THEMES OF DIVERSITY IN THE TRAINING AND PRACTICE OF THE TEACHERS OF GEOGRAPHY: TRAJECTORIES OF CHALLENGES AND POSSIBILITIES
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v9-2018-76783Keywords:
Geography Teaching, Teacher training, Diversity, DifferencesAbstract
The current itineraries of teaching Geography present disagreements with the rhythms of contemporary social movements. The plastering of the themes, treated both in the formation and in the practice of the teachers of Geography, reinforces a strong structuralist character and silencer of the differences and the diversity in the classroom and, consequently, in the school. This article intends to argue about the trajectories of challenges and possibilities for dealing with diversity issues in teacher education and in school practices in Geography. To do so, it is used the survey of references that allow to construct a necessary problematization on the thematic, incurring a necessary interweaving between tendencies and perspectives that base the access and the demystification of the treatment of the questions.
References
ALARCÃO, I. A escola reflexiva. In: ALARCÃO, I. (org). Escola reflexiva e nova racionalidade. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.
CAVALCANTI, L. S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. 13. ed. Campinas: Papirus, 1998.
COSTELLA, R. Z. Para onde foi a geografia que penso ter aprendido. In: CASTROGIOVANNI, A. C. et al (orgs.). Movimentos no ensinar geografia: rompendo rotações. Porto Alegre: Evangraf, 2015.
COUTO, M. A. C. Ensinar a Geografia ou ensinar com a Geografia? Das práticas e dos saberes espaciais à construção do conhecimento geográfico na escola. Terra Livre, São Paulo, ano 26, v. 1, n° 34, p. 109-224, 2010.
FERRAÇO, C. E. Educação-clichê e a necessidade de rasgar sombrinhas... Ou sobre violências cotidianas e a necessidade de furar os clichês... In: GARCIA, R. L.; ESTEBAN, M. T.; SERPA, A. (orgs). Saberes cotidianos em diálogo. 1. ed. Petrópolis, RJ: De Petrus, FAPERJ, 2015.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
GIROTTO, E. D. Reconhecer os professores e seus saberes: ação política na formação docente em Geografia. Revista de Geografia (Recife), v. 34, n. 1, 2017.
GIROUX, H. A.; MCLAREN, P. Formação do professor como uma contraesfera pública: a pedagogia radical como uma forma de política cultural. In: MOREIRA, A. F. B.; TADEU, T. Currículo, cultura e sociedade. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2013, p. 141-173.
GIROUX, H. A.; SIMON, R. Cultura popular e pedagogia crítica: a vida cotidiana como base para o conhecimento curricular. In: MOREIRA, A. F. B.; TADEU, T. Currículo, cultura e sociedade. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2013, p.107-140.
JACOBI, P. Meio ambiente, riscos e aprendizagem social. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, Curitiba, v. 10, n. 26, p. 346-364, set/dez 2015.
LACHE, N. M. Pensar o espaço crítica e socialmente. Uma possibilidade de educação geográfica na escola. In: CASTELLAR, S. M. V.; CAVALCANTI, L. S.; CALLAI, H. C. (orgs.). Didática da Geografia: aportes teóricos e metodológicos. São Paulo: Xamã. 2012, p. 111-130.
LARROSA, J. Linguagem e educação depois de Babel. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
LEFF, E. Complexidade, Racionalidade ambiental e diálogo de saberes. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 34 (3), p. 17-24, set./dez. 2009.
LOPES, A. Discursos nas políticas de currículo. Currículo sem Fronteiras, v. 6, n. 2, 2006, p. 33-52.
MACEDO, E. Currículo, cultura e diferença. In: LOPES, A.; DE ALBA, A. Diálogos curriculares entre Brasil e México. Rio de Janeiro: Eduerj, 2014, p. 83-101.
MORIN, E. Sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2000.
RIVERA, J. A. S. A geografia escolar no debate epistemológico e didático do mundo contemporâneo. In: CASTELLAR, S.M.V.; CAVALCANTI, L.S.; CALLAI, H.C. (orgs.). Didática da Geografia: aportes teóricos e metodológicos. São Paulo: Xamã. 2012.
SILVA, E. T. O professor e o combate à alienação imposta. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
TARDIF. M. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.
TONINI, I. M.; KAERCHER, N. A. A diferença como possibilidade de discutir a desigualdade e combater preconceitos: a geografia que faz a diferença. In: CASTROGIOVANNI, A. C. et al (orgs.). Movimentos no ensinar geografia: rompendo rotações. Porto Alegre: Evangraf, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Lucas Antônio Viana Botêlho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


