Teaching of Computational Thinkning for elementary students using Unplugged Computation and Scratch

Authors

  • Amanda Karollyne Monteiro Rodrigues Escola Estadual Professor Vicente Lopes Perez
  • Ana Paula Mundim Silva Escola Estadual Gregoriano Canedo
  • Murillo Guimarães Carneiro Universidade Federal de Uberlândia https://orcid.org/0000-0002-2915-8990

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v20n22021-62305

Keywords:

Pensamento computacional, Computação desplugada, Informática na educação, Scratch

Abstract

The technology is an essential educational resource in people daily live. It has been consolidated as a powerful tool for social transformation able to provide opportunities of reflection, actuation and development in several aspects of our society. Consequently, the learning of the Computational Thinking (CT) paradigm is a valuable instrument in the acquisition of several cognitive abilities to use or handle technology challenges, such as logic reasoning, creativity, innovation, problem resolution, etc. This paper aims to describe our initiative of teaching CT to students in Monte Carmelo, State of Minas Gerais, through two workshops developed on the concepts of Unplugged Computation and Scratch. To be specific, the workshops were offered to fifth grade students of a public elementary school. As results, the initiative promoted a notable engagement of the students regarding the operation, construction, and development of computational technologies as well as contributed to improve interpersonal relationships among them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Karollyne Monteiro Rodrigues, Escola Estadual Professor Vicente Lopes Perez

High school student at Professor Vicente Lopes Perez State School, Monte Carmelo, State of Minas Gerais, Brazil; CNPq junior scientific initiation scholarship.

Ana Paula Mundim Silva, Escola Estadual Gregoriano Canedo

High school student at Gregoriano Canedo State School, Monte Carmelo, State of Minas Gerais; CNPq junior scientific initiation scholarship.

Murillo Guimarães Carneiro, Universidade Federal de Uberlândia

PhD in Computer Science and Computational Mathematics, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil, with a sandwich period at the University of Surrey, England; adjunct professor at the Faculty of Computing, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; coordinator of the research group Artificial and Machine Intelligence in Networks (AINet).

 

References

ANDRADE, M.; SILVA, C.; OLIVEIRA, T. Desenvolvendo games e aprendendo matemática utilizando o Scratch. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE JOGOS E ENTRETENIMENTO DIGITAL, 12., São Paulo, 2013. Proceedings [...]. São Paulo: Mackenzie, 2013. p. 260-263, 2013. Disponível em: http://www.sbgames.org/sbgames2013/proceedings/cultura/Culture-5_short.pdf. Acesso em: 10 maio 2021.

FRANÇA, R. S.; AMARAL, H. J. C. Proposta metodológica de ensino e avaliação para o desenvolvimento do pensamento computacional com o uso do Scratch. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, Porto Alegre, 2013. Anais [...]. Bento Gonçalves: SBC, 2013. Doi: 10.5753/cbie.wie.2013.179. Disponível em: https://br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/2646. Acesso em: 15 maio 2021.

MOREIRA, J. A.; MONTEIRO, W. M. O uso da computação desplugada em um contexto de gamificação para o ensino de estrutura de dados. RENOTE, Porto Alegre, v. 16, n. 2, p. 546-555, 2018. Doi: 10.22456/1679-1916.89272. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/89272. Acesso em: 15 maio 2021.

OLIVEIRA, M. et al. Ensino de lógica de programação no ensino fundamental utilizando o Scratch: um relato de experiência. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 22., 2014, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: SBC, 2014, p. 239-248. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/wei/article/view/10978. Acesso em: 12 maio 2021.

REIS, E. F. A. et al. Jovens Programadores: ensino de programação e robótica para alunos do ensino básico de Monte Carmelo-MG. In: WORKSHOP DE ENSINO EM PENSAMENTO COMPUTACIONAL, ALGORITMOS E PROGRAMAÇÃO, 2018, Fortaleza, 2018. Anais [...]. Bento Gonçalves: SBC, 2018. p. 649-658. Doi: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wcbie.2018.649. Disponível em: https://br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/8287. Acesos em: 15 maio 2021.

RODRIGUES, S.; ARANHA, E.; SILVA, T. R. Computação desplugada no ensino de programação: uma revisão sistemática da literatura. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO-SBIE), Porto Alegre, 2018. Anais [...]. Bento Gonçalves: SBC, 2018. Doi: 10.5753/cbie.sbie.2018.417. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/7998. Acesso em:

RODRIGUES, S. S. Computação desplugada no ensino fundamental I: uma experiência metodológica numa escola pública na Paraíba. 2017. 45 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Computação à Distância) – Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/15755?locale=pt_BR. Acesso em: 5 maio 2021.

RODRIGUEZ, C. et al. Pensamento computacional: transformando ideias em jogos digitais usando o Scratch. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, Porto Alegre, 2015. Anais [...]. Bento Gonçalves: SBC, 2015. Doi: 10.5753/cbie.wie.2015.62. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/4992. Acesso em:

SANTOS, E. R. et al. Estímulo ao pensamento computacional a partir da computação desplugada: uma proposta para educação infantil. RELATEC, Extremadura, v. 15, n. 3, 2016. Doi: 10.17398/1695-288X.15.3.99. Disponível em: https://relatec.unex.es/article/view/2584. Acesso em: 10 fev. 2021.

SANTOS, G. et al. Proposta de atividade para o quinto ano do ensino fundamental: algoritmos desplugados. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, Porto Alegre, 2015. Anais [...]. Bento Gonçalves: SBC Doi: 10.5753/cbie.wie.2015.246. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/5030. Acesso em: 5 maio 2021.

VALENTE, J. A. Integração do pensamento computacional no currículo da educação básica: diferentes estratégias usadas e questões de formação de professores e avaliação do aluno. Revista E-curriculum, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 864-897, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/29051. Acesso em: 10 fev. 2021.

VIEIRA, A.; PASSOS, O.; BARRETO, R. Um relato de experiência do uso da técnica computação desplugada. 2013. Disponível em: https://silo.tips/download/um-relato-de-experiencia-do-uso-da-tecnica-computaao-desplugada. Acesso em:

WING, J. M. Computational thinking. Communications of the ACM, New York, v. 49, n. 3, p. 33-35, 2006. Disponível em: https://cacm.acm.org/magazines/2006/3/5977-computational-thinking/fulltext. Acesso em:

ZAHARIJA, G.; MLADENOVIĆ, S.; BOLJAT, I. Introducing basic programming concepts to elementary school children. Procedia: Social and Behavioral Sciences, [s. l.], v. 106, p. 1576, 2013. DOI: 10.1016/j.sbspro.2013.12.178. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042813048015. Acesso em:

ZANETTI, H. A. P. et al. Proposta de ensino de programação para crianças com scratch e pensamento computacional. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, v. 4, n. 1, p. 43-58, 2017. Doi: 10.20396/tsc.v4i1.14484. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14484. Acesso em: 18 mar. 2021.

Published

2022-01-18

How to Cite

RODRIGUES, A. K. M.; SILVA, A. P. M.; CARNEIRO, M. G. Teaching of Computational Thinkning for elementary students using Unplugged Computation and Scratch. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 20, n. 2, p. 228–240, 2022. DOI: 10.14393/REE-v20n22021-62305. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/62305. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)