Contributions of extension activities in achieving Sustainable Development Goals in Mozambique
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-2024-71824Keywords:
Educational Extension, Sustainable Development, Strategies, MozambiqueAbstract
This article analyses the interrelationship of extension activities in Mozambique in achieving the Sustainable Development Goals (SDG). The principles and actions explored revolve around Zero Hunger and Sustainable Agriculture (SDG-2). The descriptive research methodology was used, which involves a review of relevant literature on the role of educational institutions and the extension activities developed in Mozambique to achieve sustainable development and ensure food security. Structured interviews were conducted with educators, researchers, and professionals involved in extension activities. The article addresses the challenges and opportunities to strengthen extension programs and increase their impact on adopting the SDG. The results suggest that by providing education, training, and technical assistance to the rural population, extension education programs can help improve agricultural productivity, promote sustainable management of natural resources, and increase food security. Furthermore, these programs can empower rural communities to take ownership of their own processes and contribute to the sustainable development of Mozambique.
Downloads
References
ALBAREDA-TIANA, S.; VIDAL-RAMÉNTOL, S.; FERNÁNDEZ-MORILLA, M. Implementing the sustainable development goals at university level. International Journal of Sustainability in Higher Education, Niterói, v. 19, n. 3, p. 473-497, 2018. DOI 10.1108/IJSHE-05-2017-0069. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/IJSHE-05-2017-0069/full/html. Acesso em: 16 fev. 2024.
ARAMBURUZABALA, P.; CERRILLO, R.; TELLO, I. Aprendizaje-servicio: una propuesta metodológica para la introducción de la sostenibilidad curricular en la universidad. Profesorado, Granada, v. 19, n. 1, p. 78-95, 2015. Disponível em: https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41024. Acesso em: 16 fev. 2024.
ARROYO, D. M. P.; ROCHA, M. S. P. D. M. L. D. Meta-avaliação de uma extensão universitária: estudo de caso. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 15, n. 2, p. 135-161, 2010. DOI 10.1590/S1414-40772010000200008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/KTgP6wrJ6QDbJZyBNpsxYJd/#. Acesso em: 16 fev. 2024.
ASANO, J. G. P.; POLETTO, R. S. Educação ambiental: em busca de uma sociedade sustentável, e os desafios enfrentados nas escolas. Caderno Pedagógico, Curitiba, v. 14, n. 1, 2017. Disponível em: https://ojs.studiespublicacoes.com.br/ojs/index.php/cadped/article/view/1365. Acesso em: 16 fev. 2024.
BAHRAR, M. et al. Numerical and experimental study on the use of microencapsulated phase change materials (PCMs) in textile reinforced concrete panels for energy storage. Sustainable Cities and Society, Netherlands, v. 41, p. 455-468, 2019. DOI 10.1016/j.scs.2018.06.014. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2210670717309332?via%3Dihub. Acesso em: 16 fev. 2024.
CHAVES, C. J. A. et al. Extensão universitária e os preceitos da indissociabilidade: um compromisso da universidade com a inclusão social. HOLOS, Natal, v. 2, p. 1-17, 2019. DOI 10.15628/holos.2019.7866. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/7866. Acesso em: 16 fev. 2024.
CORREIA, A. M. A agricultura familiar versus a agricultura de subsistência no âmbito da segurança alimentar no espaço dos países da CPLP. In: LIMA, C. S. et al. (org.). Segurança alimentar e nutricional na comunidade dos países de língua portuguesa: desafios e perspectivas. Rio de Janeiro: Fundação Fiocruz; Instituto de Higiene e Medicina Tropical, 2013, p. 119-133.
COSTA, M. A. Como avaliar o alcance dos objetivos de desenvolvimento sustentável? Desafios e possibilidades para a agenda global de avaliação. Revista Brasileira de Políticas Públicas e Internacionais, João Pessoa, v. 3, n. 1, p. 100-123, 2018. DOI 10.22478/ufpb.2525-5584.2018v3n1.38472. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rppi/article/view/38472. Acesso em: 16 fev. 2024.
MANGUEZE, A. V. J. Influência da altitude e do sombreamento na qualidade física e química do café (Coffea arabica L.). 2019. Dissertação (Mestre em Tecnologias de Produção e Transformação Agro-industrial) – Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Nova de Lisboa, Portugal, 2019. Disponível em: https://run.unl.pt/bitstream/10362/68866/1/Mangueze_2019.pdf. Acesso em: 16 fev. 2024.
MENEZES, H. Z.; MINILLO, X. K. Research and extension as a university contribution in the implementation of objectives of sustainable development goals (SDGs) in Brazil. Meridiano 47: Journal of Global Studies, Brasília, v. 18, 2017. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/MED/article/view/5314. Acesso em: 16 fev. 2024.
DISTERHEFT, A. et al. Sustainable universities – a study of critical success factors for participatory approaches. Journal of Cleaner Production, Oxford, v. 106, p. 11-21, 2015. DOI 10.1016/j.jclepro.2014.01.030. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652614000432. Acesso em: 16 fev. 2024.
