Service Learning Projects in Spain
remote action strategy report and possibilities for the curricularization of University Extension in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v0n00-62567Keywords:
Service learning, Health educationa, Health promotion, Schools, CitizenshipAbstract
The academic strategy based on teaching-learning projects called Service Learning (SL) shares the vision of the university extension in which teaching and research are used for the benefit of society. The SL approach in the area of Health Education was used as part of the community physiotherapy discipline at the University of the Balearic Islands, Spain, with the role of contributing to academic education and with the Health Promotion School Centers Program, in force in the same autonomous community. The schools involved were able to receive support in the planning and evaluation of their health promotion activities, and the students developed skills to achieve citizenship and the knowledge necessary for their participation in society as health professionals and committed citizens.
Downloads
References
AGUIAR, L. A. et al. Educação em saúde para escolares: conhecer para prevenir. Em Extensão, Uberlândia, v. 18, n. 2, p. 123-132, jul./dez., 2019. Doi: 10.14393/REE-v18n22019-48942. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/48942. Acesso em: 15 jul. 2021.
BALDOINO, A. S.; VERAS, R. M. Analysis of service-learning activities adopted in health courses of Federal University of Bahia. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 50, n. 1, p. 17-24, 2016. Doi: 10.1590/S0080-623420160000300003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/R4wBWdzTDjV3dPgM4RsHTpP/?lang=en. Acesso em: 15 jul. 2021.
BELING, J. Effect of service-learning on knowledge about older people and faculty teaching evaluations in a physical therapy class. Gerontology & Geriatrics Education, Londres, v. 24, n. 1, p. 31-46, 2003. Doi: 10.1300/J021v24n01_03. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1300/J021v24n01_03. Acesso em: 16 jul. 2021.
BRASIL. Decreto nº 6. 286, de 5 de dezembro de 2007. Institui o Programa Saúde na Escola - PSE, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6286.htm. Acesso em: 15 jul. 2021.
CEPS - CENTROS EDUCATIVOS PROMOTORES DE LA SALUD. Disponível em: http://www.caib.es/sites/ceps/es/portada_ceps. Palma. Acesso em: 15 jul. 2021.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências. Brasília-DF, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 16 jul. 2021.
FORPROEX - FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS. Indissociabilidade ensino-pesquisa-extensão e a flexibilização curricular: uma visão da extensão. Porto Alegre: UFRGS; Brasília: MEC/SESu, 2006. Disponível em: https://www.uemg.br/downloads/indissociabilidade_ensino_pesquisa_extensao.pdf. Acesso em: 30 jun. 2021.
GAZSI, C. C.; ORIEL, K. N. The impact of a service learning experience to enhance curricular integration in a physical therapist education program. Journal of Allied Health, Washington, v. 39, n. 2, 2010. Disponível em: https://www.ingentaconnect.com/content/asahp/jah/2010/00000039/00000002/art00016. Acesso em: 17 jun. 2021.
GONZÁLEZ-VALENZUELA, M. J.; RUIZ, I. M. Rendimiento académico, lenguaje escrito y motivación en adolescentes españoles. Universitas Psychologica, Bogotá, v. 18, n. 4, 2019. Doi: 10.11144/Javeriana.upsy18-4.rale. Disponível em: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/21944. Acesso em: 18 jul. 2021.
GOVERN ILLES BALEARS. El curso escolar 2020-2021 empezará día 10 de septiembre y acabará el 22 de junio. Illes Balears, 6 mayo 2020. Disponível em: https://www.caib.es/govern/sac/fitxa.do?codi=4166246&coduo=36&lang=es. Acesso em: 16 jul. 2021.
KRAUSE, M. W. Service learning in physiotherapy taken to a new level: experiences in South Africa. Physical Therapy Reviews, Londres, v. 12, n. 4, 2007. Doi: 10.1179/108331907X223119. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1179/108331907X223119. Acesso em: 17 jul. 2021.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Decreto nº 6. 286, de 5 de dezembro de 2007. Institui o Programa Saúde na Escola-PSE, e dá outras providências. Brasília-DF, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=1726-saudenaescola-decreto6286-pdf&category_slug=documentos-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 15 jul. 2021.
