Brazilian Congress of University Extension and rights education about rights in schools
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v21n12022-64071Keywords:
Human Rights, Education about rights, University extension, Extension and LawAbstract
One of the goals of the University extension project “How to use the Law”, realized in Porto Seguro, State of Bahia, Brazil, was to identify methodologies of other projects about education about rights in schools to be used in posterior activities. In order to do so, we analyzed papers published at the Human rights and Justice session of the Brazilian Congress on University Extension Annals since 2012. We found thirteen papers, mostly from North, South and Southeast regions about: human rights education, bullying, Statute of Children and Adolescents, violence, racism, social inequality, sexuality, family relationships, restorative justice, illicit psychotropic substances, peace culture, and others. In general, the projects related in the papers are interdisciplinary. Some of them exhibited movies and a few others engage with other institutions and professionals. They face the challenges of improper material conditions of execution, the need to adapt the legal language to the specific public and the ambivalence of rights that can provide either emancipation or discipline. Although some papers describe how successful the projects were, it would be useful to describe in detail the methods, techniques and materials used in the activities, as well as the underlying concepts of teaching and extension.
Downloads
References
ADORNO, S. Os aprendizes do poder: o bacharelismo liberal na política brasileira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.
BAGNO, M. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. São Paulo: Edições Loyola, 2007.
BEZERRA, C. L. P. A. M. et al. A relevância de debates sobre bullying no ambiente escolar. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 8., 2018, Natal. Anais [...]. Natal: UFRN, 2018. p. 1672-1680. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1oczwhpj2tqFbXdVi9exVgP8UcXAEz_ZF/view. Acesso em: 11 ago. 2021.
BOBBIO, N. A era dos direitos. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
BRASIL. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília, DF: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, Ministério da Educação, Ministério da Justiça, UNESCO, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/2191-plano-nacional-pdf/file. Acesso em: 11 ago. 2021.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução MEC/CNE/CES nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014 - 2024 e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2018. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/55877808. Acesso em: 11 ago. 2021.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm#:~:text=1%C2%BA%20%C3%89%20aprovado%20o%20Plano,Art. Acesso em: 11 ago. 2021.
CAVALCANTE, K. G. L.; FERREIRA, T. F.; OLIVEIRA, R. C. L. Justiça Restaurativa nas escolas: relato de experiência a partir da extensão. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 8., 2018, Natal. Anais [...]. Natal: UFRN, 2018. p. 1909-1919. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1oczwhpj2tqFbXdVi9exVgP8UcXAEz_ZF/view. Acesso em: 11 ago. 2021.
CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 7., Ouro Preto. Anais [...]. Ouro Preto: UFOP, 2016. Disponível em: https://cbeu.ufop.br/anais. Acesso em: 11 ago. 2021.
FOUCAULT, M. Segurança, território, população: curso dado no College de France (1977-1978). Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1999.
FURTADO, S. F.; ATAIDE, M. Projeto educação, formação e prevenção ao uso de drogas na escola: a experiência extensionista na escola Dr. Aníbal Duarte. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 8., 2018, Natal. Anais [...]. Natal: UFRN, 2018. p. 2285-2296. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1oczwhpj2tqFbXdVi9exVgP8UcXAEz_ZF/view. Acesso em: 11 ago. 2021.
MARANZANO, P. A. P.; RODRIGUES, F.; COSTA, L. E. S. Direitos Fundamentais se aprendem na escola. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 5., 2012, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: PUCRS, 2012. p. 37-40. Disponível em: https://editora.pucrs.br/edipucrs/acessolivre/Ebooks//Web/978-85-397-0173-5/Sumario/3.1.2.pdf. Acesso em: 11 ago. 2021.
NASCIMENTO, G. Racismo linguístico: os subterrâneos da linguagem e do racismo. Belo Horizonte: Letramento, 2019.
NEVES, M. A constitucionalização simbólica. São Paulo: Acadêmica, 1994.
