THE CONTRIBUTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN URBAN STUDIES

Authors

  • Elidiane da Silva Amâncio Escola Internacional de Aldeia
  • Maria Fernanda Abrantes Torres Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v5-2014-80313

Keywords:

Environment, Geography, Urbanization

Abstract

This article was developed from the analysis of issues related to the integration of environmental education in the study of urban geography, it is increasingly urgent to study urban phenomena and aspects that generate social and environmental impacts. The phenomenon of urbanization has brought numerous benefits to the population residing in urban areas, however, generate externalities that need to be minimized or eradicated where possible. The objective of this work is to point out the environmental education as a tool in building awareness and environmental awareness, the development of public policies capable of transforming the serious environmental framework present in most urban areas. The methodology developed for the operationalization of this article comprises the steps of literature review for a prior knowledge of the subject being studied, subsequently conducting fieldwork for collection of iconographic material and verification of the problem studied, and finally gave up the writing of research trying to relate the reality witnessed in field theory obtained during the literature search. In general, environmental education transcends the realm of theory and debates, it is applicable, manufacturing, promoting awareness and developing sustainable habits, being an important tool for understanding the social and environmental phenomena in the environment in urban environments.

Author Biographies

  • Elidiane da Silva Amâncio, Escola Internacional de Aldeia

    Licenciada em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco. Tecnóloga em Gestão Ambiental pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco.  Professora de Geografia da Escola Internacional de Aldeia

  • Maria Fernanda Abrantes Torres, Universidade Federal de Pernambuco

    Doutora em Oceanografia e Professora do Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federal de Pernambuco. Vice-coordenadora do Núcleo de Estudos do Meio Ambiente do Departamento de Ciências Geográficas. 

References

ASCELRAD, H. et al. O que é justiça ambiental. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Parecer 7/2010. Distrito Federal: 2010.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Política Nacional do Meio Ambiente. Lei 6.938/81. Distrito Federal: 2010.

CASCINO, Fabio. Educação Ambiental: princípios, história, formação de professores. 2. Ed. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 2000.

CARSON, Rachel. Silent Spring. Houghton Mifflin: Boston, 1987.

CHRISTALLER, Walter. Central places in southern Germany. New Jersey: Prentice-Hall, 1933.

DIAS, Genebaldo Freire. Educação Ambiental: princípios e práticas. São Paulo: Gaia, 1992.

DIEGUES, Antônio Carlos Santana. O mito moderno da natureza intocada. 3. ed. São Paulo: Hutecic, 2000.

DI SARNO, Daniela Campos Libório. Tese de Doutorado "Direito Urbanístico Moderno: meio ambiente e qualidade de vida. São Paulo: PUC/SP, 2002.

FAZENDA, Ivani, org. A academia vai à escola. Campinas: Papirus, 1995.

FAZENDA, Ivani, org. Didática e interdisciplinaridade. Campinas: Papirus, 1998.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GABEIRA, Fernando. Nós que amávamos tanto a revolução: diálogo Gabeira-Cohn-Bendit. Rio de Janeiro: Rocco, 1985

HOBSBAWN, Eric. A era das Revoluções: 1789-1848. 4.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

IBAMA . Avaliação de impacto ambiental: agentes sociais, procedimentos e ferramentas. Brasília: Instituto Brasileiro do Meio Ambiente e dos Recursos Renováveis, 1995.

LEFF, Enrique. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. tradução de Lúcia Mathilde Endlich Orth. 6. Ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2008.

MATOS, Olegária. Paris 1968, as barricadas do desejo. São Paulo: Brasiliense, 1989.

MCCORMICK, John. Rumo ao paraíso: a história do movimento ambientalista. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1992.

MOSCOVICI, Serge. A máquina de fazer deuses. Rio de Janeiro: Imago, 1990.

OSÓRIO, Letícia Marques, Liana Portilho (organizadora). Estatuto da Cidade Comentado. Belo Horizonte: ed. Mandamentos, 2002.

REIGOTA, Marcos. Meio ambiente e representação social. São Paulo: Brasiliense, 1994.

_____________. O que é educação ambiental. São Paulo: Brasiliense, 1995.

SÁNCHEZ, Luis Enrique. Avaliação de impacto ambiental: conceitos e métodos. São Paulo: ed. Oficina de textos, 2008.

SANTOS, Milton. O espaço dividido: os dois circuitos da economia urbana dos países subdesenvolvidos. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1979.

_____________. Técnica, Espaço, Tempo. São Paulo: Hucitec, 1994.

_____________. Algumas notas sobre a importância do Espaço para o desenvolvimento Social. Rio de Janeiro: Garamond, 1997.

SARMENTO, Verônica. Saúde e saneamento ambiental. Recife: IFPE, 2009.

SOUZA, Marcelo Lopes de. ABC do desenvolvimento urbano. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

THOMAZIELLO, S. A. Planejamento ambiental e conservação de florestas urbanas: Mata Ribeirão Cachoeira, Campinas, SP. Dissertação de Mestrado - UNICAMP, Campinas, 1999.

UNESCO. Organização das Nações Unidas para Educação, Ciência e Cultura. Educação Ambiental: as grandes orientações de conferências de Tbilisi. Série estudos de educação ambiental, Ed. Especial. Brasília: IBAMA, 1997.

VELHO, Otávio Guilherme. O fenômeno urbano. São Paulo: Guanabara, 1987.

Published

2015-01-28

Issue

Section

Artigos

How to Cite

THE CONTRIBUTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN URBAN STUDIES. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 5, n. 9, p. 87–109, 2015. DOI: 10.14393/REG-v5-2014-80313. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/80313. Acesso em: 27 dec. 2025.