NORDON-CRAFT, A. et al. Service-learning enhances physical therapy students’ ability to examine fall risk in older adults. Journal of Allied Health, Washington, v. 46, n. 3, 2017. Disponível em: https://www.ingentaconnect.com/content/asahp/jah/2017/00000046/00000003/art00015. Acesso em: 16 jul. 2021.
PAZ LOURIDO, B. El Aprendizaje-servicio, ¿una metodología a considerar en la formación universitaria en Fisioterapia? Fisioterapia, Murcia, v. 39, n. 6, p. 227-228, 2017.
RODRÍGUEZ-COSTA, I. et al. Professional and personal physical therapist development through service learning in collaboration with a prisoner reinsertion program: a qualitative study. International Journal of Environmental Research and Public Health, Basel, v. 24, n. 17, 2020. Doi: 10.3390/ijerph17249311. Disponível em: https://www.mdpi.com/1660-4601/17/24/9311. Acesso em: 17 jul. 2021.
RODRIGUEZ-COSTA, C. et al. Physical activity, physical fitness and academic achievement in adolescents: a systematic review. Rev. Bras. Med. Esporte, São Paulo, v. 26, n. 5, set./out. 2020. Doi: 10.1590/1517-8692202026052019_0048. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbme/a/KWhZKyQVkHB3nyHWmnTYjqH/?lang=en#. Acesso em: 18 jul. 2021.
RODRÍGUEZ-NOGUEIRA, Ó. et al. Significant socio-emotional learning and improvement of empathy in physiotherapy students through service learning methodology: a mixed methods research. Nurse Education Today, London, v. 90, n. 1, 2020. Doi: 0.1016/j.nedt.2020.104437. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S026069171930560X?via%3Dihub. Acesso em: 17 jul. 2021.
RUBIO, L. El aprendizaje en el aprendizaje servicio. In: ROVIRA, J. M. P. (coord.). Aprendizaje Servicio (ApS): educación y compromiso cívico. Barcelona: Graó, 2009.
SOUZA, M. C.; ESPERIDIÃO, M. A.; MEDINA, M. G. A intersetorialidade no Programa Saúde na Escola: avaliação do processo político-gerencial e das práticas de trabalho. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 22, n. 6, 2017. Doi: 10.1590/1413-81232017226.24262016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/nGRj8mdvvwZHvy6G76MrjfJ/?lang=pt. Acesso em: 16 jul. 2021.
TAPIA, M. N.; MUÑOZ, E. L.; MARTÍ, J. A. T. El aprendizaje servicio: “aprender sirve y servir, enseña”. Quaderns Digitals, Castellón de la Plana, v. 83, 2016. Disponível em: http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=11444. Acesso em: 17 jul. 2021.
THOMAS, K. J.; REIGART, E. B.; TRICKEY, B. A. An interdisciplinary service learning experience in geriatrics for occupational and physical therapy students. Gerontology & Geriatrics Education, Londres, v. 19, n. 2, 1998. Doi: 10.1300/J021v19n02_08. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1300/J021v19n02_08. Acesso em: 18 jul. 2021.
UNITED NATIONS. Sustainable development goals. Disponível em: https://sdgs.un.org/. Acesso em: 20 jul. 2021.
UNIVERSITAT DE LES ILLES BALEARS. Consell de Direcció. 12131. Acord Executiu del dia 7 de Febrer de 2017 pel qual s’aprova el Programa ApSUIB. Disponível em: https://seu.uib.cat/fou/acord/12131/. Acesso em: 28 jul. 2021.
WORLD HEALTH ORGANISATION - WHO. Health promoting school: an effective approach for early action on NCD risk factors. 2017. Disponível em: http://www.who.int/healthpromotion/publications/health-promotion-school/. Acesso em: 29 set. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.