HISTORIES IN COMICS AS A METHODOLOGICAL PROPOSAL IN THE EDUCATION OF GEOGRAPHY IN THE SCHOOL FAMILY AGRICULTURE (EFA) PORTO NACIONAL /TO
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v9-2018-76784Keywords:
Geography, Teaching, Histories in comicsAbstract
We present in this work the histories in frames developed by the pupils of the 7th year of the Basic Teaching of the School Agricultural Family, local authority of National Oporto Tocantins. It has since objective analyses the use of the histories in frames in the Geography discipline like proposal metodológica from the knowledge of the forms of language for the Histories construction in Frames (HQs). The methodology for the investigation was ruled in bibliographical lifting on the theme just as preparation of workshops together with pupils of the seventh year of the Basic Teaching of the School Agricultural Family for the realization of the works. The use of the histories in frames for the Geography teaching becomes quite opportune, since they work with the text and the image at the same time and can be complemented with different tools, besides the creativity in using the frames to help in the apprenticeship the realization of work is possible with interdisciplinary character.
References
CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos. Espaço geográfico, escola e os seus arredores: descobertas e aprendizagens. In: CALLAI, Helena Copeti et al. (Org.). Educação geográfica: reflexão e prática. Ijuí, RS: Ed. Unijuí, 2011. 320p. (Coleção ciências sociais).
COSTELLA, Roselane Zordan; REGO, Nelson. Em que momento o aluno aprende Geografia. In: REGO, Nelson et. al. (Org.). Geografia: práticas pedagógicas para o ensino médio. Porto Alegre: Penso, 2011, p. 104-118.
ESCOLA FAMÍLIA AGRÍCOLA (EFA). Pedagogia da Alternância. Porto Nacional-TO, 2016. Disponível em: < http://efaportonacional.com.br/>. Acesso em: 5 out. 2018.
RAMA, Angela. Os quadrinhos no ensino de geografia. In: RAMA, Angela et. al. (Org.). Como usar histórias em quadrinhos na sala de aula. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2009, p. 87-104.
VERGUEIRO, Waldomiro. Uso das HQs no ensino. In: RAMA, Angela et. al. (Org.). Como usar histórias em quadrinhos na sala de aula. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2009, p. 7-29.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Genilza Paiva da Silva, Núbia Nogueira do Nascimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


