USE OF GEOTECHNOLOGIES IN GEOGRAPHY IN BASIC EDUCATION: A SYSTEMATIC REVIEW OF THE LITERATURE

Authors

  • Pierre Francisco Leite Furtado Rede Estadual de Ensino do Ceará
  • Antonio Flavio Pereira de Almeida Almeida Rede Municipal de Ensino da Prefeitura de Maracanaú-CE
  • Luciana de Lima Universidade Federal do Ceará (UFC)

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v13-2022-76401

Keywords:

Geography teaching, Geotechnology, School Cartography, Basic Education, Teacher training

Abstract

With the marked and significant technological advances in the use of Geotechnologies in the school environment, it is possible to glimpse the reality experienced daily by students,   who are stimulated by the new forms of cartographic literacy and the perception of geographic space. The article has a systematic literature review (RSL) character, which uses, for further development, complete articles of journals and dissertation of libraries in Portuguese. The research aims to analyze how basic education teachers use geotechnological tools in cartography classes, considering analysis and research of relevant scientific studies from 2021, which were evaluated in their completeness, in order to present the new conceptions about the use of geotechnological tools and the relationships with teacher education. The research explored the possibilities of using digital technological tools in support of cartography classes of the Geography discipline, whose methodological conceptions are linked to the use of geotechnologies in experiences and experiences in basic education. Therefore, the research showed interactions between cartographic literacy processes and the instrumentalization of typical situations found in the students' daily lives, as well as the increase in TIDC in the teaching of geotechnologies.

Author Biographies

  • Pierre Francisco Leite Furtado, Rede Estadual de Ensino do Ceará

    Bacharel e Licenciado em Geografia; mestrando  do Programa Pós-Graduação em Tecnologia  Educacional  pela Universidade Federal do Ceará (UFC); professor de Geografia do Ensino Médio da Rede Estadual de Ensino do Ceará.

  • Antonio Flavio Pereira de Almeida Almeida, Rede Municipal de Ensino da Prefeitura de Maracanaú-CE

    Licenciado em Geografia; Especialista em Metodologia de Ensino das Ciências Humanas e Sociais; Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia  Educacional  pela UFC; professor de Geografia do Ensino Fundamental da Rede Municipal de Ensino da Prefeitura de Maracanaú-CE.

  • Luciana de Lima, Universidade Federal do Ceará (UFC)

    Doutora em Educação; Professora Adjunta da UFC lotada no Instituto Universidade Virtual (IUVI); professora do Programa Pós-Graduação em Tecnologia Educacional (UFC).

References

BARBOZA, João Paulo Morandi; RONDINI, Carina Alexandra. Tecnologia no ensino de Geografia: uma reflexão acerca do uso do aplicativo “LandscapAR” no Ensino-aprendizagem de curvas de nível. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 22, n. 79, fev. 2021.

BEZERRA, Kleiton Ramires Pires; SILVA, Walter Guedes. Importância da alfabetização cartográfica na Base Nacional Comum Curricular ensino fundamental. GEOFRONTER, Campo Grande, v. 2, n. 1, p. 1-15, jan./jun. 2016.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, Senado Federal, 1988. Disponível em: <https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pd>. Acesso em: 19 mar. 2020.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 jun. 2014. Plano Nacional de Educação (PNE), Diário Oficial da União - Seção 1 - Edição Extra, p. 1, Brasília-DF, 26 jun. 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília-DF: MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase>. Acesso em 19 mar. 2021

BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Plano de Ações Articuladas – PAR: Caderno de estudos. Programa Nacional de Formação Continuada a Distância nas Ações do FNDE. Assessoria de Educação Corporativa. 1. ed. Brasília-DF: MEC, FNDE, 2020.

CANNATÁ, Verônica. Quando a inovação na sala de aula passa a ser um projeto de escola. In: BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando Mello. (Org.). Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre-RS: Penso, v. 1, p. 125- 134, 2015.

CONCEIÇÃO, André Luiz da. Geotecnologias aplicadas: relato de disciplina eletiva desenvolvida na educação básica. In: Geografia por sensoriamento remoto.GROSS, Joceli Augusto (Org.). Mérida Publishers, mar., 2021.

