REFLECTIONIS ON GEOGRAPHY TEACHING IN YOUTH AND ADULT EDUCATION
Keywords:
Lifelong Education, Popular Education, ExperienceAbstract
The present experience report aims to reflect on teaching practices in geography in the context of the sixth grade of Elementary Education in the Youth and Adult Education Modality (EJA) of the Municipal Elementary Education Unit (UMEF) Macionília Maurício Bueno, located in Vila Velha-ES. Taking as a reference the paradigm of lifelong education, from the perspective of popular education, the exhibition discusses the pedagogical work that sought to articulate the experiences, realities and knowledge of students, synthesized in significant themes, with the knowledge of the area of geography, within the scope of a school pedagogical project. It was found that the thematic approach to knowledge made the educational process more participatory and meaningful for students.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Diversidades e trabalho. Coleção Cadernos de EJA. Brasília, DF: MEC/SECAD, 2007.
DI PIERRO, M. C. Notas sobre a redefinição da identidade e das políticas públicas de educação de jovens e adultos no Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 1115-1139, 2005.
FÁVERO, Osmar; FREITAS, Marinaide. A Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre o passado e o presente. Inter-Ação, Goiânia, v. 36, n. 2, p. 365-392, jul./dez. 2011.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que sem completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1987.
_____. Pedagogia do Oprimido. 69.a ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.
MACHADO, Maria Margarida; GARCIA, Lênin Tomazett. Educação ao longo da vida concebida pela lente a fez no Brasil. Cadernos de Pesquisa em Educação PPGE/CE/Ufes, Vitória, v. 17, n. 35, p. 195-217, 2011.
PAIVA, Jane. Direito à educação de jovens e adultos: concepções e sentidos. In: Reunião Anual da ANPEd, 29, 2006, Caxambu. 29ª Reunião Anual da ANPEd Educação, cultura e conhecimento na contemporaneidade: desafios e compromissos. Anais... Rio de Janeiro: ANPEd, 2006, p. 1-17.
VENTURA, Jaqueline; CARVALHO, Rosa Malena. Formação Inicial de Professores para a EJA. Revista Lugares de Educação, v. 3, p. 22-36, 2013.
VILA VELHA. Secretaria Municipal de Educação. Conselho Municipal de Educação. Resolução n. 10/2012. Define, para a Rede Municipal de Ensino de Vila Velha/ES, a estrutura, a organização e normas de funcionamento da Educação de Jovens e Adultos. Vila Velha: SEME/CME, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Júlio de Souza Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.