Educational robotics
an experience to assist the learning of middle school students in the Serra Geral region, State of Minas Gerais, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v19n22020-57366Keywords:
Educational Robotics, Technology in Education, Logical ReasoningAbstract
This work presents an experience report on the use of modular robotics with students from schools located in Minas Gerais in the Serra Geral region. The work involved students from the 5th to the 7th year of elementary school. Due to the great distance that robotics still presents for most of these adolescents, this work had as main objective to increase students' access to the reality of robots. Additionally, this work also proposed increasing the interest in applied research, in the areas of Science and Technology, with a view not only to the application of knowledge acquired in schools, but also to the teamwork and promotion of competitions in order to enable them to develop the following skills: proactivity, commitment, empathy, respect for differences, cooperation and leadership. For this purpose, students had weekly classes about mathematical and programming logic concepts, the concept of algorithms, block programming and basic robotics concepts such as the use of motors and sensors. Finally, the obtained results were evaluated through logic quizzes, robotics competition and reports from students’ parents, teachers and school supervisors.
Downloads
References
CAMPOS, F. R. Robótica educacional no Brasil: questões em aberto, desafios e perspectivas futuras. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 4, p. 2108-2121, out./dez. 2017. Doi: 10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.8778.
CÉSAR, D. R.; BONILLA, M. H. S. Robótica livre: implementação de um ambiente dinâmico de robótica pedagógica com soluções tecnológicas livres no CET CEFET em Itabirito, Minas Gerais, Brasil. In: WORKSHOP SOBRE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 13., 2007, Rio de Janeiro, 2007. Anais [...]. Rio de Janeiro, 2007. p. 240-247. Doi: 10.5753/cbie.wie.2007.%25p.
COSTA, G. KAHOOT!: um gameshow em sala de aula. 14 fev. 2016. Disponível em: http://www.giseldacosta.com/wordpress/kahoot-um-gameshow-em-sala-de-aula/. Acesso em: 31 jul. 2020.
DUTRA, B. L. et al. O uso de competições de programação e robótica como estratégias para complementação e avaliação do aprendizado. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 8., 2019, Brasília. Anais [...]. Brasília, 2019. Doi: 10.5753/cbie.wcbie.2019.188.
FABRÍCIO, P. R. A. M. et al. Utilização da robótica na educação: uma realidade no Município de Solânea – PB. In: NOVAS IDEIAS EM INFORMÁTICA EDUCATIVA, 19., 2014, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza, 2014.
FURQUIM, D. O que são metodologias ativas e como elas influenciam o ensino. Escolas Disruptivas, 13 ago. 2019. Disponível em: https://escolasdisruptivas.com.br/metodologias-inovadoras/o-que-sao-metodologias-ativas-e-como-elas-influenciam-o-ensino. Acesso em: 29 jul. 2020.
NOEMI, D. Como a aprendizagem maker pode ser inserida na escola. Escolas Disruptivas, 9 mar. 2020. Disponível em: https://escolasdisruptivas.com.br/metodologias-inovadoras/aprendizagem-maker/. Acesso em: 30 jul. 2020.
OBR. Manual de regras e instruções: etapa regional/estadual. 2019. Disponível em: http://www.obr.org.br/manuais/OBR2019_MP_ManualRegionalEstadual.pdf. Acesso em: 20 maio 2020.
ORTEGA, G. Como estimular o raciocínio lógico com a tecnologia na escola. Escolas Disruptivas, 9 mar. 2020. Disponível em: https://escolasdisruptivas.com.br/metodologias-inovadoras/raciocinio-logico/. Acesso em: 30 jul. 2020.
PINTO, D. O. Educação no século 21: fique por dentro das particularidades e desafios. Lyceum, 10 fev. 2020. Disponível em: https://blog.lyceum.com.br/educacao-no-seculo-21/. Acesso em: 29 jul. 2020.
REIS, E. F. A. et al. Jovens programadores: ensino de programação e robótica para alunos do ensino básico de Monte Carmelo-MG. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 7., 2018, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza, 2018. Doi: 10.5753/cbie.wcbie.2018.649.
ROBOCORE. Regras Sumô. Santana de Parnaíba, 2008. Disponível em: https://www.robocore.net/upload/attachments/robocore__regras_sumo_165.pdf. Acesso em: 31 jul. 2020.
RODRIGUES, A. M. P. et al. Robótica educativa no ensino fundamental. Revista do Seminário Mídias & Educação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, nov. 2015.
SÁ, A. S.; GRILLO, D. R. Kahoot!: um lúdico atual no auxílio à aprendizagem. Educação Pública, 22 jan. 2019. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/19/2/kahoot-um-ldico-atual-no-auxlio-aprendizagem. Acesso em: 30 jul. 2020.
SILVA, A. F. RoboEduc: uma metodologia de aprendizado com robótica educacional. 2009. 126 f. Tese (Doutorado em Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia Elétrica, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2009.
SILVA, H. F. Robótica educacional como recurso pedagógico fomentador do letramento científico de alunos da rede pública de ensino na cidade do Recife. 2018. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.
TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. Doi: 10.1590/S1517-97022005000300009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.