PRAIA, A. L. C.; PANTOJA, V. D.; COSTA, A. C. R. Projeto Infância em Tela: o cinema como caminho para a discussão dos direitos de crianças e adolescentes em Belém/PA. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 8., 2018, Natal. Anais [...]. Natal: UFRN, 2018. p. 1435-1446. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1oczwhpj2tqFbXdVi9exVgP8UcXAEz_ZF/view. Acesso em: 11 ago. 2021.
ROSA, E. C. S.; TERRA, E. L.; PESSÔA, E. M. Programa implementando Cultura de Paz: comunicação para cidadania. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 6., 2014, Belém. Anais [...]. Belém: UFPA, 2014. p. 251- 255.
ROCHA, G.; SOUZA, J.; MERCÊS, T. Empoderando as escolas públicas de Belém-PA para o enfrentamento da violência sexual contra crianças e adolescentes – ações de extensionistas desenvolvidas no ano de 2013 no município de Belém-PA. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 6., 2014, Belém. Anais [...]. Belém: UFPA, 2014. p. 291-295.
RODRIGUES, M. M.; MANCUZO, C. S. A. C. Educação em direitos humanos: a cidadania como parâmetro de análise. Em Extensão, Uberlândia, v. 1, n. 1, 2009. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/20470. Acesso em: 22 dez. 2021.
SANTOS, J. C. B. M.; CAVALCANTE, B. N. S.; MORAES, K. S. Assessoria Jurídica universitária popular em defesa dos direitos de crianças e adolescentes. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 6., 2014, Belém. Anais [...]. Belém: UFPA, 2014. p. 384-388.
SANTOS, B. S. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2009.
SANTOS, W. T.; SANTOS, A. R.; SILVA, A. C. Q. A diversidade étnico racial como parte das reflexões do projeto “Debate, Café e Cinema”. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 8., 2018, Natal. Anais [...]. Natal: UFRN, 2018. p. 386-390. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1oczwhpj2tqFbXdVi9exVgP8UcXAEz_ZF/view. Acesso em: 11 ago. 2021.
SILVA, C. R. R.; SANTOS, S. A.; TEIXEIRA, C. M. Educação, gênero e direitos humanos: o estudo da temática de gênero como projeto de extensão no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 8., 2018, Natal. Anais [...]. Natal: UFRN, 2018. p. 1858-1867. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1oczwhpj2tqFbXdVi9exVgP8UcXAEz_ZF/view. Acesso em: 11 ago. 2021.
SOUZA, I. C. A.; GONÇALVES, A. L. O incentivo à leitura na educação infantil: uma apresentação das contribuições do projeto “leitura um caminho para a cidadania” na comunidade do Barreiro em Belo Horizonte. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 6., 2014, Belém. Anais [...]. Belém: UFPA, 2014. p. 136- 140.
TEIXEIRA, J. O. Direito, cinema e educação: trinômio eficiente na formação em Direitos Humanos de adolescentes moradores de comunidades marginalizadas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 6., 2014, Belém. Anais [...]. Belém: UFPA, 2014. p. 157-161.
TORRES, K. B. V. et al. Inclusão das mulheres nas ciências e tecnologia: ações voltadas para a educação básica. Expressa Extensão, Pelotas, v. 22, n. 2, 2017. Doi: 10.15210/ee.v22i2.11847. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/expressaextensao/article/view/11847. Acesso em: 22 dez. 2021.
TOSI, G.; ZENAIDE, M. N. T. Os direitos humanos na Educação superior no Brasil: história, tendências e desafios. In: RODINO, A. M. et al. Cultura e educação em direitos humanos na América Latina. João Pessoa: Editora da UFPB, 2014. p. 163-219. Disponível em: http://www.cchla.ufpb.br/ncdh/wp-content/uploads/2016/07/EBOOK-Cultura-e-EDH-Am%C3%A9rica-Latina_Miolo_02-05-16.pdf. Acesso em: 22 dez. 2021.
WOLKMER, A. C. História do Direito no Brasil. Rio de Janeiro: Forense, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lidyane Maria Ferreira de Souza, Iagda de Jesus Coelho, Tracy Cristiane Soares dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.