DIDACTIC AND TEACHING OF GEOGRAPHY TODAY: OPPORTUNITIES AND CHALLENGES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v5-2014-80310

Keywords:

High school, Critical Geography, Public education, Globalization, Learning

Abstract

The article aims to discuss the didactic-pedagogic process and teaching of geography as a challenge to be faced  in the XXI century. The current period called globalization has put education competition part: competitiveness present in the school education has led to a true "commodification" driven under rules dictated by international organizations based on neoliberalism. Faced with this situation, as the didactic and specifically the teaching of Geography should be understood in classrooms Brazilian public schools. The paper discusses the didactic-pedagogic concept under various visions establishing a historical theme in Brazil and the relationship with the teaching of Geography, therefore, presents the LDB, the NCP and the goals of Geography in high school in the current period, confronting the teaching of Geography in official curricula and critical perspective of discipline. We conducted a literature review to provide a theoretical support to the proposed theme. It is expected to contribute to discussion of teaching Geography from the reality of public education level.

References

ANDRADE, M. C. Trajetória e compromissos da geografia brasileira. In: CARLOS, A. F. A. (Org.) A Geografia na sala de aula. 8ª Ed. São Paulo: Contexto, 2006. p. 9 – 13.

ANDRIOLI, A. I. . As políticas educacionais no contexto do neoliberalismo. Revista Eletrônica Espaço Acadêmico, Maringá, v. 13, 2002.

BRASIL Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Ministério da Educação, 1996.

BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros Curriculares Nacionais:

Geografia. Brasília: MEC, 1995.

CASTANHO, M. E. ; CASTANHO, S. E. M. Contribuição ao estudo da história da didática no Brasil. In: 31ª Reunião Anual da ANPEd, 2008, Caxambu, MG. 31ª Reunião Anual da ANPEd: Anais. Rio de Janeiro, RJ: ANPEd, 2008. v. 01. p. 01-18..

COMÊNIO, João Amós. Didáctica magna. 3. ed. Porto: Fundação Calouste Gulbenkian, 1985.

DALRI, V. R.; MENEGHEL, S. M. O ensino médio pós-LDBEN/1996: Avanços e Desafios. In: XXV Simpósio Brasileiro - II Congresso Ibero Americano de Política e Administração da Educação - Jubileo de Ouro da ANPAE (1961-2011). São Paulo: Anpae, 2011. v. 1. p. 401-401.

DAMIANI, A. L. A geografia e a construção da cidadania. In: CARLOS, A. F. A. (Org.) A Geografia na sala de aula. 8ª Ed. São Paulo: Contexto, 2006. p. 50 – 61.

LACOSTE, Y. A Geografia – Isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. Tradução de Maria Cecília França. 19ª Ed. Campinas: Papirus, 1988. 239 p.

LEÃO, V. P.; LEÃO, I. C. Ensino de Geografia e mídia: linguagens e práticas pedagógicas. Belo Horizonte: Argvmentvm, 2008. 144 p.

LIBÂNEO, J. C. A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: a teoria histórico-cultural da atividade e a contribuição de Vasili Davydov. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 27, n.27, p. 5-24, 2004.

LUCKESI, C. C.; PASSOS, E. S. Introdução à filosofia: aprendendo a pensar. 2ª Ed. São Paulo: Cortez, 1996. 271 p.

MINAS GERAIS. Proposta Curricular Educação Básica - 2005: GEOGRAFIA: Ensino Médio. Secretaria Estadual de Educação, Belo Horizonte, 2005.

MOREIRA, R. Pensar e Ser em Geografia: ensaios de história, epistemologia e ontologia do espaço geográfico. 2ª Ed. São Paulo: Contexto, 2011.

OLIVA, J. T. Ensino de Geografia: um retrato desnecessário. In: CARLOS, A. F. A. (Org.) A Geografia na sala de aula. 8ª Ed. São Paulo: Contexto, 2006. p. 34 – 49.

OLIVEIRA, M. M. A geografia escolar: reflexões sobre o processo didático-pedagógico do ensino. Revista Discente Expressões Geográficas, Santa Catarina, v. 2, jun. 2006, p. 10-24, 2006.

PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N. H. Para ensinar e aprender Geografia. 3ª Ed. São Paulo: Cortez, 2009. 383 p.

SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 13º Ed. Rio de Janeiro: Record, 2006. 174 p.

SANTOS, M. Técnica, Espaço, Tempo: globalização e Meio Técnico-Científico-Informacional. 5ª Ed. São Paulo: EDUSP, 2008. 176 p.

SANTOS, M.; SILVEIRA, M. L. O Brasil: território e sociedade no início do século XXI. 12º Ed. Rio de Janeiro: Record, 2008. 473p.

VESENTINI, J. W. Educação e ensino da geografia: instrumentos de dominação e/ou de libertação. In: CARLOS, A. F. A. (Org.) A Geografia na sala de aula. 8ª Ed. São Paulo: Contexto, 2006. p. 14 – 33.

Published

2015-01-28

Issue

Section

Artigos

How to Cite

DIDACTIC AND TEACHING OF GEOGRAPHY TODAY: OPPORTUNITIES AND CHALLENGES. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 5, n. 9, p. 43–62, 2015. DOI: 10.14393/REG-v5-2014-80310. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/80310. Acesso em: 27 dec. 2025.