Covid-19 and tele-education in health

an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v21n22022-66465

Keywords:

Helath education, Telemedicine, Primary Health , Coronavirus, Social isolation

Abstract

This text’s objective is to report the experience of health education done by telemonitoring patients with Covid-19 suspicious in Primary Health Care, accomplished at the Unidade Básica de Saúde Novo Horizonte, in Teresina, State of Piauí, Brazil, between July and December 2019. During the project, 504 patients were monitored, with the fulfillment of requirements for suspected cases of Covid-19 and their respective contacts through the appreciation of tele-education in health as a viable instrument in the fight against the pandemic. However, this practice presents significant challenges, which will be discussed in this text to verify that the health education process, whether face-to-face or at a distance, is a tool that enables the promotion and prevention of health and that Nursing plays an essential role in this new way of working, that emerged in the context of the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natália Pereira Marinelli, Universidade Federal do Piauí

PhD in Technology and Society, Federal Technological University of Paraná, State of Paraná, Brazil; professor at the Technical College of Teresina, Federal University of Piauí, State of Piauí, Brazil.

.

Nayra da Costa e Silva Rego, Universidade Federal do Piauí

PhD in Biotechnology, Federal University of Piauí, State of Piauí, Brazil; professor at the Technical College of Teresina, Federal University of Piauí, State of Piauí, Brazil.

Khelyane Mesquita de Carvalho, Universidade Federal do Piauí

PhD in Nursing, Federal University of Piauí, State of Piauí, Brazil; professor at the Technical College of Teresina, Federal University of Piauí, State of Piauí, Brazil.

Malvina Thais Pacheco Rodrigues, Universidade Federal do Piauí

PhD in Collective Health, State University of Ceará, State of Cerá, Brazil; professor at the Technical College of Teresina, Federal University of Piauí, State of Piauí, Brazil.

References

ARAÚJO, A. D. I. R.; ARRUDA, L. S. N. S. Tele-service as monitoring tool for suspected and/or confirmed cases of COVID-19. Brazilian Journals of Development, São José dos Pinhais, v. 6, n. 8, p. 57.807-57.815, 2020. Doi: 10.34117/bjdv6n8-259. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/14954. Acesso em: 21 nov. 2022.

BRAGA, K. L. et al. Integrative review: successful experiences in health education. Conhecimento em Ação, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 187-199, 2021. Doi: 10.47681/rca.v6i1.41415. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rca/article/view/41415/24049. Acesso em: 21 nov. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Centro de Operações de Emergências em Saúde Pública – COE-COVID-19. Plano de Contingência Nacional para Infecção Humana pelo novo Coronavírus (COVID-19). Brasília: Ministério da Saúde, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/coronavirus/notas-tecnicas/2021/plano-de-contingencia-covid-coe-1.pdf. Acesso em: 20 jul. 2021.

BRASIL. Portaria n° 467, de 20 de março de 2020. Dispõe, em caráter excepcional e temporário, sobre as ações de Telemedicina, com o objetivo de regulamentar e operacionalizar as medidas de enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional previstas no art. 3º da Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020, decorrente da epidemia de COVID-19. Diário Oficial, Brasília, DF, 2020. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Portaria/PRT/Portaria%20n%C2%BA%20467-20-ms.htm. Acesso em: 25 nov. 2022.

CARDONA-JÚNIOR, A. H. S.; ANDRADE, C. W. Q.; CALDAS, L. N. M. Educação em saúde: programa e canal de comunicação via WhatsApp da unidade básica de saúde do N6 para comunidade rural do sertão pernambucano. APS em Revista, Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p. 137-141, 2020. Doi: 10.14295/aps.v2i2.92. Disponível em: https://www.apsemrevista.org/aps/article/view/92/63. Acesso em: 13 nov. 2021.

CARNEIRO, A. C. et al. Health promotion education in the context of primary care. Pan American Journal of Public Health, Washington, v. 31, n. 2, p. 115-120, 2012. Doi: 10.1590/s1020-49892012000200004. Disponível em: https://europepmc.org/article/med/22522873. Acesso em: 15 nov. 2021.

JAPIANCE, R. B.; RACHED, C. D. A. How can the family health strategy be considered a tool to support the fight against Covid. Scielo preprints, São Paulo, 2020. Doi: 10.1590/SciELOPreprints.229. Disponível em: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/229. Acesso em: 29 out. 2021.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios no Brasil. Tecnologia da Informação e Comunicação. Rio de Janeiro: IBGE, 2018.

LIMA, B. F. C. et al. As Dimensões do cuidado no processo de trabalho dos enfermeiros na Atenção Primária à Saúde. BEPA, São Paulo, v. 17, n. 202, p. 1-20, 2020. Disponível em: https://periodicos.saude.sp.gov.br/BEPA182/article/view/34259. Acesso em: 21 nov. 2022.

MACHADO, E. S. Pelos caminhos de Alice: vivências na Educomunicação e a dialogicidade no Educom.TV. 2008. 150f . Tese (Doutorado em Comunicações e Artes) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27154/tde-31082015-144647/publico/ElianySalvatierraMachado.pdf. Acesso em: 29 out. 2021.

OLIVEIRA, I. B. et al. Innovative actions developed by nurses in primary health care. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 75, n. 1, 2021. Doi: 10.1590/0034-7167-2020-0782. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/nWWYM4BFXmwMqRcbZVv7QBF/abstract/?lang=en. Acesso em: 13 nov. 2021.

PAIANO, M. et al. Mental health of healthcare professionals in China during the new coronavirus pandemic: an integrative review. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 73, 2020. Doi: 10.1590/0034-7167-2020-0338. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/fVpnLtzZYxs5DN7ZYQyhbFF/abstract/?lang=en. Acesso em: 29 out. 2021.

SANTOS, R. S. et al. Equipes de aprendizagem ativa na educação em saúde: ensino-serviço-comunidade na prevenção da contaminação por Covid-19. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 25, 2021. Doi: 10.1590/interface.210047. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/xGVfRWNHMD5mMMh8sL8Tmjb/?lang=pt. Acesso em: 15 nov. 2021.

SOARES, I. O. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação: contribuições para a reforma do ensino médio. São Paulo: Paulinas, 2011.

SOARES, A. C. A. Educomunicação e cidadania na América Latina: a interface comunicação/educação a partir das práticas sociais no continente: um estudo de caso das políticas públicas na Argentina e no Brasil. 2012. 214f. Dissertação (Mestrado em Integração da América Latina) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/84/84131/tde-22102012-124009/pt-br.php. Acesso em: 29 maio 2021.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Operational considerations for case management of Covid-19 in health facility and community: interim guidance. 2020. Disponível em: http://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/technical-guidance/2020/operational-considerations-for-case-management-of-covid-19-in-health-facility-and-community-interim-guidance,-19-march-2020. Acesso em: 29 maio 2021.

Published

2023-01-16

How to Cite

MARINELLI, N. P.; REGO, N. da C. e S.; CARVALHO, K. M. de; RODRIGUES, M. T. P. Covid-19 and tele-education in health: an experience report. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 21, n. 2, p. 108–118, 2023. DOI: 10.14393/REE-v21n22022-66465. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/66465. Acesso em: 25 aug. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência