FUNDAMENTALS OF THE HOLISTIC APPROACH IN GEOGRAPHY TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v15-2024-78350Keywords:
Holism, Geography teaching, Scale, PrinciplesAbstract
The present article results mainly from the discussions and reflections carried out during the meetings of the research group Holistic Education: an integrating perspective of the geography teacher’s formation, housed at the Universidade Regional do Cariri - URCA. It aims to provoke an epistemological and didactic discussion about teaching geography in a holistic perspective, through an analysis of scale and geographic principles. This is a documentary research, initiated in the work as a CNPQ researcher and in the experiences carried out with students of the geography degree course. The holistic approach in the teaching of geography allows the subjects involved in the teaching and learning process to build knowledge in an integral way, using educational practices that contemplate the aspects: intuitive, physical, emotional, rational, creative and spiritual of being. On a scale of analysis of the geographical space that starts from the individual to the cosmic, having in the interdisciplinarity and in the contextualization of the contents the basis of the dynamics of the principles of this science.
References
ANDREIS, A. M.; CALLAI, H. C. Alicerces às aulas: princípios, conceitos e categorias geográficas. Revista Ensino de Geografia, Recife, v. 2, n. 3, p. 80-101, jan. 2019. Disponível em: <https://periodicos.ufpe.br/revistas/ensinodegeografia/article/view/243921>. Acesso em: 25 out. 2020.
CREMA, Roberto. Introdução à visão holística. São Paulo: Summus, 1989.
DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da comissão internacional sobre a educação para o Século XXI. Tradução Guilherme João de Freitas Teixeira. Brasília: UNESCO, 2010.
FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 42ª ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.
GALLO, Sílvio. Filosofia e o exercício do pensamento conceitual na educação básica. Educação e Filosofia. Uberlândia, v. 22, n. 44, p. 55-78, 2008. Disponível em: <https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/1967>. Acesso em: 23 mar. 2021.
KRENAK, Aílton. O amanhã não está à venda. São Paulo: Companhia das letras, 2020.
HASELAGER, W. F. G.; GONZALEZ, M. E. Q. Causalidade circular e causação mental: uma saída para a oposição internalismo versus externalismo?. Manuscrito: Revista Internacional de Filosofia, Campinas, SP, v. 25, n. 3, p. 217–238, 2002. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/manuscrito/article/view/8644654>. Acesso em: 22 mar. 2021.
KRIPKA, R. M. L.; SCHELLER, M.; BONOTTO, D. de L. Pesquisa Documental: considerações sobre conceitos e características na Pesquisa Qualitativa. Atas – Investigação qualitativa na educação, v. 2, p. 243-247, jul. 2015. Disponível em: <https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2015/article/view/252>. Acesso em: 10 dez. 2020.
MOREIRA, R. Pensar e ser em geografia. Ensaios de história, epistemologia e ontologia do espaço geográfico. São Paulo: Contexto, 2007.
TROPPMAIR, H.; GALINA, M. H. Geossistemas (Geosistemas). Mercator, Fortaleza, v. 5, n. 10, p. 79-90, nov. 2006. ISSN 1984-2201. Disponível em: < http://www.mercator.ufc.br/mercator/article/view/69 >. Acesso em: 1 jan. 2020.
NOGUEIRA, V.; CARNEIRO, S. M. M. Educação geográfica e formação da consciência espacial-cidadã: contribuições dos princípios geográficos. Boletim de Geografia, Maringá, v.26/27, n. 1, p. 25-37, 2008/2009. Disponível em: <https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/BolGeogr/article/view/8434>. Acesso em: 21 mar. 2021.
ORTIZ, Felipe Chibás. A Educomunicação, caminho inovador para transcender barreiras culturais à comunicação: experiências brasileiras e cubanas. In: SOARES, Ismar de Oliveira; VIANA, Claudemir Edson; XAVIER, Jurema Brasil (Org.s). Educomunicação e suas áreas de intervenção: novos paradigmas para o diálogo intercultural. São Paulo: ABPEducom, 2017.
OLIVA, Jaime Tadeu. Ensino de Geografia: um retardo desnecessário. In: CARLOS, Ana Fani A. (Org.). A Geografia em sala de aula. 8 ed., 2ª reimpressão. São Paulo: Contexto. 2008.
TUAN, Yi Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo, Difel, 1983.
VESENTINI, José William. Conceitos básicos da geografia. Youtube, 14 de abr. de 2012. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=kWeDhaNelyk>. Acesso em: 17 fev. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Clesley Maria Tavares do Nascimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


