Extension actions and the construction of non-formal education spaces
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v22n22023-68068Keywords:
Non-formal education environment, Scientific dissemination, Learning by playingAbstract
The role of scientific dissemination so that the population is aware of how much Science is present in their daily lives is important and necessary for the formation of a more aware society. An alternative for building these spaces is carrying out actions that disseminate Science, arranged in the most diverse places, not only in the walls of Universities and formal educational institutions. Places like parks, squares, and theaters, are occupied with a diversified schedule that brings dialogues about Science. The Science in the Park project, conceived and carried out by professors and students of the Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA), aims to popularize knowledge about Science through more interactive methodologies, holding scientific events in public spaces in the city of Mossoró/RN. With a potential recognized by the academic community and society, new challenges were emerging and there was a need for specific training of teams that could meet demands that strengthen scientific dissemination in the region, so basic science groups, such as Playing Chemically and Fun Physics were created. Participating in several events, the groups held exhibitions of interactive and low-cost experiments related to chemistry, physics and robotics, always combining knowledge, playfulness and fun.
Downloads
References
ARAÚJO, M. S. T.; ABIB, M. L. V. S. Atividades experimentais no ensino de física: diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 176-194, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbef/a/PLkjm3N5KjnXKgDsXw5Dy4R/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 jan. 2023.
BONATTO, M. P. O.; SEIBEL, M. I.; MENDES, I. A. Ação mediada em museus de ciências: o caso do Museu da Vida. In: MASSARANI, L. (org.). Diálogos & Ciência: mediação em museus e centros de Ciência. Rio de Janeiro: Casa de Oswaldo Cruz/Fiocruz, 2007. p. 48-55.
CASCAIS, M. G. A.; TERÁN, A. F. Educação formal, informal e não formal na educação em ciências. Ciência em Tela, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 1-10, 2014. Disponível em: http://www.cienciaemtela.nutes.ufrj.br/artigos/0702enf.pdf. Acesso em: 19 jan. 2023.
CORTE, V. B. et al. Mostra de ciências itinerante: extensão universitária para inclusão científica e cultural no Espírito Santo. ACTIO, Curitiba, v. 6, n. 2, p. 1-29, 2021. DOI 10.3895/actio.v6n2.14118. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/14118. Acesso em: 24 nov. 2023.
GERMANO, M. G.; KULESZA, W. A. Popularização da ciência: uma revisão conceitual. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 7-25, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/1546. Acesso em: 15 jan. 2023.
GIORDAN, M. O papel da experimentação no ensino de ciências. Química Nova na Escola, São Paulo, n. 10, p. 43-49, 1999. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc10/pesquisa.pdf. Acesso em: 5 jan. 2023.
MOREIRA, I. C. A inclusão social e a popularização da ciência e tecnologia no Brasil. Inclusão Social, Brasília, v. 1, n. 2, 2006. Disponível em: http://revista.ibict.br/inclusao/article/view/1512/1708. Acesso em: 10 jan. 2023.
PADRÃO, M. R. A. V. A divulgação científica na fronteira entre espaço escolar e campo científico: o papel do professor da escola básica. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pós-Graduação em Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2019. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/36865/1/2019_MariaReginaAra%C3%BAjodeVasconcelosPadr%C3%A3o.pdf. Acesso em: 8 jan. 2023.
SOUSA, G. G. A divulgação científica para crianças: o caso da ciência hoje das crianças. 2000. Tese (Doutorado em Ciências Biológicas) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jusciane da Costa e Silva, Subênia Karine de Medeiros, Késia Kelly Vieira de Castro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.