The process of curricularization of extension in the physical education course at the Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Ibirité Unit

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v21n22022-66273

Keywords:

University Extension, Physical Education, Extension curriculum

Abstract

The publication of the Resolution CNE/CES nº 7/2018, which establishes the Guidelines for Extension in Brazilian Higher Education, provoked an increase in the debate on the role of University Extension in fulfilling the social function of the University, as well as the need to reformulate the curriculum of undergraduate courses. This text intends to report the reflections and procedures adopted by the Physical Education course at State University of Minas Gerais, Ibirité unit, Brazil, to comply with the afore mentioned resolution. We start from the understanding that the claim of a legitimate space for extension activities in the curriculum implies refuting the accessory or welfare character often given to extension and highlighting it’s potential for transforming society and the University itself. At the end, we highlight the perspectives we envision for the course and the challenges that are posed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Abbatepietro Novaes, Universidade do Estado de Minas Gerais

Master in Education, State University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil; tenured professor at the same institution; member of the Study and Research Group on Body Education (GEPEC/UEMG) and the Nucleus of Studies in History, Literature and Afro-descendence (NEAB/NIEHLAFRO).

 

Diogo Rodrigues Puchta, Universidade do Estado de Minas Gerais

PhD in Education, Federal University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil, with a sandwich internship at the University of Murcia, Spain; professor at the same institution; member of the Body Education Studies and Research Group (GEPEC/UEMG) and of the Physical Education, Sport and Leisure Memory Center (CEMEF/UFMG).

References

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 18 nov. 2022.

BRASIL. Resolução CNE/CES nº 07/2018, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, n. 34, Seção 1, p. 28, 18 fev. 2019. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECESN72018.pdf. Acesso em: 18 nov. 2022.

DEUS, S. de. Extensão universitária: trajetórias e desafios. Santa Maria: PRE-UFSM, 2020. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/EBOOK_-_Sandra_de_Deus_-_Extensao_Universitaria.pdf. Acesso em: 18 nov. 2022.

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO SUPERIOR BRASILEIRAS (FORPROEX). Política Nacional de Extensão Universitária. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2012 (Coleção Extensão Universitária; v. 7). Disponível em: https://www.ufrgs.br/prorext/wp-content/uploads/2015/10/PNE_07.11.2012.pdf. Acesso em: 18 nov. 2022.

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS. Plano Nacional de Extensão Universitária. Ilhéus: Editus, 2001.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

GADOTTI, M. Extensão universitária: para quê? São Paulo, 2017. Disponível em: https://www. paulofreire.org/noticias/557-extensao-universitaria-para-que. Acesso em: 29 jun. 2022.

MINAS GERAIS. Resolução UEMG/COEPE nº 287, de 4 março de 2021. Dispõe sobre o desenvolvimento de atividades de extensão como componente curricular nos Cursos de Graduação da Universidade. Diário Oficial de Minas Gerais, Belo Horizonte, Caderno 1, p. 19. 5 mar 2021. Disponível em: https://www.uemg.br/resolucoes-coepe/5822-resolucao-uemg-coepe-n-287-de-04-de-marco-de-2021-dispoe-sobre-o-desenvolvimento-de-atividades-de-extensao-como-componente-curricular-obrigatorio-dos-cursos-de-graduacao-da-universidade-do-estado-de-minas-gerais. Acesso em: 18 nov. 2022.

NOGUEIRA, M. das D. P. Extensão universitária: diretrizes conceituais e políticas. Belo Horizonte: PROEX/UFMG, 2000.

Published

2023-01-16

How to Cite

NOVAES, F. A.; PUCHTA, D. R. The process of curricularization of extension in the physical education course at the Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Ibirité Unit. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 21, n. 2, p. 1–11, 2023. DOI: 10.14393/REE-v21n22022-66273. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/66273. Acesso em: 23 jul. 2024.