The Extension actions in the “Solo na Escola UENP” project in times of remote activities

Authors

  • Jully Gabriela Retzlaf de Oliveira Universidade Estadual do Norte do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v0n00-60891

Keywords:

Teaching, Pedology, School

Abstract

This text aims to report actions of the extension project “Solo na Escola UENP”, whose objective is to promote education in soils, carried out from December 2019 to December 2020. For this purpose, a survey and discussion of works related to Education in Soil, in addition to the elaboration, dissemination and implementation of extension actions related to the soil. The project team consisted of a professor, monitors linked to the Degree in Geography course at State University of Northern Paraná, Brazil; and professors from other higher education institutions. Teachers and students from Basic Education and the community in general participated in the project's actions. The actions of the project were developed, with the exception of the first one, all in a virtual environment. Synchronous activities, such as lectures, short courses and study groups, took place through video conferences on Google Meet, while social networks, such as Instagram and YouTube, were the platforms for the publication and dissemination of different teaching materials and pedagogical practices on the ground. The mobilization and sensitization of the target audience and the community in general in relation to the various themes related to the soil were observed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jully Gabriela Retzlaf de Oliveira, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Doutora em Agronomia pela Universidade Estadual de Londrina, Paraná, Brasil; professora titular do Departamento de Geografia da Universidade Estadual do Norte do Paraná, Campus de Cornélio Procópio, Brasil.

References

DOMINGUEZ, J.; RODRIGUEZ, C. M.; NEGRIN, M. A. La educación edafológica entre el tránsito de la educación secundaria e la universidad. Enseñanza de las Ciências, Barcelona, Número Extra, p. 1-5, 2005.

FREITAS, M. F. L. Projeto solo vivo: experiências com solos na educação básica. Divers@, Matinhos, v. 11, n. 2, p.103-113, 2018. Doi: 10.5380/diver.v11i2.62770. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/diver/article/view/62770. Acesso em: 20 ago. 2021.

LEPSCH, I. F. 19 lições de pedologia. São Paulo: Oficina de Textos, 2010.

LIMA, M. R. O solo no ensino de ciências no nível fundamental. Ciência & Educação, Botucatu, v. 11, n. 3, p. 383-395, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/hPmDvMgnKqDH5Zzwv3H39kF/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 ago. 2021.

MARTINS, V. M.; DANZER, M.; SANCHES, R. M. O solo no ensino fundamental: do livro didático à sala de aula. In: ENCUENTRO DE GEÓGRAFOS DE AMÉRICA LATINA, 16., 2017, La Paz. Disponível em: http://www.observatoriogeograficoamericalatina.org.mx/egal16/Ensenanzadelageografia/Metodologiaparalaensenanza/29.pdf. Acesso em: 15 set. 2021.

MENDES, T. A.; MELLO, N. A.; CAMPOS, J. R. R. Uso de ferramentas interativas de ensino para a Educação em Solos: um estudo de caso em escolas municipais de Pato Branco-PR. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 36, n. 1, p. 163-184, jan./abr. 2019. Doi: 10.14295/remea.v36i1.8713. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/8713. Acesso em: 15 set. 2021.

MUGGLER, C. C.; PINTO SOBRINHO, F. A.; MACHADO, V. A. Educação em solos: princípios, teoria e métodos. Revista Brasileira de Ciência do Solo, Viçosa, v. 30, n. 4, p. 733-740, ago. 2006. Doi: 10.1590/S0100-06832006000400014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcs/a/Nm8pcwCzY4dh87dzkzQKQ9z/?lang=pt. Acesso em: 15 set. 2021.

NISHIZIMA, M. L. et al. Trilhando pelos solos: um projeto de ensino. In: CONGRESSO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA DA UNESP, 8., 2015, Ourinhos. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/142361. Acesso em: 15 set. 2021.

OLIVEIRA, D. et al. João Torrão: um pedacinho de solo. Portal de Livros Abertos da USP, São Paulo, 2018. Disponível em: http://www.livrosabertos.sibi.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/book/330. Acesso em: 15 set. 2021.

PEREIRA, A. N. S. O.; MARQUES, J. D. O.; PAES, L. S. Percepção ambiental sobre sustentabilidade do solo. Educere, Umuarama, v. 17, n. 1, p. 93-120, jan./jun. 2017. Doi: 10.25110/educere.v17i1.2017.6286. Disponível em: https://revistas.unipar.br/index.php/educere/article/view/6286. Acesso em: 15 ago. 2021.

SILVA, J. G. et al. Educação em solos: permeando fronteiras na arte. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - CONEDU, 5., 2018, Olinda. Anais [...]. Olinda: Editora Realize, 2018. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2018/TRABALHO_EV117_MD4_SA14_ID3315_17092018134017.pdf. Acesso em:

SOUZA, C. R. S. O último pedido da minhoca. São Paulo: Coruja Garatuja, 2017.

Published

2021-10-30

How to Cite

OLIVEIRA, J. G. R. de. The Extension actions in the “Solo na Escola UENP” project in times of remote activities. Revista Em Extensão, Uberlândia, p. 240–253, 2021. DOI: 10.14393/REE-v0n00-60891. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/60891. Acesso em: 4 jan. 2025.