Neurosciences for High School

dissemination of scientific knowledge at Santarém, State of Pará, Brazil

Authors

  • Daniela Andressa Ferreira Viana Universidade Federal do Oeste do Pará
  • Maxwell Barbosa de Santana Universidade Federal do Oeste do Pará

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v22n22023-68818

Keywords:

Science, Active methodology, Nervous system, Teaching-learning

Abstract

Neuroscience is an area of knowledge that seeks to understand the different mental processes and the underlying bases of the Nervous System. This theme currently has gained greater focus for helping to understand and enhance mechanisms of learning at different academic levels. In this sense, teenagers in high school are still vulnerable in their ability to make decisions and part of this vulnerability may be due to the lack of knowledge of the phenomena that Neuroscience allows to elucidate. In this perspective, this project sought to bring to high school students of a public school in the city of Santarém/Pará, theoretical and practical knowledge about the applications and concepts of the Neurosciences. To get know the several themes of this area, each week a different theme was approached, relating to the integration of the functioning of the brain and the rest of the body. The experience of introducing concepts of the functioning of the “brain-mind” pair for these teenagers made the dissemination of the Neurosciences an effective way to popularize this area of science, as well as, motivate them to learn and understand their reality, since Neuroscience blends several areas of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Andressa Ferreira Viana, Universidade Federal do Oeste do Pará

Graduated in Biological Sciences from the Federal University of Western Pará, Brazil.

Maxwell Barbosa de Santana, Universidade Federal do Oeste do Pará

PhD in Psychobiology from the Federal University of Rio Grande do Norte, Brazil; professor at the Federal University of Western Pará, Brazil.

References

BORELLA, M. P.; SACCHELLI, T. Os efeitos da prática de atividades motoras sobre a neuroplasticidade. Revista Neurociências, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 161-169, 2009. DOI 10.34024/rnc.2009.v17.8577. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/neurociencias/article/view/8577. Acesso em: 18 jan. 2023.

CALDAS, A. C. A vida do cérebro: da gestação à idade avançada. Lisboa: Verso de Kapa, 2016.

COSENZA, R. M.; GUERRA, L. B. Neurociência e educação: como o cérebro aprende.

Porto Alegre: Artmed, 2011.

COSTA, A. C. M.; SOUZA, V. C. A. Análise de trabalhos que abordam a relação entre Neurociências e Educação no período de 2014 a 2019 e suas interfaces com o Ensino de Ciências/Química. Educação, Santa Maria, v. 46, n. 1, p. 1-25, 2021. DOI 10.5902/1984644444048. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/44048. Acesso em: 18 jan. 2023.

CUNHA, P. A. F. Neurociência e educação: a estimulação cognitiva como possibilidade de intervenção na educação inclusiva. 2015. Monografia (Especialização em Desenvolvimento Humano) – Programa de Pós-Graduação em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde, Universidade de Brasília, Brasília, 2015. Disponível em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/15833/1/2015_PollyanaAparecidaFCunha_tcc.pdf. Acesso em: 18 jan. 2023.

FILIPIN, G. et al. Popularizando a neurociência em escolas públicas através da exibição de filmes seguida por rodas de conversa. Cataventos, Cruz Alta, v. 8, n. 1, p. 61-73, 2016. Disponível em: https://revistaeletronica.unicruz.edu.br/index.php/cataventos/issue/view/34. Acesso em: 18 jan. 2023.

FLOR, D.; CARVALHO, T. A. P. Neurociência para educador: coletânea de subsídios para “alfabetização neurocientifíca”. São Paulo: Baraúna, 2012.

FRIGOTTO, G. A interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas ciências sociais. Ideação, Foz do Iguaçu, v. 10, n. 1, p. 41-62, 2010. DOI 10.48075/ri.v10i1.4143. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/4143. Acesso em: 18 jan. 2023.

GERMANO, M. G.; KULESZA, W. A. Popularização da ciência: uma revisão conceitual. Caderno Brasileiro de ensino de Física, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 7-25, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/1546. Acesso em: 18 jan. 2023.

GROSSI, M. G. R.; LOPES, A. M.; COUTO, P. A. A neurociência na formação de professores: um estudo da realidade brasileira. Revista da FAAEBA: Educação e Contemporaneidade, Bahia, v. 23, n. 41, p. 27-40, 2014. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-70432014000100004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 17 jan. 2023.

LACANALLO, L. F. et al. Métodos de ensino e de aprendizagem: uma análise histórica e educacional do trabalho didático. In: Jornada do Histedbr - O trabalho didático na história da educação, 7., 2007, Campo Grande. Anais [...]. UFMS; UNIDERP; UEMS; UNAES: Campo Grande, 2007. p. 580-587.

LENOIR, Y. Três interpretações da perspectiva interdisciplinar em educação em função de três tradições culturais distintas. E-curriculum, São Paulo, v. 1, n. 1, 2005. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/3109. Acesso em: 18 jan. 2023.

SOUZA, M. et al. Neurociência e o déficit intelectual: aportes para a ação pedagógica. Revista Psicopedagogia, v. 32, n. 97, p. 107-114, 2015. Disponível em: https://www.unifal-mg.edu.br/humanizacao/wp-content/uploads/sites/14/2017/02/CLAUDIA-GOMES-MARLENE-CABRAL-1.pdf. Acesso em: 18 jan. 2023.

Published

2023-12-22

How to Cite

VIANA, D. A. F.; SANTANA, M. B. de. Neurosciences for High School: dissemination of scientific knowledge at Santarém, State of Pará, Brazil. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 22, n. 2, p. 182–191, 2023. DOI: 10.14393/REE-v22n22023-68818. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/68818. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência