES CARTOGRAPHIC RELIEF AS A TOOL FOR TEACHING OF GEOGRAPHY: THE EXAMPLE OF UBERLÂNDIA-MG

Authors

  • Fernanda Oliveira Borges Universidade Federal de Uberlândia
  • Felipe Lehnenn Osório Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v5-2014-80315

Keywords:

Modelos Tridimensionais, Modelos Planificados, Paisagem, Objetos Geográficos, Cartografia

Abstract

This work depicts the importance of the models as relief mapping tool for teaching geography, mainly because they represent a three dimensional topography of a particular landscape, which results in a better visualization of certain geographic elements that compose it, and also allows to analyze possible phenomena related to modeling the same. Aiming to emphasize this importance, we took as an example the development of the model of relief from Uberlândia, MG, describing all procedures used in this process in order to demonstrate how this activity can be used in teaching and learning students at all levels of education, including early grades. Finally, the work refers to the relationship between cartography and space, discussing how this helps in understanding the process of geographical space, through their flat and three-dimensional models.

Author Biographies

  • Fernanda Oliveira Borges, Universidade Federal de Uberlândia

    Graduanda do 6º período em Geografia - Bacharelado (UFU)

  • Felipe Lehnenn Osório, Universidade Federal de Uberlândia

    Graduando do 6º período em Geografia - Licenciatura

References

AB’SÁBER, Aziz Nacib. Os Domínios de Natureza no Brasil: potencialidades paisagísticas. 7 ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2012, 158 p.

ALMEIDA, Rosângela Doin de; PASSINI, Elza Yasuko. O Espaço Geográfico: Ensino e Representação. 15 ed. São Paulo: Ed. Contexto, 2008, 90 p.

BREDA, Thiara Vichiato. O olhar espacial e geográfico na leitura e percepção da paisagem municipal: contribuições das representações cartográficas e do trabalho de campo no estudo do lugar – Volume 1. Ourinhos: Universidade Estadual Paulista. Trabalho de Conclusão de Curso apresentado à Comissão de Avaliação de TCC do Curso de Graduação em Geografia – Bacharelado do Campus Experimental de Ourinhos, UNESP, 2010.

DOLLFUS, Olivier. A análise geográfica. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1973, 130 p.

__________. O espaço geográfico. 3 ed. Rio de Janeiro: Ed. Difel/Difusão Editorial S.A, 1978, 121 p.

DUARTE, Paulo Araújo. Cartografia temática. Florianópolis: Ed. da UFSC, 1991, 145 p.

FRANCISCHETT, Mafalda Nesi. A Cartografia no ensino da Geografia: abordagens metodológicas para o entendimento da representação. Cascavel: EDUNIOESTE, 2010, 209 p.

GIRARDI, Gisele. Cartografia Geográfica: Reflexões e Contribuições. Boletim Paulista de Geografia. São Paulo AGB, nº 87, 2007, PP. 45-65.

LACOSTE, Yves. A Geografia, isso serve, em primeiro lugar, para fazer a Guerra. Campinas: Ed. Papirus, 1989, 263 p.

MIRANDA, Sérgio Luiz. A Noção de curva de nível no modelo tridimensional. Boletim Paulista de Geografia. São Paulo, 2001, PP. 186-194.

OLIVEIRA, Lívia de.; ALMEIDA, Rosângela Doin de. Cartografia Escolar. São Paulo: Ed. Contexto, 2007, 224 p.

RODRIGUES, Silvio Carlos. Mudanças ambientais na rtegião do Cerrado:análise das causas e efeitos da ocupação e uso do solo sobre o relevo. O caso da bacia hidrográfica do Rio Araguari, MG. GEOUSP – Espaço e Tempo, São Paulo, Nº 12, pp. XX, 2002.

SIMIELLI, Maria Elena Ramos; GIRARDI, Gisele; MORONE, Rosemeire. Maquete de rtelevo: um recurso didático tridimensional. Boletim Paulista de Geografia, São Paulo, nº 87, p. 131-151, 2007.

TORRES, Eloiza Cristiane. Geomorfologia e maquetes. Revista Geográfica de América Central, Costa Rica, nº EGAL, 2011, p. 1-10.

Published

2015-01-28

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MAQUETES CARTOGRAPHIC RELIEF AS A TOOL FOR TEACHING OF GEOGRAPHY: THE EXAMPLE OF UBERLÂNDIA-MG. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 5, n. 9, p. 124–137, 2015. DOI: 10.14393/REG-v5-2014-80315. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/80315. Acesso em: 27 dec. 2025.