Extension actions and the construction of non-formal education spaces

Authors

  • Jusciane da Costa e Silva Universidade Federal Rural do Semi-Árido
  • Subênia Karine de Medeiros Universidade Federal Rural do Semi-Árido
  • Késia Kelly Vieira de Castro Universidade Federal Rural do Semi-Árido

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v22n22023-68068

Keywords:

Non-formal education environment, Scientific dissemination, Learning by playing

Abstract

The role of scientific dissemination so that the population is aware of how much Science is present in their daily lives is important and necessary for the formation of a more aware society. An alternative for building these spaces is carrying out actions that disseminate Science, arranged in the most diverse places, not only in the walls of Universities and formal educational institutions. Places like parks, squares, and theaters, are occupied with a diversified schedule that brings dialogues about Science. The Science in the Park project, conceived and carried out by professors and students of the Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA), aims to popularize knowledge about Science through more interactive methodologies, holding scientific events in public spaces in the city of Mossoró/RN. With a potential recognized by the academic community and society, new challenges were emerging and there was a need for specific training of teams that could meet demands that strengthen scientific dissemination in the region, so basic science groups, such as Playing Chemically and Fun Physics were created. Participating in several events, the groups held exhibitions of interactive and low-cost experiments related to chemistry, physics and robotics, always combining knowledge, playfulness and fun.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jusciane da Costa e Silva, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

PhD in Physics from the Federal University of Ceará, Brazil; professor at the Federal Rural University of Semi-Árido, Rio Grande do Norte, Brazil.

Subênia Karine de Medeiros, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

PhD in Physics from the Federal University of Rio Grande do Norte, Brazil; professor at the Federal Rural University of Semi-Árido, Rio Grande do Norte, Brazil.

Késia Kelly Vieira de Castro, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

PhD in Chemistry from the Federal University of Rio Grande do Norte, Brazil; professor at the Federal Rural University of Semi-Árido, Rio Grande do Norte, Brazil.

References

ARAÚJO, M. S. T.; ABIB, M. L. V. S. Atividades experimentais no ensino de física: diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 176-194, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbef/a/PLkjm3N5KjnXKgDsXw5Dy4R/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 jan. 2023.

BONATTO, M. P. O.; SEIBEL, M. I.; MENDES, I. A. Ação mediada em museus de ciências: o caso do Museu da Vida. In: MASSARANI, L. (org.). Diálogos & Ciência: mediação em museus e centros de Ciência. Rio de Janeiro: Casa de Oswaldo Cruz/Fiocruz, 2007. p. 48-55.

CASCAIS, M. G. A.; TERÁN, A. F. Educação formal, informal e não formal na educação em ciências. Ciência em Tela, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 1-10, 2014. Disponível em: http://www.cienciaemtela.nutes.ufrj.br/artigos/0702enf.pdf. Acesso em: 19 jan. 2023.

CORTE, V. B. et al. Mostra de ciências itinerante: extensão universitária para inclusão científica e cultural no Espírito Santo. ACTIO, Curitiba, v. 6, n. 2, p. 1-29, 2021. DOI 10.3895/actio.v6n2.14118. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/14118. Acesso em: 24 nov. 2023.

GERMANO, M. G.; KULESZA, W. A. Popularização da ciência: uma revisão conceitual. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 7-25, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/1546. Acesso em: 15 jan. 2023.

GIORDAN, M. O papel da experimentação no ensino de ciências. Química Nova na Escola, São Paulo, n. 10, p. 43-49, 1999. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc10/pesquisa.pdf. Acesso em: 5 jan. 2023.

MOREIRA, I. C. A inclusão social e a popularização da ciência e tecnologia no Brasil. Inclusão Social, Brasília, v. 1, n. 2, 2006. Disponível em: http://revista.ibict.br/inclusao/article/view/1512/1708. Acesso em: 10 jan. 2023.

PADRÃO, M. R. A. V. A divulgação científica na fronteira entre espaço escolar e campo científico: o papel do professor da escola básica. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pós-Graduação em Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2019. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/36865/1/2019_MariaReginaAra%C3%BAjodeVasconcelosPadr%C3%A3o.pdf. Acesso em: 8 jan. 2023.

SOUSA, G. G. A divulgação científica para crianças: o caso da ciência hoje das crianças. 2000. Tese (Doutorado em Ciências Biológicas) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2000.

Published

2023-12-22

How to Cite

SILVA, J. da C. e; MEDEIROS, S. K. de; CASTRO, K. K. V. de. Extension actions and the construction of non-formal education spaces. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 22, n. 2, p. 55–67, 2023. DOI: 10.14393/REE-v22n22023-68068. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/68068. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)