THE TEACHING CERRADO: REALITY AND DEMANDS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v9-2018-76787

Keywords:

Social formation, To belong, Biome-territory

Abstract

The present research aimed to identify how the Cerrado has been mediated as content of the Geography discipline in the high school of the public network of the state of Goiás. This is a qualitative research that had as subjects teachers of the discipline and listed data through semi-structured interview and documentary analysis. At the end of this research, it was identified that the teacher has faced some challenges to approach the content of Cerrado, being the main ones are: the lack of qualified bibliographies for high school and lack of methodological resources. It is understood that such issues can undermine the cognitive development, social formation and construction of the student's sense of belonging to their place. Thus, we conclude in this work two relevant aspects: the need to elaborate didactic materials that contemplate the Cerrado in a perspective that approximates the reality of the student belonging to this biome-territory, and also the importance of continuing teacher training.

Author Biographies

  • Luline Silva Carvalho Santos, Secretaria de Educação do Estado de Mato Grosso

    Doutoranda em Geografia pela Universidade Federal de Goiás, professora efetiva da educação básica, Secretaria estadual de educação do Mato Grosso.

  • Willian Ferreira da Silva, Universidade Federal de Goiás (UFG-Regional Jataí)

    Doutor em Geografia, professor adjunto na Unidade Acadêmica Especial de Estudos Geográficos da Universidade Federal de Goiás – Regional Jataí.  

  • Suzana Ribeiro Lima Oliveira, Universidade Federal de Goiás (UFG–Regional Jataí)

    Doutora em Geografia, professora adjunto na Unidade Acadêmica Especial de Estudos Geográficos da  Universidade Federal de Goiás – Regional Jataí.  

References

AB’SABER, A.N.. Os domínios morfoclimáticos na América do Sul: primeira aproximação. Geomorfologia, São Paulo, v. 53, p.1-23, 1977.

BAGANHA, D. E. O papel e o uso do livro didático de ciências nos anos finais do ensino fundamental. 2010. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná. Curitiba. 2010. Disponível em: <http://www.ppge.ufpr.br/teses/M10_Denise%20Estorilho%20Baganha.pdf>. Acesso em : 26 maio de 2014

BARREIRA, C. C. M. A; CHAVEIRO, Eguimar F. Cartografia de um pensamento de Cerrado. In: PELÁ, Márcia; CASTILHO, Denis (org). Cerrado: perspectivas e olhares. Goiânia: Vieira, 2010. p.15-34. Disponível em: <http://laboter.iesa.ufg.br/up/214/o/Livro_CERRADOS_perspectivas_e_olhares.pdf>. Acesso em: 22 de jul. de 2014.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf>. Acesso em 23/09/2017.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília : MEC/SEF, 1997. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf>. Acesso em 07 de jan de 2013.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. PCN+ Ensino Médio: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais - Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasília : MEC/SEF, 2007 Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasHumanas.pdf>. Acesso em 07 de jan de 2013.

CALLAI, Helena Copetti. Estudar o lugar para compreender o mundo. In:

CASTROGIOVANNI, A.C. et al. (orgs.). Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2010, p. 83-134.

CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos. O misterioso mundo que os mapas escondem. In: CASTROGIOVANNI, Antônio Carloset al. Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003, p. 31 – 48.

CAVALCANTI, L. S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. 5. ed. Campinas, SP: Papirus, 2003.

CHAVEIRO, Eguimar F; BARREIRA, C. C. M. A. Cartografia de um pensamento de Cerrado. In: PELÁ, Márcia; CASTILHO, Denis. Cerrados: perspectivas e olhares. Goiânia: Vieira, 2010. 182 p., p. 15-34.

FERREIRA, I. M. Paisagens do cerrado. In: Simpósio de ensino, pesquisa, extensão e cultura do campus de Catalão/UFG - SEPEC, 1. Catalão (GO), 2005. Anais... Catalão (GO): Campus de Catalão/UFG, 2005. [v. CD-ROM]

FIGUEIREDO, V.S.; SILVA, G, S, C. A importância da aula de campo na prática em geografia. In: Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia, 10. Porto Alegre (RS), 2009. Anais... Porto Alegre: UFRGS, 2009. Disponível em: <http://www.agb.org.br/XENPEG/artigos/GT/GT3/tc3%20(10).pdf>. Acesso em 07 de jan. 2014.

GOIÁS (org). Referenciais Curriculares para o Ensino Médio. Goiânia: Editora Formato, 2010.

GOIÁS. Currículo Referência da Rede Estadual de Goiás. Goiânia: Seduc, 2012. Disponível em: <http://www.educacao.go.gov.br/imprensa/documentos/arquivos/Curr%C3%ADculo%20Refer%C3%AAncia/Curr%C3%ADculo%20Refer%C3%AAncia%20da%20Rede%20Estadual%20de%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20de%20Goi%C3%A1s!.pdf>. Acesso em: 08 de jan. de 2014.

GOMES, H. Universo Cerrado. Goiania: Ed. da UCG, 2008 <http://www2.senado.leg.br/bdsf/item/id/70434>. Acesso em 07 de jan de 2014

MENDONÇA, M. R.; MESQUITA, H. A.. O Agro-Hidro-Negócio no Cerrado Goiano: a construção das (re)existências. In: Encuentro Latino Americano Ciencias Sociales y Represas, 1, e Encontro Brasileiro Ciências Sociais e Barragens, 2., 2007, Salvador, 2007. Anais... Salvador: UFBA, 2007, p. 1-15. Disponível em: <http://www.uff.br/vsinga/trabalhos/Trabalhos%20Completos/Silas%20Pereira%20Trindade.pdf>. Acesso em 07 de mar. de 2014.

RICHTER, Denis. As mudanças no ensino de Geografia para uma ação efetiva da Cartografia Escolar. Revista GeoUECE, v. 3, n. 4, p. 217-237, jan./jun. 2014. Disponível em: .

SILVA C. E. M. Ordenamento Territorial no Cerrado brasileiro: da fronteira monocultora a modelos baseados na sociobiodiversidade territorial. Revista Desenvolvimento e Meio Ambiente, v. 1, n. 19, p. 89-109, 2009. Disponível em : <http://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/made/article/view/16407>. Acesso em 17 de jul. de 2015.

Published

2019-04-15

Issue

Section

Artigos

How to Cite

THE TEACHING CERRADO: REALITY AND DEMANDS. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 9, n. 17, p. 126–144, 2019. DOI: 10.14393/REG-v9-2018-76787. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76787. Acesso em: 11 dec. 2025.