Project “Na Lida da Vida”

experience report about guidance for the work with graduating students from the psychology course in Federal University of Ceará, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v0n00-62500

Keywords:

Graduating students, Work orientation, Psychology

Abstract

This text presents experiences developed in the extension project “Na Lida da Vida: work orientation and workers' health promotion”, which involves professors and students of the Psychology course at Federal University of Ceará, State of Ceará, Brazil, linked to the Work Psychology Nucleus (NUTRA/UFC). The project, created in 2019, aims to promote actions of work orientation and prevention and promotion of workers’ health among young people in the process of labor insertion in the theoretical framework of Social Psychology of Work. We present the work carried out in three semi-directed groups with concluding Psychology students, one in-person in 2019 and two virtual in 2020. The participants' experiences have been of suffering, anguish, uncertainty and fear about their future work, as well as feelings of helplessness, unpreparedness and vulnerability intensified by the context of Covid-19. We emphasize the importance of spaces for caring and reflection on this moment of transition; of the elaboration of contextualized labor insertion plans; and of the construction of support networks to face the difficulties presented by this public, especially in the pandemic context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel Nascimento Coelho, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Psicologia Social pela Universidad Complutense de Madrid, Espanha; professora adjunta do Departamento de Psicologia da Universidade Federal do Ceará, Brasil; vice-coordenadora do Núcleo de Psicologia do Trabalho (NUTRA-UFC); coordenadora dos projetos de extensão “Na Lida da Vida: orientação para o trabalho e promoção da saúde do trabalhador” e “Saúde do Trabalhador em Debate”.

Carla Jéssica de Araújo Gomes, Universidade Federal do Ceará

Graduanda em Psicologia na Universidade Federal do Ceará, Brasil.

Marjory Sousa Ramos Teófilo, Universidade Federal do Ceará

Graduada em Psicologia na Universidade Federal do Ceará, Brasil; membro do Núcleo de Psicologia do Trabalho (NUTRA/UFC).

References

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 2018, 18 dez. 2018. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/55877808. Acesso em: 14 jun. 2021.

BRASIL. Ministério da Saúde.. Organização Mundial de Saúde declara pandemia do novo Coronavírus. UNA-SUS, 11 mar. 2020. Disponível em: https://www.unasus.gov.br/noticia/organizacao-mundial-de-saude-declara-pandemia-de-coronavirus. Acesso em: 28 jun. 2021.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BERNARDO, M. H. et al. A práxis da psicologia social do trabalho: reflexões sobre possibilidades de intervenção. In: COUTINHO, M. C.; FURTADO, O.; RAITZ, T. R. (org.). Psicologia social e trabalho: perspectivas críticas. Florianópolis: Edições do Bosque, 2015. p. 16-39.

COELHO, R. N.; AQUINO, C. A. B. Inserção laboral, juventude e precarização. Rev. psicol. polít., São Paulo, v. 9, n. 18, p. 275-289, 2009. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rpp/v9n18/v9n18a07.pdf. Acesso em: 28 jun. 2021.

COELHO, R. N.; ESTRAMIANA, J. L. A.; LUQUE, A. G. Juventud alargada y trabajo: desafíos del mundo laboral en las experiencias de jóvenes brasileños y españoles. Psicologia: Organizações e Trabalho, Florianópolis, v. 14, n. 4, p. 417-427, 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-66572014000400008&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 26 jun. 2021.

COUTINHO, M. C.; BERNARDO, M. H.; SATO, L. (org.). Psicologia social do trabalho. Petrópolis: Vozes, 2017.

DIAS, M. S. L.; SOARES, D. H. P. Planejamento de carreira: uma orientação para estudantes universitários. São Paulo: Vetor, 2009.

LIMA, R. C. Distanciamento e isolamento sociais pela Covid-19 no Brasil: impactos na saúde mental. Physis, Rio de Janeiro, v. 30, n. 2, 2020. Doi: 10.1590/S0103-73312020300214. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/nyq3wrt8qpWFsSNpbgYXLWG/?lang=pt. Acesso em: 15 jun. 2021.

LUZ, F.; LEVANDOWSKI, D. C. A formatura e a inserção no mercado de trabalho: expectativas e sentimentos de formandas em Psicologia. Psicologia Argumento, Curitiba, v. 24, n. 47, p. 61-72, 2006. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/psicologiaargumento/article/view/20153. Acesso em: 15 jun. 2021.

MEDRADO, B.; SPINK, M. J. P.; MELLO, R. P. Diários como atuantes em nossas pesquisas: narrativas ficcionais implicadas. In: SPINK, M. J. P. et al. A produção de informação na pesquisa social: compartilhando ferramentas. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2014. p. 274-294.

ORGANIZACIÓN INTERNACIONAL DEL TRABAJO (OIT). Frente a la pandemia: garantizar la seguridad y salud en el trabajo. Genebra: OIT, 2020. Disponível em: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_protect/---protrav/---safework/documents/publication/wcms_742732.pdf. Acesso em: 5 jul. 2021.

SILVA, M. F. S. A psicologia (social) do trabalho sendo revisitada através das atividades de extensão do curso de Psicologia da Universidade Federal do Ceará. In: CONGRESSO NORTE NORDESTE DE PSICOLOGIA, 4., 2005, Salvador, 2005. Anais [...]. Salvador, Universidade Federal da Bahia, 2005.

SOLIGO, A. F. et al. Formação em psicologia: estágios e avaliação psicológica. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 40, p. 1-18, 2020. Doi: 10.1590/1982-3703003243432. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/mw94RSM57sDVRyG33J4CyTD/?lang=pt. Acesso em: 5 jun. 2021.

Published

2021-10-29

How to Cite

COELHO, R. N. .; GOMES, C. J. de A.; TEÓFILO, M. S. R. Project “Na Lida da Vida”: experience report about guidance for the work with graduating students from the psychology course in Federal University of Ceará, Brazil. Revista Em Extensão, Uberlândia, p. 134–150, 2021. DOI: 10.14393/REE-v0n00-62500. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/62500. Acesso em: 4 dec. 2024.