Afin Program

challenges and contributions of the extension program in Patos de Minas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v19n22020-56226

Keywords:

Extension, University education, Access

Abstract

This paper reports the experience of executing the Institutional Extension Program Integrated Formative Actions (Afin), from the Federal University of Uberlândia (UFU), at the Patos de Minas Campus, from its implementation to the most recent edition, concluded in 2019. The entire structure of the program developed is described in this text, as well as the social and educational profile of the student attending the course, the difficulties encountered in carrying it out and the challenges to be overcome. Through testimonials from scholarship students (program teachers) and course students (pre-university students), some of the transformations that an extension program can contribute are presented: community transformations, personal transformations in the work team and also institutional transformation. Thus, contributing to the understanding of the extension concept and its importance to society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fábio Silva Borges, Federal University of Uberlândia

Undergraduated student in Electronic and Telecommunications Engineering, Federal University of Uberlândia, Campus Patos de Minas, State of Minas Gerais, Brazil; volunteer in the Integrated Formative Actions Program (Afin) Patos de Minas.

Helen Soares Valença Ferreira, Federal University of Uberlândia

Undergraduate student in Biotechnology, Federal University of Uberlândia, Patos de Minas Campus, State of Minas Gerais, Brazil; volunteer in the Integrated Training Actions Program (Afin) Patos de Minas.

Henrique Ferreira Landim, Federal University of Uberlândia

Undergraduate student in in Electronic and Telecommunications Engineering, Federal University of Uberlândia, Campus Patos de Minas, State of Minas Gerais, Brazil; scholarship in the Integrated Training Actions Program (Afin) Patos de Minas.

Sabrina Nunes Vieira, Federal University of Uberlândia

PhD in Chemistry, Federal University of Uberlândia, Minas Gerais, Brazil; associate professor I at the Institute of Chemistry, Federal University of Uberlândia, Campus Patos de Minas; coordinator of the Integrated Training Actions Program (Afin) Patos de Minas.

References

BORGES, F. S. et al. Ações Formativas Integradas. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 19, n. 1, p. 258-272, 13 mar. 2020. Doi: 10.14393/REP-v19n12020-49947.

DALLARI, D. de A. Viver em sociedade. 2. ed. Frutal: Prospectiva, 2014. 83 p.

FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas: Papirus, 2012.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983. 93 p.

FUNDAÇÃO JOAQUIM NABUCO. Catálogo Programas Institucionais 2018. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, 2018. 74 p.

GARNICA, T. P. B. Representações sociais de professores sobre as “dificuldades de aprendizagem”: efeitos de um processo de intervenção. 2018. 319f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.

GONÇALVES, N. G. Indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão: um princípio necessário. Perspectiva, Florianópolis, v. 33, n. 3, p. 1229-1256, set./dez. 2015. Doi: 10.5007/2175-795X.2015v33n3p1229.

LIMA, S. M. de. Aprender para ensinar, ensinar para aprender: um estudo do processo de aprendizagem profissional da docência de alunos-já-professores. 2003. 325f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2003.

MAZZILLI, S.; MACIEL, A. da S. Indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão: caminhos de um princípio constitucional. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 33., 2010. Caxambú. Anais [...] Caxambú, MG: Anped, 2010. Disponível em: http://www.anped11.uerj.br/Indissociabilidade.pdf. Acesso em: 1º ago. 2019.

MELO, L. C. B. de; LEONARDO, N. S. T. Sentido do ensino médio para estudantes de escolas públicas estaduais. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 23, e177542, 2019. Doi: 10.1590/2175-35392019017542.

PEREIRA, L. A. dos S. Os desafios enfrentados pelos professores na atualidade. 2014. 65f. Monografia (Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares) – Universidade Estadual da Paraíba, Guarabira, 2014.

PIOVESAN, J. et al. Psicologia do desenvolvimento e da aprendizagem. Santa Maria: Editora UFSM, 2018. 161 p.

PORTAL PROEXC. Pró-reitoria de Extensão e Cultura. Disponível em: http://www.proexc.ufu.br/institucional. Acesso em: 13 ago. 2019.

REBELO, R. A. A. Indisciplina escolar: causas e sujeitos. Petrópolis: Vozes, 2002.

SACAVINO, S. B.; CANDAU, V. M. Educação: temas em debate. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2015. 168 p.

SILVA, F. C. da; SARTORI, J. Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docente. REMOA, Santa Maria, v. 8, n. 8, p. 1759-1774, ago. 2012. Doi: 10.5902/223613086185.

SÍVERES, L. (org.). A extensão universitária como um princípio de aprendizagem. Brasília: Liber Livro, 2013. 272 p.

VIEIRA, S. N. et al. Projeto de extensão “Ações Formativas Integradas”: relato de experiência do impacto sobre graduandos da Universidade Federal de Uberlândia em Patos de Minas. Interfaces, Belo Horizonte, v. 7, n. 1, p. 160-169, jan./jun. 2019.

WILHELMS, J.; SCHARF, R. A. Os desafios da prática pedagógica interdisciplinar. Revista Maiêutica, Indaial, v. 4, n. 1, p. 81-88, 2016.

Published

2020-12-30

How to Cite

BORGES, F. S.; FERREIRA, H. S. V. .; LANDIM, H. F.; VIEIRA, S. N. Afin Program: challenges and contributions of the extension program in Patos de Minas. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 19, n. 2, p. 43–59, 2020. DOI: 10.14393/REE-v19n22020-56226. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/56226. Acesso em: 24 nov. 2024.