REFLECTIONIS ON GEOGRAPHY TEACHING IN YOUTH AND ADULT EDUCATION

Authors

Keywords:

Lifelong Education, Popular Education, Experience

Abstract

The present experience report aims to reflect on teaching practices in geography in the context of the sixth grade of Elementary Education in the Youth and Adult Education Modality (EJA) of the Municipal Elementary Education Unit (UMEF) Macionília Maurício Bueno, located in Vila Velha-ES. Taking as a reference the paradigm of lifelong education, from the perspective of popular education, the exhibition discusses the pedagogical work that sought to articulate the experiences, realities and knowledge of students, synthesized in significant themes, with the knowledge of the area of ​​geography, within the scope of a school pedagogical project. It was found that the thematic approach to knowledge made the educational process more participatory and meaningful for students.

Author Biography

  • Júlio de Souza Santos, do Instituto Federal do Espírito Santo (IFES-Campus Vitória)

    Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Professor do Instituto Federal do Espírito Santo (IFES) – Campus Vitória.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Diversidades e trabalho. Coleção Cadernos de EJA. Brasília, DF: MEC/SECAD, 2007.

DI PIERRO, M. C. Notas sobre a redefinição da identidade e das políticas públicas de educação de jovens e adultos no Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 1115-1139, 2005.

FÁVERO, Osmar; FREITAS, Marinaide. A Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre o passado e o presente. Inter-Ação, Goiânia, v. 36, n. 2, p. 365-392, jul./dez. 2011.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que sem completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1987.

_____. Pedagogia do Oprimido. 69.a ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

MACHADO, Maria Margarida; GARCIA, Lênin Tomazett. Educação ao longo da vida concebida pela lente a fez no Brasil. Cadernos de Pesquisa em Educação PPGE/CE/Ufes, Vitória, v. 17, n. 35, p. 195-217, 2011.

PAIVA, Jane. Direito à educação de jovens e adultos: concepções e sentidos. In: Reunião Anual da ANPEd, 29, 2006, Caxambu. 29ª Reunião Anual da ANPEd Educação, cultura e conhecimento na contemporaneidade: desafios e compromissos. Anais... Rio de Janeiro: ANPEd, 2006, p. 1-17.

VENTURA, Jaqueline; CARVALHO, Rosa Malena. Formação Inicial de Professores para a EJA. Revista Lugares de Educação, v. 3, p. 22-36, 2013.

VILA VELHA. Secretaria Municipal de Educação. Conselho Municipal de Educação. Resolução n. 10/2012. Define, para a Rede Municipal de Ensino de Vila Velha/ES, a estrutura, a organização e normas de funcionamento da Educação de Jovens e Adultos. Vila Velha: SEME/CME, 2012.

Published

2020-02-12

Issue

Section

Relato de experiência

How to Cite

REFLECTIONIS ON GEOGRAPHY TEACHING IN YOUTH AND ADULT EDUCATION. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 11, n. 21, p. 185–194, 2020. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76678. Acesso em: 9 apr. 2025.