Philosophy teaching and interdisciplinarity
extension experience as an aesthetic experience
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v21n22022-65517Keywords:
Interpretation, Narratives, Text production, Teaching, PhilosophyAbstract
The present study is an experience report on which we carried out an evaluation of the extension experience in the context of teaching philosophy in an interdisciplinary perspective, with the areas of Letters and Arts. The experience was built from the development of an extension project on a Greek mythological narrative. The objective of the project was to promote, through the stimulation of textual and theatrical production, the reading and interpretation of classic texts, such as those related to Greek mythology. The project took place in a public school, where high school students were the target audience of the activities andwas articulated in three stages.. Before the construction of the extension experience, we made a diagnosis, through a questionnaire, about the difficulties of the participants in terms of reading and textual production. After this experience, we evaluated the perception of the project participants, using another questionnaire. As a result, we identified that this experience enabled the participants to develop three main skills. Therefore, we recognize that promoting these interdisciplinary aesthetic experiences, as philosophy teaching strategies, is relevant for the learning of Higher Education and High School students.
Downloads
References
ALMEIDA, F. A. A importância da compreensão do mito grego para a Filosofia. In: Filosofia: os desafios do pensar. Guarujá, SP: Editora Científica Digital, 2021. p. 100-109.
APULEIO. Eros e Psiquê. Tradução de Ferreira Gullar. São Paulo: FTD, 2009.
ASPIS, R. P. L. O professor de filosofia: o ensino de filosofia no ensino médio como experiência filosófica. Caderno CEDES, Campinas, v. 24, n. 64, p. 305-320, set./dez. 2004. Doi: 10.1590/S0101-32622004000300004. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/240766505_O_professor_de_filosofia_o_ensino_de_filosofia_no_ensino_medio_como_experiencia_filosofica. Acesso em: 12 nov. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Componente Curricular Filosofia. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 14 abr. 2022.
BULFINCH, T. O livro de ouro da mitologia: histórias de deuses e heróis. 34. ed. Rio de Janeiro: Ediouro, 2006.
CERLETTI, A. O ensino de filosofia como problema filosófico. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
CROATTO, J. S. As linguagens da experiência religiosa: uma introdução à fenomenologia da religião. São Paulo: Paulinas, 2001.
FRANCHINI, A. S.; SEGANFREDO, C. As melhores histórias da mitologia: deuses, heróis, monstros e guerras da tradição greco-romana. Porto Alegre: L&PM, 2012.
LECLERC, G. A narrativa enquanto problema filosófico. Controvérsia, São Leopoldo, v. 1, n. 2, p. 1-13, jul./dez. 2005. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/controversia/article/view/7115. Acesso em: 1º nov. 2022.
MARKOVIĆ, S. Aesthetic experience and the emotional content of paintings. Psicologia, v. 43, n. 1, p. 47-64, 2010. Doi: 10.2298/PSI1001047M. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/49607976_Aesthetic_Experience_and_the_Emotional_Content_of_Paintings. Acesso em: 19 abr. 2022.
OSTROWER, F. Criatividade e processos de criação. 29. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
PASCARELLA, F. et al. Spontaneous dramatization as dialogical space in the school context. Human Arenas, 2021. Doi: 10.1007/s42087-021-00184-4. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s42087-021-00184-4. Acesso em: 19 nov. 2022.
RIBEIRO, A.; LOPES, A.; PEREIRA, F. Projeto “CRIA-SE” ou a criatividade na escola de todos os dias. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática, Porto, v. 1, p. 227-243, 2001. Disponível em: https://www.academia.edu/17400674/Projecto_CRIA_SE_ou_a_criatividade_na_escola_de_todos_os_dias. Acesso em: 8 jan. 2022.
RIESSMAN, C. K. Narrative analysis. SAGE Publications: London, 1993.
ROSA, L. S.; MACKEDANZ, L. F. A análise temática como metodologia na pesquisa qualitativa em educação em ciências. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 16, n. e8574, 2021. Doi: 10.7867/1809-0354202116e8574. Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/8574. Acesso em: 20 fev. 2022.
SILVA, C. C.; BORGES, F. T. Análise temática dialógica como método de análise de dados verbais em pesquisas qualitativas. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 23, n. 51, p. 245-267, jun./set. 2017. Doi: 10.26512/lc.v23i51.8221. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8221/6735. Acesso em: 10 jan. 2022.
SMITH, P. J. A percepção como uma relação: uma análise do conceito comum de percepção. Analytica, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 109-132, 2014. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/analytica/article/view/2326. Acesso em: 25 nov. 2022.
SOLÉ, I. Estratégias de leitura. São Paulo: Artmed, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Patrício Câmara Araújo, Hilnária Castro Sousa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.


