THE USE OF DIFFERENT LANGUAGES IN GEOGRAPHIC EDUCATION FOR STUDY AND UNDERSTANDING OF GEOGRAPHIC SPACE AND GLOBALIZATION

Authors

  • Kalina Fernanda Cavalcanti Ferreira Universidade Federal de Campina Grande

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v8-2017-78637

Keywords:

Teaching Geography, Globalization, Spaces, Methodologies

Abstract

It is perceived that it remains a challenge for the Geography teacher to look for methodologies that stimulate and attract the student to the understanding of the geographic contents. However, the teacher can not fail to fulfill his/her role of transforming agent of society, because it acts directly in the formation of critical citizens. In this perspective, the teacher should reflect on his daily practice, looking for methodologies capable of forming a citizen in its totality. Based on these premises, the geographic knowledge must be worked in a more interactive and dynamic way, instigating the attention of the student; Making it reflects that society is constantly changing. Thus, the teacher can use different speeches ​​in teaching such as movies, comics, videos etc to achieve the proposed objectives. Therefore, the main objective of this work is to report and analyze the use of different speeches ​​in the teaching of Geography to study and understand geographic space and globalization. This study was conducted in the first semester of 2015 with two 8th grade class elementary school of a public school in Picuí- PB city. The research is configured as qualitative research-action type, in the theoretical conception of Critical Geography. The different speeches ​​used were: auxiliary texts, images, advertisings, movie, music and poem. The results achieved were effective indicating that with the use of several resources in the classroom it is possible to have a better use in the teaching-learning process.

Author Biography

  • Kalina Fernanda Cavalcanti Ferreira, Universidade Federal de Campina Grande

    Graduada em Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual da Paraíba. Especialista em Metodologia do Ensino de História e Geografia pela UNINTER. Cursando especialização em Análise Regional e Ensino de Geografia na UFCG. Professora efetiva do Município de Sumé/PB.

References

CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos; CALLAI, Helena Copeti; KAERCHER, Nestor André; Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano; estudar o Lugar para compreender o mundo. Porto Alegre, Editora Mediana, 9ª edição, 2010.

CAVALCANTI, Lana de Sousa. Geografia, escola e construções de conhecimentos. Campinas-SP, Editora Papirus, 16ª edição, 2010.

CHICO BUARQUE. O meu guri. In: ______. Almanaque. Produção: Mazzola. São Paulo: Ariola Discos, 1981 (LP); 1993 (CD). Letra disponível em: <http://letras.mus.br/chico-buarque/66513/>. Acesso em 08/06/2015.

FLÁVIO, Luiz Carlos. Espaços e homens-máquinas. Poema. In: ______. Geografia em poesias: tempos, espaços, pensamentos. Francisco Beltrão-PR: Grafisul, 2008, p. 42-43.

MORAES, Antonio Carlos Robert. Geografia: pequena história crítica. São Paulo: Hucitec, 1999.

MORAIS, Lucas Oliveira. O ensino da Geografia: novos recursos velhos desafios. V colóquio internacional “Educação e contemporaneidade” São Cristovão-SE/ Brasil. 21 a 23 de setembro de 2011.

O CONTADOR de histórias. Direção: Luiz Villaça. Produção: Denise Fraga e Francisco Ramalho Jr. Roteiro: Mauricio Arruda, José Roberto Torero, Mariana Veríssimo, Luiz Villaça. Fotografia: Lauro Escorel. Elenco principal: Maria de Medeiros, Marco Ribeiro, Paulo Henrique Mendes. Brasil: Ramalho Filmes; Nia Filmes; Warner Bros. Pictures, 2009. DVD, 1h 40min, son., color. Baseado na vida do pedagogo mineiro Roberto Carlos Ramos.

REICHWALD JÚNIOR, Guilherme. Leitura e escrita na geografia ontem e hoje. In: NEVES, Iara C. B. et al. (Org.). Ler e escrever: compromisso de todas as áreas. 7. ed. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 2006. p. 67-72.

RUDNICK, Rosane. SOUSA, Sandra de. O Ensino de Geografia e suas linguagens. In: A Geografia e o uso de diferentes linguagens uma necessidade para a sala de aula. Curitiba. Editora IBPEX, 2010.

STEFANELLO, Ana Clarissa. Didática e avaliação da aprendizagem no Ensino da Geografia. 2ª Ed. Revista e atualizada- Curitiba: Ibpex, 2011. (Coleção Metodologia do Ensino de História e Geografia: v. 2)

STRAZZACAPA, Cristina. MONTANARI, Valdir. O que é globalização. In: Globalização: o que é isso, afinal? São Paulo. Moderna, 2003. P. 8-11.

SANTOS, Rosselvelt José. COSTA, Cláudia Lúcia da. KINN, Marli Graniel. Coleção explorando o ensino: Geografia. In: Ensino de Geografia e novas linguagens. Brasília: MEC. Volume 22, 2010.

Published

2017-08-27

Issue

Section

Artigos

How to Cite

THE USE OF DIFFERENT LANGUAGES IN GEOGRAPHIC EDUCATION FOR STUDY AND UNDERSTANDING OF GEOGRAPHIC SPACE AND GLOBALIZATION. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 8, n. 14, p. 114–127, 2017. DOI: 10.14393/REG-v8-2017-78637. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/78637. Acesso em: 7 dec. 2025.