SOCIAL CARTOGRAPHY AND PRODUCTION OF MIND MAPS BY STUDENTS IN THE TEACHING OF POLITICAL GEOGRAPHY IN HIGH SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v15-2024-79996Keywords:
Social Cartography, Teaching and Learning, Active Methodology, GeographyAbstract
This didactic intervention employs Social Cartography (SC) as a pedagogical tool for cartographic literacy and critical formation among high school students. Historically, mapmaking has played a central role in human societies by helping to define and understand territories. In the educational context, it is essential for students to develop the ability to interpret and create maps throughout their academic journey. This study applies SC as an active methodology to engage students in collective participation and knowledge construction, addressing the need to adapt teaching to the new realities experienced by learners. SC does not aim to replace traditional cartography but serves as a complementary approach that fosters critical thinking about the power relations involved in the production and reproduction of geographical spaces. Through collaborative mapping, students reflect on their own spatial experiences, thereby enhancing their understanding of geographic concepts. The intervention was conducted with third-year high school students and focused on the third-term curriculum content. It was observed that SC stimulates critical development and advances students’ cartographic literacy, proving to be a promising active methodology for the teaching-learning process in geography, with potential for interdisciplinary application of this tool.
References
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate (Org.). Estratégias de ensinagem. In: ______. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: UNIVILLE, 2003. cap. 3. p. 75-106.
ASCELRAD, Henri; COLI, Luis Régis. Disputas cartográficas e disputas territoriais. In: ACSELRAD, Henri (org.). Cartografias sociais e território. Rio de Janeiro: IPPUR/UFRJ, 2008. p. 13-44. Disponível em: <http://www2.fct.unesp.br/docentes/geo/raul/cartografia_tematica/leitura%204/Cartografias%20Sociais%20e%20Territ%F3rio.pdf>. Acesso em: 15 jun. 2021.
ASCELRAD, Henri; VIÉGAS, Rodrigo Nuñez. Cartografias sociais e território – um diálogo latino-americano. In: ACSELRAD, Henri (org.). Cartografia social, terra e território. Rio de Janeiro: IPPUR/UFRJ, 2013. p. 15-40. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4578708/mod_resource/content/1/COMP_ACSELRAD%20-%202013%20-%20Cartografia%20Social%2C%20Terra%20e%20Territ%C3%B3rio.pdf>. Acesso em: 15 jun. 2021.
BOLIGIAN, L.; ALMEIDA, R. D. de. A cartografia nos livros didáticos no período de 1824 a 1936 e a história da geografia escolar no Brasil. In: ALMEIDA, R. D. de (org.). Novos Rumos da cartografia escolar: currículo, linguagem e tecnologia. São Paulo: Contexto, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 27 fev. 2021.
COSTA, J. M. da. Lugar e representação: a cartografia afetiva por meio de mapas mentais em um lugar chamado escola. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso em Geografia). Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2014.
EUGÊNIO, Alisson; OLIVEIRA, Altino Sérgio Dias de. A cartografia e a formação dos impérios ibéricos na época renascentista. Caderno de Geografia, v. 30, n. 60, 2020. p. 214-235.
GIRARDI, Gisele. Cartografias Sociais em diferentes contextos de aprendizagem. Geographia Meridionalis, v. 6, n. 1, 2021. p. 67-84. Disponível em: <https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/Geographis/article/viewFile/20802/1375>. Acesso em: 11 de dez. 2021.
GOMES, Marquiana de Freitas Vilas Boas. Cartografia Social e Geografia Escolar: aproximações e possibilidades. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 7, n. 13, p. 97-110, 2017. DOI: 10.46789/edugeo.v7i13.488. Disponível em: <http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/488>. Acesso em: 10 jun. 2021.
GORAYEB, A.; MEIRELES A. J. A; SILVA, E. V.. Princípios básicos de cartografia e construção de mapas sociais: metodologias aplicadas ao mapeamento participativo. In: ______; ______; ______ (Orgs). Cartografia social e cidadania: experiências de mapeamento participativo dos territórios de comunidades urbanas e tradicionais. Fortaleza: Expressão Gráfica Editora, 2015.
GOVERNO DE RORAIMA. Escola Monteiro Lobato celebra 75 anos com concurso para escolha de bandeira e mascote. Portal do Governo de Roraima, 2024. Disponível em: https://portal.rr.gov.br/escola-monteiro-lobato-celebra-75-anos-com-concurso-para-escolha-de-bandeira-e-mascote/. Acesso em: 2 nov. 2024.
HARLEY, Brian. Mapas, saber e poder. Confins [Online], v. 5, 2009. Disponível em: <http://journals.openedition.org/confins/5724>. Acesso em: 16 fev. 2022. DOI: <https://doi.org/10.4000/confins.5724>.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE. Noções básicas de cartografia. Rio de Janeiro: IBGE, 1999. Disponível em: biblioteca.ibge.gov.br Acesso em: 15 abr. 2021.
JABBOUR, Elias. China: Socialismo do Século XXI. 4º ed. BoiTempo: São Paulo. 2022.
LACOSTE, Yves. A geografia: isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. 19. Ed. Campinas (SP): Papirus, 2012. 239 p.
LÉVY, Jacques. Uma virada cartográfica. In: ACSELRAD, Henri (org.). Cartografias sociais e território. Rio de Janeiro: IPPUR/UFRJ, 2008. p. 153-167. Disponível em: <http://www2.fct.unesp.br/docentes/geo/raul/cartografia_tematica/leitura%204/Cartografias%20Sociais%20e%20Territ%F3rio.pdf>. Acesso em: 15 jun. 2021.
NEVES, Thales Chinchio; GONÇALVES, Amanda Regina. A prática da Cartografia Social na educação: uma revisão de literatura. Estudos Geográficos: Revista Eletrônica de Geografia, Rio Claro, v. 20, n. 3, p. 489-508, 2022. Disponível em: <https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/estgeo/article/view/16429/12714>. Acesso em: 28 out. 2024.
PAIVA, M. R. F. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: Revisão Integrativa. Sanare, Sobral, v. 15, n. 2, p. 145-153, 2016.
RABELO, Lucas Montalvão. Os mapas na Idade Média: representações das concepções religiosas e das influências da Antiguidade Clássica. Temporalidades, Belo Horizonte, v.7, n.1, p.163-181, 2015. Disponível em: <http://www.labocart.ufc.br/wp-content/uploads/2020/12/Historia_da_Cartografia.pdf>. Acesso em: 16 jul. 2022.
TETAMANTI, Juan Manuel Diez. Cartografía Social: herramienta de intervención e investigación social compleja - el vertebramiento inercial como processo mapeado. In: TETAMANTI, Juan Manuel Diez et al. (org.). Cartografía Social: investigaciones e intervención desde las ciencias sociales: métodos y experiencias de aplicación. Comodoro Rivadavia: Universitaria de la Patagonia, 2012. p. 13-24.
WALDMAN, Mauricio. Todos os caminhos levam a Roma: a cartografia dos césares, Tábua Peutinger e os limites do espaço. Geografia (Londrina), v.22, n.1, p.59-77, 2013. Disponível em: <https://mw.pro.br/mw/Geografia_Tabua_Peutinger.pdf>. Acesso em: 16 jul. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Thales Chinchio Neves, Vilmar Florencio Barbosa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


