Collaborative practices in university extension

an interdisciplinary experience report

Authors

  • Claudia Diniz de Moraes Heleno Catholic University Dom Bosco https://orcid.org/0000-0001-6813-3430
  • Ana Paula Zaikievicz Azevedo Catholic University Dom Bosco
  • André da Silva Dias Universidade Católica Dom Bosco

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v19n22020-55459

Keywords:

Collaborative practices, Extension project, Experience report

Abstract

This report aims to present reflections on the interdisciplinary collaborative practices that occur in an extension project of the Catholic University Dom Bosco in Campo Grande / MS. To this end, throughout the text, we discuss some concepts about collaborative practices and contextualize the actions developed in the project between the undergraduate courses in Physical Education, Pedagogy, Agronomy and Veterinary Medicine. The Active Child project has been developed for 19 years within the institution's premises, during school hours, in the morning and afternoon, three times a week, currently serving about 70 children and adolescents aged between six and fourteen years. Experiences of recreational, cultural, sporting, artistic, literary activities, caring for the environment and animals are provided. We believe that through collaborative and interdisciplinary pedagogical practices, learning can take place in a more pleasurable and meaningful way, both for extension students and for children and adolescents participating in the project. Thus, we understand that interdisciplinary collaborative practices, when developed in practice, allow for a more dynamic, engaging work with great possibilities of effectiveness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Diniz de Moraes Heleno, Catholic University Dom Bosco

 

Master in Education, Catholic University Dom Bosco, State of Mato Grosso, Brazil; teacher at the same institution; member of the Group for the Study and Research of Teaching in Childhood (GEPDI); coordinator of the Physical Education/Early Childhood Study Group (GEEFEI/GEPDI); coordinator of the “Criança Ativa” project.

 

Ana Paula Zaikievicz Azevedo, Catholic University Dom Bosco

Master in Education, Catholic University Dom Bosco, State of Mato Grosso, Brazil; teacher at the same institution; teacher of Early Childhood Education in the Municipal Public Network of Campo Grande, Brazil.

 

André da Silva Dias, Universidade Católica Dom Bosco

Master in Biotechnology, Universidade Católica Dom Bosco, State of Mato Grosso, Brazil; professor at the same institution.

References

BOAVIDA, A. M.; PONTE, J. P. Investigação colaborativa: potencialidades e problemas. IN: GTI (org.). Refletir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, 2002. p. 43-55.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as diretrizes para a extensão na educação superior brasileira e regimenta o disposto na meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação – PNE 2014-2024 e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF. 19 dez. 2018.

DAMIANI, M. F. Entendendo o trabalho colaborativo em educação e revelando seus benefícios. Educar em Revista, Curitiba, v. 31, p. 213-230, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602008000100013&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 19 maio 2020. Doi: 10.1590/S0104-40602008000100013.

DIAS, P. Comunidades de conhecimento e aprendizagem colaborativa. In: SEMINÁRIO REDES DE APRENDIZAGEM, REDES DE CONHECIMENTO. Lisboa: Conselho Nacional de Educação. 2001. p. 85-94.

FERREIRA, V. B. A prática colaborativa: tradição e contemporaneidade. In: E-science e políticas públicas para ciência, tecnologia e inovação no Brasil [on-line]. Salvador: EDUFBA, 2018. p. 57-75. Doi: 10.7476/9788523218652.0005.

SANTOS JUNIOR, J. B.; MARCONDES, M. E. R. Grupos de aprendizagem colaborativa como ferramenta na reestruturação do pensamento e desenvolvimento profissional do professor de química. Ciênc. educ., Bauru, v. 19, n. 3, p. 695-713, 2013. Doi: 10.1590/S1516-73132013000300012.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

TERRA, D. V. Orientação do trabalho colaborativo na construção do saber docente: a perspectiva do planejamento coletivo do trabalho pedagógico (PCTP). Movimento, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 157-179, 2004. Doi: 10.22456/1982-8918.2831.

TORRES, P. L., ALCÂNTARA, P. R.; IRALA, E. A. F. Grupos de consenso: uma proposta de aprendizagem colaborativa para o processo de ensino-aprendizagem. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n. 13, p. 129-145, 2004. Doi: 10.7213/rde.v4i13.7052.

UNIVERSIDADE CATÓLICA DOM BOSCO. Regimento Geral: Política de Extensão. Campo Grande-MS, 2018.

Published

2020-12-30

How to Cite

HELENO, C. D. de M.; AZEVEDO, A. P. Z. .; DIAS, A. da S. Collaborative practices in university extension: an interdisciplinary experience report. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 19, n. 2, p. 112–124, 2020. DOI: 10.14393/REE-v19n22020-55459. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/55459. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)