Atendimento pedagógico escolar no setor de hemodiálise infantil

contando nossa experiência

Authors

  • Vivian Vanzella Esposito Universidade de São Paulo
  • Ilídia Rita do Couto Apolinário Universidade de São Paulo
  • Lucia Maria Santos Tinós Universidade de São Paulo http://orcid.org/0000-0002-0901-9416

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v20n12021-61110

Keywords:

Hospital pedagogy, Chronic Kidney Disease, Right to education

Abstract

The extension project pedagogy hospital in the sector of child hemodialysis: promoting pedagogical school care, is set in the outpatient sector of child hemodialysis of a large Hospital since 2013. This report will share the experiences lived during the second semester of 2019 and the first of 2020. The project consists of weekly meetings with student-patients in the hemodialysis outpatient sector, by undergraduate students of Pedagogy, the objective is offering educational-school assistance to children with Chronic Kidney Disease, monitoring the teaching and learning process and rescuing the schooling of these student-patients. To this end, it is essential to study and understand the needs and specificity of each student-patient assisted, seeking theoretical and methodological basis in supervisions. Also, they have provided undergraduate students involved in training experiences within the scope of Hospital Pedagogy as the understanding of outpatient care as a possibility of pedagogical care. It is noteworthy that in the period experienced, due to the Coronavirus pandemic, the challenges led to the re-framing of the objectives of the project so that it could continue with the use of Information and Communication Technologies, thus, ensuring continuity of care and recognition of the right to education of these student-patients.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vivian Vanzella Esposito, Universidade de São Paulo

Graduated in Pedagogy at the Faculty of Philosophy, Sciences and Letters of Ribeirão Preto, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil.

Ilídia Rita do Couto Apolinário, Universidade de São Paulo

Undergraduate student in Pedagogy at the Faculty of Philosophy, Sciences and Letters of Ribeirão Preto, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil.

Lucia Maria Santos Tinós, Universidade de São Paulo

Doctor in Special Education, Federal University of São Carlos, State of São Paulo, Brazil; educator at the Faculty of Philosophy, Sciences and Letters of Ribeirão Preto, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil.

References

ABREU, I. S. et al. Crianças e adolescentes com insuficiência renal em hemodiálise: percepção dos profissionais. Rev. Bras. Enferm., Brasília, v. 68, n. 6, p. 1020-1026, 2015. Doi: 10.1590/0034-7167.2015680604i. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/CSvgW5pZWY49xt5TG9gBYGf/?lang=pt . Acesso em: 20 maio 2020.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n.º 9394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.

BRASIL. Resolução CEB/CNE nº 2, de 11 de fevereiro de 2001. Estabelece as Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília: MEC, 2001.

CECCIM, R. B., CARVALHO, P. R. A. (org.). Criança hospitalizada: atenção integral como escuta à vida. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 1997.

CRUZ NETO, O. O trabalho de campo como descoberta e criação. In: Mynayo, M. C. S. et al. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis-RJ, Vozes, 1994. p. 51-66.

FONTES, R. S. A escuta pedagógica à criança hospitalizada: discutindo o papel da educação no hospital. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 29, p. 119-138, maio/ago. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n29/n29a10.pdf. Acesso em: 2 de maio de 2020.

GONÇALVES, A. G.; PACCO, A. F. R.; PEDRINO, M. C. Escola no hospital: direito à escolarização de crianças e adolescentes hospitalizados. Revista Extensão & Cidadania, Vitória da Conquista, v. 6, n. 11, p. 1-12, dez. 2019. Doi: 10.22481/recuesb.v6i11.5878. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/recuesb/article/view/5878. Acesso em: 29 maio 2020.

MORAES, M. S.; KOHN, C. O profissional da educação hospitalar e a sua formação: experiências com estudantes da ala da enfermaria pediátrica do Hospital Universitário Federal de Sergipe. In: SCHILKE, A. L.; NUNES, L. B.; AROSA, A. C. (org.). Atendimento escolar hospitalar: saberes e fazeres. Niterói: Intertexto, 2011. p. 165-172.

PACHECO, M. C. P. O papel do professor no setor de hemodiálise infantil. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (EDUCERE), 7., ENCONTRO NACIONAL DE ATENDIMENTO AO ESCOLAR HOSPITALAR, 5., 2007, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2007.

Published

2021-06-30

How to Cite

ESPOSITO, V. V.; APOLINÁRIO, I. R. do C.; TINÓS, L. M. S. . Atendimento pedagógico escolar no setor de hemodiálise infantil: contando nossa experiência. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 20, n. 1, p. 99–112, 2021. DOI: 10.14393/REE-v20n12021-61110. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/61110. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência