STATE OF THE ART OF SURVEYS ON THE NATIONAL COMMUNAL CURRICULUM BASE OF GEOGRAPHY IN HIGH SCHOOL EDUCATION (2019/2021)
Keywords:
Teaching geography, Curriculum, BNCCAbstract
The latest version of the National Communal Curriculum Base (BNCC) was published three years ago, but the process of its drafting has been an ongoing process for six years. Until now, many theses and essays on the subject were defended and this paper categorizes them. Based on the recent reform of High School Education (2017), we have prioritized surveys focusing on this level of Primary Education. This is a qualitative study, and therefore we have relied on the survey of documents. To attend our aim, we have consulted two specific archives for essays and dissertations: 1) Brazilian Digital Library of Essays and Dissertations; 2) Catalogue for Essays and Dissertations by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). We have gathered 63 dissertations and essays and have grouped them into ten categories. This survey repository clarifies the debate and suggests paths for further research on teachers’ formation, innovative methods, student evaluations and review of educational material.
References
GIARETA, Paulo Fioravante. A produção de conhecimento sobre a Base Nacional Comum Curricular no Brasil: levantamento de teses, dissertações e artigos. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos em Política Educativa, Ponta Grossa, v. 6, e2118101, p. 1-38, 2021.
JORDÃO, Gabriela Fernandes. As disputas em torno do cidadão: a reestruturação urbana, as políticas curriculares e a formação do jovem na cidade – qual o papel da geografia escolar? 2020. 140f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
MATOS, Daniel Abud Seabra; JARDILINO, José Rubens Lima. Os conceitos de concepção, percepção, representação e crença no campo educacional: similaridades, diferenças e implicações para a pesquisa. Educação & Formação , v. 1, p. 20-31, 2016.
PINHEIRO, Antonio Carlos. O ensino de Geografia no Brasil: catálogo de dissertações e teses (1967-2003). 2. ed. Goiânia: Ed. Vieira, 2020.
SANTOS, Leovan Alves dos. O professor de Geografia do Ensino Médio, orientações curriculares recentes e os conteúdos relacionados à geopolítica. 2021. 227f. Tese (Doutorado em Geografia) – Instituto de Estudos Socioambientais, Universidade Federal de Goiás, Goiânia.
VALLADARES, Marisa T. Rosa; GIRARDI, Gisele; NOVAES, Ínia Franco de; NUNES, Flaviana Gasparotti. Contexto da construção da primeira e segunda versões da Base Nacional Comum Curricular no componente curricular de geografia. Giramundo, Rio de Janeiro, v. 3, n. 6, p. 7-18, jul./dez. 2016.
VERDÉRIO, Alex; BARROS, Adriana Junkerfeuerborn de. A Educação do Campo frente à Base Nacional Comum Curricular. Práxis Educativa, v. 15, p. 1-16, 15 out. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Juliano Rosa Gonçalves

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.