Education for the media through university extension

a liberating proposal

Authors

  • Luciana Gomes Ferreira LabCom Comunicação e Artes
  • Cristiane Gomes Ferreira Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v21n22022-65878

Keywords:

University extension, Media education, Media literacy, Freirean praxis

Abstract

This article is the report of the pedagogical experience of the media-education project entitled “Education for the media – for a liberating approach” which aimed to bring Freire's praxis into media education through on-line university extension. The extension program, as a space of intersection between the university and the community during the historic moment of the Covid-19 pandemic, expanded the outreach of the University, contributing to the inseparability between teaching, research and extension programs. This public health crisis, which led to the social changes in question, had unprecedented effects on the way we organize and regulate all aspects and domains of life, including how to carry out activities, social interactions and the management of spaces (offline and on-line). The social distancing resulting from the pandemic has caused a sharp increase in the use of media as a public space for interactions as never experienced before. At this juncture, media education proved to be more than necessary in the individual's formative context. The course, based on Freirean pedagogy, was developed in a multi-campi public university and some of the results achieved were: interdisciplinarity between communication and education; geographical coverage and cultural diversity.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Gomes Ferreira, LabCom Comunicação e Artes

PhD in Communication Sciences, University of Beira Interior, Portugal; researcher at LabCom Communication and Arts.

Cristiane Gomes Ferreira, Universidade do Estado da Bahia

PhD student in Education, Knowledge and Social Inclusion, Federal University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil; assistant professor at the State University of Bahia, Campus Teixeira de Freitas, State of Bahia, Brazil.

References

ADAMI, E. et al. PanMeMic Manifesto: Making meaning in the Covid-19 pandemic and the future of social interaction. 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/343295805_PanMeMic_Manifesto_Making_meaning_in_the_Covid-19_pandemic_and_the_future_of_social_interaction. Acesso em: 20 mar. 2022.

BAUMAN, Z. Tempos líquidos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394/1996, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 11 nov. 2022.

BRASIL. Plano Nacional de Educação (PNE). Lei n.º 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Brasília, DF, 2001. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm. Acesso em: 15 mar. 2022.

FERREIRA, C. G.; NASCIMENTO, D. L. do; EVANGELISTA, S. de A. A educação inclusiva e a extensão universitária: contribuições para formação inicial do professor. In: SANTOS, E. T. dos; GUND, I. T. F.; GOMES, L. M. F. C. (org.). Educação e desenvolvimento: sociabilidades e tecnologias digitais. Campinas: Pontes Editores, 2019.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS (FORPROEX). Política Nacional de Extensão Universitária. 2012. Disponível em: http://www.renex.org.br/documentos/2012-07-13-Politica-Nacional-de-Extensao.pdf. Acesso em: 10 jul. 2016.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

FRIEDMAN, T. L. Our new historical divide: B.C. and A.C: the world before corona and the world after. New York Times, 17 mar. 2020. Disponível em: https://www.nytimes.com/2020/03/17/opinion/coronavirus-trends.html. Acesso em: 5 abr. 2022.

GRUNDY, S. J. Three modes of action research. Curriculum perspectives, Geelong, v. 2, n. 3, p. 23-34, 1982.

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS (FORPROEX). Conceito de extensão, institucionalização e financiamento. 1987. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/1987-I-Encontro-Nacional-do-FORPROEX.pdf. Acesso em: 10 mar. 2022.

JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

NUNES, A. L. P. F.; SILVA, M. B. C. A extensão universitária no ensino superior e a sociedade. Mal-estar e sociedade, Barbacena, ano 4, n. 7, p. 119-133, jul./dez. 2011. Disponível em: http://www.uemg.br/openjournal/index.php/malestar/article/view/60. Acesso em: 10 jul. 2016.

PAULA, J. A. A extensão universitária: história, conceito e propostas. Interfaces, v. 1, n. 1, p. 5-23, jul./nov. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/18930#:~:text=O%20presente%20texto%20busca%20analisar,no%20Brasil%20e%20no%20exterior. Acesso em: 11 nov. 2022.

PÉREZ TORNERO, J. M. Media literacy: new conceptualisation, new approach. In: CARLSSON, U. et al. (ed.). Empowerment through media education: an intercultural dialogue. Göteborg: Nordicom: Göteborgs Universitet, 2008. p. 103-116.

Published

2023-01-16

How to Cite

FERREIRA, L. G.; FERREIRA, C. G. Education for the media through university extension: a liberating proposal. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 21, n. 2, p. 208–221, 2023. DOI: 10.14393/REE-v21n22022-65878. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/65878. Acesso em: 25 aug. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência