A STUDY ON URBAN GEOGRAPHY OF SANTA MARIA/RS WITH ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v9-2018-76779Keywords:
Real Estate Speculation, Santa Maria, Elementary SchoolAbstract
Urban geography within the school context is extremely important because it allows us to understand the production and reproduction of space in cities. Besides that, it is one of the themes that should be developed in the third cycle (6th and 7th) year of basic education. However, in order to learn a topic as complex as this, it is of great value to work with the lived space. So, the didactic sequence presented in the present report was developed. Its general objective was the distribution of real estate, by value and by neighborhood, in the urban area of the county of Santa Maria (RS). It was found that the proposed activity contributed to a students' learning, developed or critical reasoning about what is a real estate speculation and with an identification of elements that prove this in their county of residence.
References
CAMPOS FILHO, C. M. Cidades brasileiras: seu controle ou o caos. 4. ed. São Paulo: Studio Nobel, 2001.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE – SIDRA. Censo Demográfico de 2010. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br>. Acesso em: 1 de junho de 2016.
LEFEBVRE, H. A revolução Urbana. Trad. Sergio Martins. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1999.
MOREIRA, M. A. Teorias de aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999.
RODRIGUES, A. H. V.; DE HOLANDA, V. C. C. As feições da especulação imobiliária e a produção do espaço da cidade média de Sobral-Ce. Revista da Casa da Geografia de Sobral, v. 14, n. 2, p. 44-58, 2012.
SANTOS, M. A Urbanização Brasileira. 5. ed., 1. Reimpr. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Maurício Rizzatti, Natália Lampert Batista, Roberto Cassol

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


