HISTORIES IN COMICS AS A METHODOLOGICAL PROPOSAL IN THE EDUCATION OF GEOGRAPHY IN THE SCHOOL FAMILY AGRICULTURE (EFA) PORTO NACIONAL /TO

Authors

  • Genilza Paiva da Silva Universidade Federal do Tocantins (UFT)
  • Núbia Nogueira do Nascimento Universidade de Brasília (UnB)

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v9-2018-76784

Keywords:

Geography, Teaching, Histories in comics

Abstract

We present in this work the histories in frames developed by the pupils of the 7th year of the Basic Teaching of the School Agricultural Family, local authority of National Oporto Tocantins. It has since objective analyses the use of the histories in frames in the Geography discipline like proposal metodológica from the knowledge of the forms of language for the Histories construction in Frames (HQs). The methodology for the investigation was ruled in bibliographical lifting on the theme just as preparation of workshops together with pupils of the seventh year of the Basic Teaching of the School Agricultural Family for the realization of the works. The use of the histories in frames for the Geography teaching becomes quite opportune, since they work with the text and the image at the same time and can be complemented with different tools, besides the creativity in using the frames to help in the apprenticeship the realization of work is possible with interdisciplinary character.

Author Biographies

  • Genilza Paiva da Silva, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

    Graduada em Geografia, habilitação licenciatura, pela Universidade Federal do Tocantins (UFT), Campus de Porto Nacional.

  • Núbia Nogueira do Nascimento, Universidade de Brasília (UnB)

    Doutoranda em Geografia, Universidade de Brasília (UnB); mestre em Geografia pela Universidade Federal do Tocantins (UFT); graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Goiás (UFG).

References

CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos. Espaço geográfico, escola e os seus arredores: descobertas e aprendizagens. In: CALLAI, Helena Copeti et al. (Org.). Educação geográfica: reflexão e prática. Ijuí, RS: Ed. Unijuí, 2011. 320p. (Coleção ciências sociais).

COSTELLA, Roselane Zordan; REGO, Nelson. Em que momento o aluno aprende Geografia. In: REGO, Nelson et. al. (Org.). Geografia: práticas pedagógicas para o ensino médio. Porto Alegre: Penso, 2011, p. 104-118.

ESCOLA FAMÍLIA AGRÍCOLA (EFA). Pedagogia da Alternância. Porto Nacional-TO, 2016. Disponível em: < http://efaportonacional.com.br/>. Acesso em: 5 out. 2018.

RAMA, Angela. Os quadrinhos no ensino de geografia. In: RAMA, Angela et. al. (Org.). Como usar histórias em quadrinhos na sala de aula. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2009, p. 87-104.

VERGUEIRO, Waldomiro. Uso das HQs no ensino. In: RAMA, Angela et. al. (Org.). Como usar histórias em quadrinhos na sala de aula. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2009, p. 7-29.

Published

2019-04-15

Issue

Section

Artigos

How to Cite

HISTORIES IN COMICS AS A METHODOLOGICAL PROPOSAL IN THE EDUCATION OF GEOGRAPHY IN THE SCHOOL FAMILY AGRICULTURE (EFA) PORTO NACIONAL /TO. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 9, n. 17, p. 74–88, 2019. DOI: 10.14393/REG-v9-2018-76784. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76784. Acesso em: 6 dec. 2025.