Afin Program
challenges and contributions of the extension program in Patos de Minas
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v19n22020-56226Keywords:
Extension, University education, AccessAbstract
This paper reports the experience of executing the Institutional Extension Program Integrated Formative Actions (Afin), from the Federal University of Uberlândia (UFU), at the Patos de Minas Campus, from its implementation to the most recent edition, concluded in 2019. The entire structure of the program developed is described in this text, as well as the social and educational profile of the student attending the course, the difficulties encountered in carrying it out and the challenges to be overcome. Through testimonials from scholarship students (program teachers) and course students (pre-university students), some of the transformations that an extension program can contribute are presented: community transformations, personal transformations in the work team and also institutional transformation. Thus, contributing to the understanding of the extension concept and its importance to society.
Downloads
References
BORGES, F. S. et al. Ações Formativas Integradas. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 19, n. 1, p. 258-272, 13 mar. 2020. Doi: 10.14393/REP-v19n12020-49947.
DALLARI, D. de A. Viver em sociedade. 2. ed. Frutal: Prospectiva, 2014. 83 p.
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas: Papirus, 2012.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983. 93 p.
FUNDAÇÃO JOAQUIM NABUCO. Catálogo Programas Institucionais 2018. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, 2018. 74 p.
GARNICA, T. P. B. Representações sociais de professores sobre as “dificuldades de aprendizagem”: efeitos de um processo de intervenção. 2018. 319f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.
GONÇALVES, N. G. Indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão: um princípio necessário. Perspectiva, Florianópolis, v. 33, n. 3, p. 1229-1256, set./dez. 2015. Doi: 10.5007/2175-795X.2015v33n3p1229.
LIMA, S. M. de. Aprender para ensinar, ensinar para aprender: um estudo do processo de aprendizagem profissional da docência de alunos-já-professores. 2003. 325f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2003.
MAZZILLI, S.; MACIEL, A. da S. Indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão: caminhos de um princípio constitucional. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 33., 2010. Caxambú. Anais [...] Caxambú, MG: Anped, 2010. Disponível em: http://www.anped11.uerj.br/Indissociabilidade.pdf. Acesso em: 1º ago. 2019.
MELO, L. C. B. de; LEONARDO, N. S. T. Sentido do ensino médio para estudantes de escolas públicas estaduais. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 23, e177542, 2019. Doi: 10.1590/2175-35392019017542.
PEREIRA, L. A. dos S. Os desafios enfrentados pelos professores na atualidade. 2014. 65f. Monografia (Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares) – Universidade Estadual da Paraíba, Guarabira, 2014.
PIOVESAN, J. et al. Psicologia do desenvolvimento e da aprendizagem. Santa Maria: Editora UFSM, 2018. 161 p.
PORTAL PROEXC. Pró-reitoria de Extensão e Cultura. Disponível em: http://www.proexc.ufu.br/institucional. Acesso em: 13 ago. 2019.
REBELO, R. A. A. Indisciplina escolar: causas e sujeitos. Petrópolis: Vozes, 2002.
SACAVINO, S. B.; CANDAU, V. M. Educação: temas em debate. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2015. 168 p.
SILVA, F. C. da; SARTORI, J. Dificuldades de aprendizagem: os desafios da carreira docente. REMOA, Santa Maria, v. 8, n. 8, p. 1759-1774, ago. 2012. Doi: 10.5902/223613086185.
SÍVERES, L. (org.). A extensão universitária como um princípio de aprendizagem. Brasília: Liber Livro, 2013. 272 p.
VIEIRA, S. N. et al. Projeto de extensão “Ações Formativas Integradas”: relato de experiência do impacto sobre graduandos da Universidade Federal de Uberlândia em Patos de Minas. Interfaces, Belo Horizonte, v. 7, n. 1, p. 160-169, jan./jun. 2019.
WILHELMS, J.; SCHARF, R. A. Os desafios da prática pedagógica interdisciplinar. Revista Maiêutica, Indaial, v. 4, n. 1, p. 81-88, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.