TEACHING AND RESEARCH IN GEOGRAPHY

Authors

  • Raimunda Áurea Dias de Sousa Universidade de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v7-2016-79833

Keywords:

Teaching, Research, Geography, Theory, Practice

Abstract

The present study has been developed at the University of Pernambuco, Campus of Petrolina, with students of the Collegiate of Geography who have not completed the Course during the four-year regular period. The fact to motivate the disclosure of the problem regarding the number of students that have not completed the course in the expected time was the observation that learners when reached the eighth period always finalized the disciplines, leaving behind the End of Course Work. Therefore, the work aims to analyze the absence of research in training of graduate students in geography and the implications on the completion of the final work of course. It is of utmost importance to point out that since the inclusion of the Research Paper in the Course of Geography at the University of Pernambuco/Petrolina in 2007 it has been observed an estrangement between research and teaching. This conduct makes us wonder about the insertion of research activities in the graduation process with regard to the licentiate degrees, mainly with End of Course Works and subsequently Scholarships for Scientific Initiation which are not provided, a group of lecturers whose practice turn to research as an activity essential to teaching at all levels

Author Biography

  • Raimunda Áurea Dias de Sousa, Universidade de Pernambuco

    Profa. Dr.a da Universidade de Pernambuco (UPE), campus Petrolina, do Programa de Pós-graduação em Formação de Professores e Praticas Interdisciplinares (PPGFPPI) e do Colegiado de Geografia UPE/Petrolina. 

References

ABREU, Silvana. O estágio supervisionado na formação do professor de geografia: diálogos ininterruptos. (Orgs.) ALBUQUERQUE, Adailza Martins de & FERREIRA Joseane Abílio de Sousa Formação, Pesquisas e Práticas Docentes: Reformas Curriculares em Questão. João Pessoa: Editora Mídia, 2013.

CALLAI, Helena Copetti. A formação do profissional da Geografia.Ijuí:Ed. UNIJUÍ, 1999.

HARVEY, David. O Enigma do Capital e as crises do capitalismo. – 1 ed. São Paulo: Boitempo, 2012.

MÉSZÁROS, Istvám. A Educação para Além do Capital. São Paulo: Boitempo, 2008.

MOREIRA, Ruy. O discurso do avesso: para a crítica da geografia que se ensina. São Paulo: Contexto, 2014.

PONTUSCHKA, NídiaNacid. Políticas públicas na trajetória do ensino da formação dos professores: a construção de conhecimentos. (Orgs.) ALBUQUERQUE, Adailza Martins de & FERREIRA Joseane Abílio de Sousa Formação, Pesquisas e Práticas Docentes: Reformas Curriculares em Questão. João Pessoa: Editora Mídia, 2013.

SUERTEGARAY, Dirce Maria Antunes. Pesquisa e Educação de Professores. In Geografia em Perspectiva. (Orgs.) PONTUSCHKA, NíbiaNacib& OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de. São Paulo: Contexto, 2002.

SOUZA, Vanilton Camilo. Desafios do Estagio Supervisionado na Formação do Professor de Geografia.(Orgs.) ALBUQUERQUE, Adailza Martins de & FERREIRA Joseane Abilio de Sousa Formação, Pesquisas e Práticas Docentes: Reformas Curriculares em Questão. João Pessoa: Editora Mídia, 2013.

SOUZA NETO, Manoel Fernandes de. Aula de Geografia. 2ª edição. Campina Grande PB: Bagagem, 2008.

Published

2016-08-11

Issue

Section

Artigos

How to Cite

TEACHING AND RESEARCH IN GEOGRAPHY. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 7, n. 12, p. 71–81, 2016. DOI: 10.14393/REG-v7-2016-79833. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/79833. Acesso em: 27 dec. 2025.