ELKINGTON, J. Canibais com garfo e faca. São Paulo: Makron Books, 2001.
ENGELMAN, R.; GUISSO, R. M.; FRACASSO, E. M. Ações de gestão ambiental nas instituições de ensino superior: o que têm sido feito por elas? Revista de Gestão Social e Ambiental, Curitiba, v. 3, n. 1, p. 22-33, 2009. DOI 10.24857/rgsa.v3i1.115. Disponível em: https://rgsa.emnuvens.com.br/rgsa/article/view/115. Acesso em: 5 jan. 2024.
ETZKOWITZ, H. et al. Pathways to the entrepreneurial university: towards a global convergence. Science and Public Policy, Londres, v. 35, n. 9, p. 681-695, 2008. DOI 10.3152/030234208X389701. Disponível em: https://academic.oup.com/spp/article/35/9/681/1673248. Acesso em: 5 jan. 2024.
FERNANDES, M. C. et al. Universidade e a extensão universitária: a visão dos moradores das comunidades circunvizinhas. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 28, n. 4, p. 169-194, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/21041. Acesso em: 16 fev. 2024.
FERREIRA, B.; RAPOSO, R. Evolução do(s) conceito(s) de desenvolvimento. Um roteiro crítico. Cadernos de Estudos Africanos, Lisboa, n. 34, p. 113-144, 2017. DOI 10.4000/cea.2293. Disponível em: https://journals.openedition.org/cea/2293. Acesso em: 16 fev. 2024.
FIGUEIRÔA, C. C. Internacionalização do ensino superior: um contributo para o estudo das estratégias da UBI e da UFJF. 2021. Dissertação (Mestrado em Relações Internacionais) – Universidade da Beira Interior, Portugal, 2021. Disponível em: https://ubibliorum.ubi.pt/handle/10400.6/12020. Acesso em: 16 fev. 2024.
JACOBI, P. R. Educação ambiental: o desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 233-250, 2005. DOI 10.1590/S1517-97022005000200007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/ZV6sVmKTydvnKVNrqshspWH/?lang=pt#. Acesso em: 16 fev. 2024.
JORGE, M. L. et al. An approach to the implementation of sustainability practices in Spanish universities. Journal of Cleaner Production, Oxford, v. 106, p. 34-44, 2015. DOI 10.1016/j.jclepro.2014.07.035. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652614007434. Acesso em: 16 fev. 2024.
KRAEMER, M. E. P. A universidade do século XXI rumo ao desenvolvimento sustentável. Revista Eletrônica de Ciência Administrativa, Curitiba, v. 3, n. 2, p. 1-21, 2004. DOI 10.5329/RECADM.20040302006. Disponível em: https://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/408. Acesso em: 16 fev. 2024.
LEAL FILHO et al. Sustainable development goals and sustainability teaching at universities: falling behind or getting ahead of the pack? Journal of Cleaner Production, Oxford, v. 232, p. 285-294, 2019. DOI 10.1016/j.jclepro.2019.05.309. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652619318451. Acesso em: 14 jan. 2024.
MACHAVA, C. D. A. Modelagem dinâmica do desmatamento na província de Manica - Moçambique. 2020. Dissertação (Mestrado em Análise e Modelagem de Sistemas Ambientais) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/33558. Acesso em: 8 jan. 2024.
MARINHO, T. Projeto realizado em Moçambique é concluído com mais de 800 famílias beneficiadas. Universidade Federal Espírito Santo, Vitória, 27 set. 2023. Disponível em: https://www.ufes.br/conteudo/projeto-realizado-em-mocambique-e-concluido-com-mais-de-800-familias-beneficiadas. Acesso em: 12 dez. 2023.
MARTINAZZO, M. R. et al. Contribuições de projetos de extensão de uma universidade comunitária para saúde e bem-estar (ODS 3). Revista Metropolitana de Sustentabilidade, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 42-42, 2020. Disponível em: https://revistaseletronicas.fmu.br/index.php/rms/article/view/2195. Acesso em: 14 fev. 2024.
MARTINS, J. M. Gestão do conhecimento. Lisboa: Edições Sílabo, 2010.
MONTEIRO, E. A extensão rural e as tecnologias da informação e comunicação: possibilidades e limites de utilização. 2019. Dissertação (Mestrado em Extensão Rural) – Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2019. Disponível em: https://www.locus.ufv.br/handle/123456789/4182. Acesso em: 14 fev. 2024.
MORAIS, L. P. Cooperação sul-sul e triangular e economia social e solidária: possíveis conexões e contribuições para o desenvolvimento sustentável inclusivo. International Labour Organization, Geneva, p. 4, 2014. Disponível em: https://www.ilo.org/pardev/south-south/WCMS_236661/lang--en/index.htm. Acesso em: 14 fev. 2024.
NICIKAVA, A. C.; FERRAREZI JUNIOR, E. História e consumo do café no brasil e no mundo. Interface Tecnológica, Taquaritinga, v. 19, n. 2, p. 713-722, 2022. DOI 10.31510/infa.v19i2.1496. Disponível em: https://revista.fatectq.edu.br/interfacetecnologica/article/view/1496?articlesBySameAuthorPage=3. Acesso em: 14 fev. 2024.
