Itinerant Biology Exhibition

a non-formal space for scientific education in Espírito Santo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v22n22023-68126

Keywords:

University extension, Science fairs, Non-formal education, Science popularization

Abstract

This experience report presents the development and results of an extension activity based on an itinerant Biology Exhibition, to discuss its potential for motivating primary school students. The Biology Exhibition is a permanent science popularization project in Espírito Santo that since 2018, has been bringing science and technology produced at the University closer to the population. It has its theoretical foundation in Attico Chassot (2000; 2013), which focuses on learning capable of scientific literacy, aiming at the protagonism and autonomy of students and their integral formation. The activities cover several municipalities of the state and are carried out in schools or squares, using a language accessible to the population, using innovative means that stimulate curiosity and motivate the population to discuss the social implications of science, in addition to deepening their knowledge of the subject. The event has been supported by the Ministry of Science, Technology, and Innovation (MCTI) and the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq) since its second edition through the SNCT 2019, 2020, 2021 and 2022 public notices, with positive results in increasing the public attendance and of their interest in science.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviana Borges Corte, Universidade Federal do Espírito Santo

PhD in Forestry Science from the Federal University of Viçosa, Minas Gerais, Brazil; professor at the Federal University of Espírito Santo, Brazil.

Iris Moreira da Silva, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduated in Biological Sciences from the Federal University of Espírito Santo, Brazil.

Larissa Villa Dias, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduated in Biological Sciences from the Federal University of Espírito Santo, Brazil.

Michell Pedruzzi Mendes Araújo, Universidade Federal de Goiás

PhD in Education from the Federal University of Espírito Santo, Brazil; professor at the Federal University of Goiás, Brazil.

Celso Oliveira Azevedo

PhD in Ecology and Natural Resources from the Federal University of São Carlos, São Paulo, Brazil; post-doctoral internship in Biological Sciences at Iziko South African Museum, South Africa

References

ARAÚJO, M. P. M.; CORTE, V. B.; GENOVESE, C. L. C. R. Alfabetização científica e popularização da ciência: contribuições e desafios à valorização da educação científica. Quaestio – Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, v. 24, 2022. DOI 10.22483/2177-5796.2022v24id4853. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/4853. Acesso em: 02 jan. 2023.

CASTRO, G. Ataque a escolas de Aracruz, no ES, deixou quatro pessoas mortas; saiba quem são as vítimas. Estadão, São Paulo, 28 nov. 2022. Disponível em: https://www.estadao.com.br/brasil/ataques-escolas-aracruz-vitimas-atirador-nprm/. Acesso em: 04 jan. 2023.

CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 22, p. 89-100, 2003. DOI 10.1590/S1413-24782003000100009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/gZX6NW4YCy6fCWFQdWJ3KJh/?lang=pt&format=html. Acesso em: 04 jan. 2023.

CHASSOT, A. Buscando um ensino menos apolítico. In: CHASSOT, A. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. Ijuí: Ed. Unijuí, 2000. p. 96–110.

COLLEY, H.; HODKINSON, P.; MALCOLM, J. Non-formal learning: mapping the conceptual terrain. A consultation report. Leeds: University of Leeds Lifelong Learning Institute, 2002. Disponível em: http://www.infed.org/archives/e-texts/colley_informal_learning.htm. Acesso em: 10 jan. 2023.

CORTE, V. B. et al. Mostra de ciências itinerante: extensão universitária para inclusão científica e cultural no Espírito Santo. Actio: Docência em Ciências, Curitiba, v. 6, n. 2, p. 1-29, 2021. DOI 10.3895/actio.v6n2.14118. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/14118. Acesso em: 10 jan. 2022.

DANTAS, L. F. S.; DECCACHE-MAIA, E. Scientific dissemination in the fight against fake news in the covid-19 times. Research, Society and Development, São Paulo, v. 9, n. 7, p. 1-18, 2020. DOI 10.33448/rsd-v9i7.4776. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4776. Acesso em: 10 jan. 2023.

DEMO, P. Saber pensar é questionar. Brasília: Liber Livro, 2010.

FAGUNDES, V. O. et al. Jovens e sua percepção sobre fake news na ciência. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi, Belém, v. 16, n. 1, 2021. DOI 10.1590/2178-2547-BGOELDI-2020-0027. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bgoeldi/a/PqdXRfWRLjpSZLGqvBfzzgF/?lang=pt. Acesso em: 12 jan. 2023.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. 4. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GOHN, M. G. Educação não-formal e cultura política: impactos sobre o associativismo do terceiro setor. São Paulo: Cortez, 1999.

JACOBUCCI, D. F. C. Contribuições dos espaços não-formais de educação para a formação da cultura científica. Em Extensão, Uberlândia, v. 7, n. 1, 2008. DOI 10.14393/REE-v7n12008-20390. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/20390. Acesso em: 10 jan. 2023.

LIMA, N. et al. As ciências na formação do Brasil entre 1822 e 2022: história e reflexões sobre o futuro. Scientific Electronic Library Online, São Paulo, v. 36, n. 105, p. 211-236, 2022. DOI 10.1590/s0103-4014.2022.36105.013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/T48VYvCrM878DKLtqJ6yQRM/?format=pdf. Acesso em: 03 jan. 2022.

MANCUSO, R.; LEITE FILHO, I. Feiras de ciências no Brasil: uma trajetória de quatro décadas. In: MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Programa Nacional de Apoio às Feiras de Ciências da Educação Básica Fenaceb. Brasília: Ministério da Educação, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/EnsMed/fenaceb.pdf. Acesso em: 10 jan. 2020.

ONU. Organização das Nações Unidas no Brasil. A Agenda 2030. 2015. Disponível em: https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030/. Acesso em: 10 jan. 2023.

SALOMON, D.; FELDMAN, M. F. The future of conferences, today. EMBO Reports, St. Catharines, v. 21, n. 7, 2020. DOI 10.15252/embr.202050883. Disponível em: https://www.embopress.org/doi/full/10.15252/embr.202050883. Acesso em: 10 jan. 2023.

SCAGLIONI, C. G. et al. Estudo de teses e dissertações nacionais sobre feiras de ciências: mapeamento dos elementos que envolvem uma feira de ciências e suas interligações. Revista Educar Mais, Pelotas, v. 4, n. 3, p. 738-755, 2020. DOI 10.15536/reducarmais.4.2020.2012. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/2012. Acesso em: 10 jan. 2023.

VIEIRA, V. et al. Espaços não-formais de ensino e o currículo de ciências. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 57, n. 4, p. 21-23, 2005. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252005000400014&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 jan. 2023.

Published

2023-12-22

How to Cite

CORTE, V. B.; SILVA, I. M. da; DIAS, L. V.; ARAÚJO, M. P. M.; AZEVEDO, C. O. Itinerant Biology Exhibition: a non-formal space for scientific education in Espírito Santo. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 22, n. 2, p. 210–226, 2023. DOI: 10.14393/REE-v22n22023-68126. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/68126. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência