Developing skills through indissosiability between teaching, research and extension

the experience of “Vivência em Gestão”

Authors

  • Gabriel Machado Braido University of Vale do Taquari
  • Samuel Martim de Conto University of Vale do Taquari
  • Bernardete Bregolin Cerutti University of Vale do Taquari

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v20n12021-58483

Keywords:

Management, Skills, Teaching, Research, Extension

Abstract

The inseparability between teaching, research and extension generates an expanded and integrated academic formation, so necessary to achieve new models and forms of management that emerge in contemporary society. For this reason, this study aims to identify the contribution of the curricular component called Vivência em Gestão in the development of the skills provided in the pedagogical project of courses in the management area of ​​the University of Vale do Taquari. The literature review includes a look at social skills and the contributions of teaching, research and university extension to the development of knowledge. The development of the article also presents the description of that experience. The data were collected through applied research, composed by students and managers of incubated companies. To achieve the proposed objective, the research used quantitative and qualitative approaches. In the analysis of the data, the results show that the three sets of practical activities carried out in the curricular component contributed significantly to the personal, professional and academic development of the participants. Thus, the strategic vision, empathy and interpersonal relationships and team building were pointed out by the students as the most developed skills during the vivência em gestão. Likewise, there were relevant student contributions to the companies involved in the study, especially in the management of the financial and logistics areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel Machado Braido, University of Vale do Taquari

PhD in Administration, University of Vale do Rio dos Sinos, State of Rio Grande do Sul, Brazil; adjunct professor at the University of Vale do Taquari, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

Samuel Martim de Conto, University of Vale do Taquari

PhD in Administration, University of Vale do Rio dos Sinos, State of Rio Grande do Sul, Brazil; assistante professor at the University of Vale do Taquari, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

Bernardete Bregolin Cerutti, University of Vale do Taquari

Phd in Regional Development, University of Santa Cruz do Sul, State of Rio Grande do Sul, Brazil assistant professor at the University of Vale do Taquari, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

References

ABRANTES, J. A pedagogia empresarial nas organizações que aprendem. 2. ed. Wak: Rio de Janeiro, 2012.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BOFF, L. Saber cuidar: ética do humano, compaixão pela terra. 19. ed. Vozes: Petrópolis-RJ, 2013.

BRASIL. Ministério da Saúde. Disponível em: https://coronavirus.saude.gov.br/https://saude.gov.br/. Acesso em: 28 jun. 2020.

CAPRA, F. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 2013.

CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Tradução de Bruno Magne. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

COOPER, D. R.; SCHINDLER, P. S. Métodos de pesquisa em administração. 7. ed. Porto Alegre: Bookman, 2003.

DELORS, J. et al. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para Unesco da Comissão Internacional sobre educação para o século XXI. Brasília: Unesco, 2010. Disponível em: http://dhnet.org.br/dados/relatorios/a_pdf/r_unesco_educ_tesouro_descobrir.pdf. Acesso em: 18 jan. 2021.

DUTRA, J. S. Competências: conceitos e instrumentos para a gestão de pessoas na empresa moderna. São Paulo: Atlas, 2004.

DUTRA, J. S. (org.). Gestão por competências: um modelo avançado para o gerenciamento de pessoas. São Paulo: Gente, 2001.

FARIAS, M. C. M.; SOARES, L. R.; FARIAS, M. M. Ensino, pesquisa e extensão: histórico, abordagem, conceitos e considerações. Em Extensão, Uberlândia, v. 9, n. 1, 2010. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/20564. Acesso em: 15 abr. 2021.

FONSECA, R. C. V. Métodos do trabalho científico. Curitiba: IESDE Brasil, 2012.

GIL, C. A. Didática do ensino superior. São Paulo: Atlas, 2012.

GRAMIGNA, M. R. Modelo de competências e gestão dos talentos. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

LE BOTERF, G. Desenvolvendo a competência dos profissionais. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2003.

LEITE, D.; LIMA, E. G. S. (org.). Influências da avaliação no conhecimento produzido pelos pesquisadores em redes de pesquisa. Porto Alegre: Sulina, 2012.

MALHOTRA, N. K. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. Porto Alegre: Bookmann, 2006.

MOITA, F. M. G. da S. C; ANDRADE, F. C. B. Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. Rev. Bras. Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 41, 2009. Doi: 10.1590/S1413-24782009000200006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/gmGjD689HxfJhy5bgykz6qr/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 maio 2021.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

ROESCH, S. M. A. Projetos de estágio do curso de administração: guia para pesquisas, projetos, estágios e trabalhos de conclusão de curso. São Paulo: Atlas, 1996.

SANTOS, M. P. Extensão universitária: espaço de aprendizagem profissional e suas relações com o ensino e a pesquisa na educação superior. Revista Conexão UEPG, Curitiba, v. 8, n. 2, 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/5141/514151728002.pdf. Acesso em: 8 abr. 2021.

SÍVERES, L. (org.). A extensão universitária como princípio de aprendizagem. In: COSTA, A. A. C.; BAIOTTO, C. R.; GARCES, S. B. B. Aprendizagem: o olhar da extensão. Brasília: Liber Livro, 2013. p. 61-80.

SÍVERES, L. Princípios estruturantes da extensão universitária. In: SÍVERES, L.; MENEZES, A. L. T. (org.). Transcendendo fronteiras: a contribuição da extensão nas instituições comunitárias de ensino superior. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2011. p. 26-50.

Published

2021-06-30

How to Cite

BRAIDO, G. M.; CONTO, S. M. de .; CERUTTI, B. B. Developing skills through indissosiability between teaching, research and extension: the experience of “Vivência em Gestão”. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 20, n. 1, p. 57–75, 2021. DOI: 10.14393/REE-v20n12021-58483. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/58483. Acesso em: 22 jul. 2024.