ANALYSIS OF SOCIAL INEQUALITY THROUGH RESEARCH AS AN EDUCATIONAL PRINCIPLE: A CASE STUDY IN THE CITY OF PATOS-PB

Authors

  • Antonio Izidro Sobrinho Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • José Ronaldo de Lima Instituto Federal da Paraíba (IFPB)
  • Jemima Silvestre da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v9-2018-76782

Keywords:

Student researcher, Teaching Geography, Educational Principle

Abstract

The ways in which teacher-student relationships are established in the quest for an effective teaching-learning process have been transformed following the demands and changes of the Brazilian educational scene. In Geography such changes are present because it is a science whose object of study - the geographic space - is constantly altered, in this sense, in the quality of school discipline has undergone several transformations that have repercussions in the school environment. This research seeks to analyze how the teaching of Geography can make the student the producer of knowledge and not mere spectator and copier than is already put in textbooks. The students were oriented to produce their own knowledge, having as main theme the social inequality in the city of Patos - PB, through researches that have the educational principle (DEMO, 2009) and through the accomplishment of didactic projects (BEHRENS, JOSÉ, 2001 ). The participation of students as active subjects aims to contribute to an increasingly solid formation focused, above all, on citizenship, since it becomes a critical subject, as it will need to question the phenomena and how they occur in the space in which they inhabit. A bibliographic research was used to support this study, as well as the use of an action research where research activities were proposed for students of the 9th grade of a public school in the municipality of Patos, Sertão Paraíba. Through this, it was noticed that the students showed greater curiosity and interest when they put themselves in the function of researchers from the findings realized in loco.

Author Biographies

  • Antonio Izidro Sobrinho, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

    Mestrando em Geografia na Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN - CERES/CAICÓ.

  • José Ronaldo de Lima, Instituto Federal da Paraíba (IFPB)

    Professor Mestre em Ciências Florestais no Instituto Federal da Paraíba – IFPB, campus Patos-PB.

  • Jemima Silvestre da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

    Mestranda em Geografia na UFRN - CERES/CAICÓ.

References

BARBOSA, Túlio; AZEVEDO, José Roberto Nunes de. Contribuições marxistas para pensarmos o ensino de

geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia. Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 52-73, jul./dez., 2011.

BEHRENS, Marilda Aparecida; JOSÉ, Eliane Mara Age. Aprendizagem por projetos e os contratos didáticos. Revista Diálogo Educacional - v. 2 - n.3 - p. 77-96 - jan./jun. 2001.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: geografia /Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. 156 p.

CALLAI, H. Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI, A. C. (Org.). Ensino de geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2000.

DEMO, Pedro. Pesquisa: princípio científico e educativo. 6ª ed. São Paulo: Cortez, 1999.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 18. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2001.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. – São Paulo: Atlas, 2010.

LUCKESI, Cipriano Carlos Filosofia da educação. Coleção magistério 2ºgrau. Série formação do professor. 21 Ed. São Paulo: Cortez, 1993, p.109-120.

PONTUSHKA, Nídia Nacib; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para ensinar e aprender Geografia. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2009.

SANTOS, Milton. Técnica, Espaço, Tempo: Globalização e meio técnico-científico informacional. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

VASCONCELLOS, Celso S. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. São Paulo: Libertad, 2004 a.

VLACH, Vânia Rubia Farias. Cidadania, democracia, escola, ensino de Geografia: elementos para um debate. In.: COSTA, Ademir Araújo de; LOCATEL, Celso. (Re)pensando o território e a cidadania: desafios da geografia no Rio Grande o Norte. Natal: EDUFRN, 2013. p. 245-255.

Published

2019-04-15

Issue

Section

Artigos

How to Cite

ANALYSIS OF SOCIAL INEQUALITY THROUGH RESEARCH AS AN EDUCATIONAL PRINCIPLE: A CASE STUDY IN THE CITY OF PATOS-PB. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 9, n. 17, p. 46–58, 2019. DOI: 10.14393/REG-v9-2018-76782. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76782. Acesso em: 7 dec. 2025.