ANALYSIS OF SOCIAL INEQUALITY THROUGH RESEARCH AS AN EDUCATIONAL PRINCIPLE: A CASE STUDY IN THE CITY OF PATOS-PB
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v9-2018-76782Keywords:
Student researcher, Teaching Geography, Educational PrincipleAbstract
The ways in which teacher-student relationships are established in the quest for an effective teaching-learning process have been transformed following the demands and changes of the Brazilian educational scene. In Geography such changes are present because it is a science whose object of study - the geographic space - is constantly altered, in this sense, in the quality of school discipline has undergone several transformations that have repercussions in the school environment. This research seeks to analyze how the teaching of Geography can make the student the producer of knowledge and not mere spectator and copier than is already put in textbooks. The students were oriented to produce their own knowledge, having as main theme the social inequality in the city of Patos - PB, through researches that have the educational principle (DEMO, 2009) and through the accomplishment of didactic projects (BEHRENS, JOSÉ, 2001 ). The participation of students as active subjects aims to contribute to an increasingly solid formation focused, above all, on citizenship, since it becomes a critical subject, as it will need to question the phenomena and how they occur in the space in which they inhabit. A bibliographic research was used to support this study, as well as the use of an action research where research activities were proposed for students of the 9th grade of a public school in the municipality of Patos, Sertão Paraíba. Through this, it was noticed that the students showed greater curiosity and interest when they put themselves in the function of researchers from the findings realized in loco.
References
BARBOSA, Túlio; AZEVEDO, José Roberto Nunes de. Contribuições marxistas para pensarmos o ensino de
geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia. Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 52-73, jul./dez., 2011.
BEHRENS, Marilda Aparecida; JOSÉ, Eliane Mara Age. Aprendizagem por projetos e os contratos didáticos. Revista Diálogo Educacional - v. 2 - n.3 - p. 77-96 - jan./jun. 2001.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: geografia /Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. 156 p.
CALLAI, H. Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI, A. C. (Org.). Ensino de geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2000.
DEMO, Pedro. Pesquisa: princípio científico e educativo. 6ª ed. São Paulo: Cortez, 1999.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 18. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2001.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. – São Paulo: Atlas, 2010.
LUCKESI, Cipriano Carlos Filosofia da educação. Coleção magistério 2ºgrau. Série formação do professor. 21 Ed. São Paulo: Cortez, 1993, p.109-120.
PONTUSHKA, Nídia Nacib; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para ensinar e aprender Geografia. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2009.
SANTOS, Milton. Técnica, Espaço, Tempo: Globalização e meio técnico-científico informacional. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.
VASCONCELLOS, Celso S. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. São Paulo: Libertad, 2004 a.
VLACH, Vânia Rubia Farias. Cidadania, democracia, escola, ensino de Geografia: elementos para um debate. In.: COSTA, Ademir Araújo de; LOCATEL, Celso. (Re)pensando o território e a cidadania: desafios da geografia no Rio Grande o Norte. Natal: EDUFRN, 2013. p. 245-255.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Antonio Izidro Sobrinho, José Ronaldo de Lima, Jemima Silvestre da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