DE PAULA, Eder Mileno Silva; ALBUQUERQUE, Emanuel Lindemberg Silva (Orgs.) Geografia física e geotecnologias: propostas de ensino-aprendizagem. [recurso eletrônico], Editora Fi. Porto Alegre, RS, 2021.

FERREIRA, Welton Silva; LEITE, Marcos Esdras. TECNOLOGIAS GEOGRÁFICAS NO ENSINO MÉDIO: estudo de caso em escolas públicas de Montes Claros/ MG. Revista Cerrados, Montes Claros, v. 15, n. 01, p. 330–350, 2017.

HARVEY, David. O Enigma do capital e as crises do capitalismo. 2ª ed. São Paul0-SP: Boitempo, 2011.

IBAM. Instituto Brasileiro de Administração Municipal. Caderno de estudo: Introdução à geotecnologia. Série Programa de qualificação gestão ambiental. Rio de Janeiro, 64 p., 2015.

KITCHENHAM, Barbara. Procedures for performing systematic reviews. Keele, UK, Keele University, v. 33, n. 2004, p. 1-26, 2004.

LIMA, Luciana de; LOUREIRO, Robson Carlos. TecnoDocência - Concepções Teóricas, Fortaleza, Edições UFC, 2019.

LOBATO, Rodrigo Batista.O Uso da Aprendizagem Criativa nas Aulas de Cartografia para Potencializar o Entendimento no Processo de Mapeamento na Disciplina de Geoprocessamento. Revista Educação Geográfica em Foco, Rio de Janeiro, v. 5 n. 9, 2021.

MARÇAL, Edgar; ANDRADE, Rossana; RIOS, Riverson. Aprendizagem utilizando dispositivos móveis com sistemas de realidade virtual. RENOTE, Porto Alegre, v. 3, n. 1, jun. 2005.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; KRAMER, Sonia. Contemporaneidade, educação e tecnologia. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100 - Especial, p. 1037-1057, out. 2007.

OLIVEIRA, Artur Cunha Nogueira de. Uso de tecnologias digitais no ensino de cartografia em um sistema de ensino da educação básica no Brasil. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação - Área de Especialidade em Educação e Tecnologias Digitais, Universidade de Lisboa, Instituto de Educação, Lisboa, Portugal, 2021.

PINHO, Thomáz Augusto Sobral; PINHO, Roberto Ribeiro. O uso da Cartografia Social como alternativa didática na construção de um ensino-aprendizagem significativo na Geografia Escolar. Diversitas Journal. Santana do Ipanema. v. 6. n. 1. 2021.

PISCHETOLA, Magda; MIRANDA, Lyana Virgínia Thédiga de. Metodologias ativas: uma solução simples para um problema complexo. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 16, n. 43, p. 30-56, 2019.

RIBEIRO, Rômulo Afonso Santos; Francischett, Mafalda Nesi. A Cartografia Escolar Crítica e as Tecnologias no Ensino de Geografia. Signos Geográficos, Goiânia, v. 3, p. 1021–1042, 2021.

RIZZATTI, Maurício. A cartografia escolar e as inteligências múltiplas no ensino de geografia: contribuições das geotecnologias no ensino fundamental. Dissertação (Mestrado - Área ambiental do Cone Sul.), Programa de Pós-graduação em Geografia. Universidade Federal de Santa Maria, p. 51-63, 2018.

TÔSTO, Sérgio Gomes; RODRIGUES, Cristina Aparecida Goncalves; BOLFE, Edson Luis; BATISTELLA, Mateus. Geotecnologias e geoinformação: o produtor pergunta, a Embrapa responde. Brasília. Col. Criar Plantar ABC 500P/500R Saber. Infoteca-E. Embrapa, 2014.

VIEIRA, Isabel Cristina Bohn; RIBEIRO, Eduardo Augusto Werneck. Sujeito e o mundo: a aplicação das Geotecnologias no Ensino de Geografia como Perspectiva da Integralidade. Geografia Ensino & Pesquisa, Santa Maria, v. 25, 2021

Published

2022-09-04

Issue

Section

Artigos

How to Cite

USE OF GEOTECHNOLOGIES IN GEOGRAPHY IN BASIC EDUCATION: A SYSTEMATIC REVIEW OF THE LITERATURE. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 13, n. 24, p. 48–63, 2022. DOI: 10.14393/REG-v13-2022-76401. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76401. Acesso em: 26 dec. 2025.