NUNES, M. J. A. A biodiversidade vista pelas comunidades locais na Reserva Especial de Maputo, Moçambique. 2018. Dissertação (Mestrado em Cidadania Ambiental e Participação) – Universidade Aberta, Lisboa, 2018. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/10659. Acesso em: 14 fev. 2024.
NUVUNGA, B. Reforma agrária e desenvolvimento rural em Moçambique: situação actual e perspectivas. In: CONFERÊNCIA DA FAO SOBRE A REFORMA AGRÁRIA E DESENVOLVIMENTO RURAL, 2006, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: Ministério da Agricultura, 2006. Disponível em: https://www.iese.ac.mz/~ieseacmz/lib/PPI/IESE-PPI/pastas/governacao/agricultura/legislativo_documentos_oficiais/National_Mozambique.pdf. Acesso em: 16 fev. 2024.
PARTELLI, F. L.; PEREIRA, L. L. Café conilon: conilon e robusta no Brasil e no mundo. Alegre: CAUFES, 2021. Disponível em: https://biblioteca.incaper.es.gov.br/digital/bitstream/123456789/4241/1/cafearabicanoes.pdf. Acesso em: 16 fev. 2024.
QUEIROZ, J. C. Educação e extensão rurais para a agricultura familiar através do programa “Campo-Saberes da Terra” no município de Bragança: agroecologia e sustentabilidade para o desenvolvimento rural e de jovens do campo. 2012. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2012.
RAMALHO, Â. M. C. A tessitura da responsabilidade social corporativa: desafios para o consumo e desenvolvimento sustentável. 2011. Tese (Doutorado em Engenharia e Gestão de Recursos Naturais) – Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, 2011. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/1875. Acesso em: 16 fev. 2024.
SARAIVA, M. Inovar a educação: projeto sos planeta #educação ambiental sustentável #orientação vocacional. Portela; São Paulo: LisbonPress, 2022.
SDG. United Nations Sustainable Development Goals. New York: SDG, 2015. Disponível em: https://www.undp.org/sustainable-development-goals. Acesso em: 15 fev. 2024.
SILVA, C. M. C. Educação ambiental: práticas sustentáveis na gestão de resíduos de um eco-campus: o caso da universidade estadual do Maranhão. 2020. Dissertação (Mestrado em Engenharia do Ambiente) – Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal, 2020. Disponível em: https://repositorio.utad.pt/entities/publication/4e8e4c35-1c58-4a57-9179-26849092a12a. Acesso em: 15 maio 2024.
SILVA, J. F.; REIS NETO, A. F. Como será o nosso futuro comum? Revista Brasileira de Meio Ambiente, [s. l.], v. 4, n. 1, 2018. Disponível em: https://www.revistabrasileirademeioambiente.com/index.php/RVBMA/article/view/130. Acesso em: 15 fev. 2024.
SILVA, J. N. O desempenho das diretrizes socioeconômicas e ambientais nas compras governamentais das Instituições Federais de Ensino Superior do Estado do Pará. 2023a. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2023a. Disponível em: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/15645. Acesso em: 15 fev. 2024.
SILVA, L. D. Análise das ações estratégicas da booking holdings sob a ótica da responsabilidade social corporativa e dos objetivos de desenvolvimento sustentável. 2023b. Dissertação (Mestrado em Administração) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2023b. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/29853. Acesso em: 16 fev. 2024.
SITOE, T. A. Diversificação produtiva e de atividades de geração de renda: uma análise da produção hortícola no cinturão verde da cidade de Maputo - região sul de Moçambique. 2010. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Rural) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/36849. Acesso em: 10 jan. 2024.
UEMA. Selo ODS educação: Uema alcança 1º lugar norte e nordeste e 2º lugar nacional como exemplo de compromisso com os ODS. Universidade Estadual do Maranhão, São Luís, 12 jan. 2024. Disponível em: https://www.uema.br/2024/01/selo-ods-educacao-uema-alcanca-1o-lugar-norte-e-nordeste-e-2o-lugar-nacional-como-exemplo-de-compromisso-com-os-ods/. Acesso em: 16 fev. 2024.
VECCHIATTI, K. Três fases rumo ao desenvolvimento sustentável: do reducionismo à valorização da cultura. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 90-95, 2004. DOI 10.1590/S0102-88392004000300010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/spp/a/6nW3JxWVgRdFBDCrsQGtXhj/#. Acesso em: 16 jan. 2024.
VIZEU, F.; MENEGHETTI, F. K.; SEIFERT, R. E. Por uma crítica ao conceito de desenvolvimento sustentável. Cadernos Ebape.br, Rio de Janeiro, v. 10, n. 3, p. 569-583, 2012. DOI 10.1590/S1679-39512012000300007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cebape/a/r5yWQp4wykg5RWJN9pmxjQJ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 fev. 2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Samuel Aires Master Lazaro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.