Extension practices in Journalism teaching

the experience with the "Das Antigas" magazine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v20n12021-57736

Keywords:

Teaching journalism, Extension, Formation

Abstract

The academic background is based on teaching, research and extension, which need to occur in a coordinated manner, aiming at formation which includes theory, practice, as well as scientific research. In the Journalism course, extension activities provide students with practical experiences that are close to those that occur in the professional environment. Therefore, the present work aims to describe the experience of the extension project of the aforementioned course at Faculdade R. Sá, from the perspective of news production, documentary research and photographic production, through Das Antigas magazine. With a qualitative approach, the construction of this work was based on documentary research and observation. Theoretically, it is mainly supported by Duarte (2012), Goulart (2004) and Sousa (2004). The results indicate the importance and the need of improving the interdisciplinary extension practices. Besides, it is a way of relating academic environment with society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mayara Sousa Ferreira, Universidade Estadual do Piauí

PhD student in Education, Federal University of Piaui, Brazil; effective professor at the State University of Piaui, Brazil; coordinator of the Academic League of Journalism, Education and Memory (Joeme/UESPI); researcher at the Education, History and Memory Nucleus (Nehme/UFPI) and the Journalism and Communication Research Nucleus (NUJOC/UFPI).

Ruthy Manuella de Brito Costa , Instituto de Educação Superior Raimundo Sá

Master in Communication, Federal University of Piauí, State of Brazil; professor at the Raimundo Sá Institute of Higher Education, State of Piauí, Brazil; researcher at the Center for Research in Journalism and Communication (NUJOC/UFPI).

References

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução nº 1, de 27 de setembro de 2013. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de graduação em Jornalismo, bacharelado, e dá outras providências. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=14242-rces001-13&category_slug=setembro-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 1º maio 2020.

BUSSELLE, M. Tudo sobre fotografia. São Paulo: Thomson, 1979.

DAS ANTIGAS. Picos: Faculdade R. Sá, edição única, 2019.

DUARTE, J. Entrevista em profundidade. In: BARROS, A. Métodos e técnicas da pesquisa em comunicação. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2012. p. 62-64.

FERREIRA, M. S. Revista História de Picos. Picos: Faculdade R. Sá, 2018.

GOULART, A. T. A importância da pesquisa e da extensão na formação do estudante universitário e no desenvolvimento de sua visão crítica. Horizonte, Belo Horizonte, v. 2, n. 4, p.60-73, 2004. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/580/611. Acesso em: 21 nov. 2020.

NASCIMENTO, P. C. N. Técnicas de redação em jornalismo: o texto da notícia. São Paulo: Saraiva, 2009.

SCALZO, M. Jornalismo de revista. São Paulo: Contexto, 2009.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SOUSA, J. P. Fotojornalismo: introdução à história, às técnicas e à linguagem da fotografia na imprensa. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2004.

TAVARES, F. M. B. O jornalismo especializado e a especialização periodística. Estudos em Comunicação, n. 5, p. 115-133, maio 2009. Disponível em: http://www.ec.ubi.pt/ec/05/pdf/06-tavares-acontecimento.pdf. Acesso em: 20 nov. 2020.

TEIXEIRA, E. As três metodologias: acadêmica, da ciência e da pesquisa. 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

VILAS BOAS, S. O estilo magazine: o texto em revista. São Paulo: Summus, 1996.

Published

2021-06-30

How to Cite

FERREIRA, M. S. .; COSTA , R. M. de B. . Extension practices in Journalism teaching: the experience with the "Das Antigas" magazine. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 20, n. 1, p. 205–217, 2021. DOI: 10.14393/REE-v20n12021-57736. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/57736. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência