Monitored Visits in urban parks of greater Belém, State of Pará, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v19n22020-55002Keywords:
Visitas Monitoradas, Parques Urbanos, Turismo, Museu Paraense Emilio GoeldiAbstract
The ways to minimize or eradicate environmental problems have been the focus of discussions and forums since, at least, the United Nations Conference on the Human Environment, in 1972. In higher education institutions, extension projects on the issue are an important tool for raising community awareness of the rational use of the natural environment, such as “Monitored visits to urban parks in downtown Belém-PA”. The project was developed by professors and students from the Faculty of Tourism of the Federal University of Pará (UFPA), in partnership with the Emílio Goeldi Museum, with the objective of planning and implementing guided tours – and their developments – to the zoobotanical park of the Goeldi Museum, as well as preparing students to work at the institution, based on research, teaching and extension. The results showed an expressive participation of students of the tourism course and visitors, production of academic works and publication in scientific journals. The project, due to the proposed educational experience, based on interdisciplinarity and the association of theory with practice, in a formative way, provides museum visitors with greater information support during the visit and, therefore, the experience of new opportunities for action to future tourism professionals.
Downloads
References
ABRAMOVAY, R. Amazônia: por uma economia do conhecimento da natureza. São Paulo: Elefante, 2019.
BRASIL. Diário Oficial da União. Pró-Reitoria de Planejamento, Extrato de Acordo de Cooperação, Universidade Federal do Pará. Sessão 3, nº. 222, 2016.
BRITO, F. A.; CÂMARA, J. B. D. Democratização e gestão ambiental: em busca do desenvolvimento sustentável. Rio de Janeiro: Vozes, 1998.
CARDOSO, S. L. C.; SOBRINHO, M. V.; VASCONCELLOS, A. M. A. Gestão ambiental de parques urbanos: o caso do Parque Ecológico do Município de Belém Gunnar Vingren. URBE, Curitiba, v. 7, n. 1, p. 74-90, jan./abr. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/urbe/v7n1/2175-3369-urbe-7-1-0074.pdf. Acesso em: 14 maio 2020. Doi: 10.1590/2175-3369.007.001.AO05.
COSTA, P. C. P. da. Reflexões finais: a real contribuição do ecoturismo para a natureza. In: NEIMAN, Z. (org.). Meio ambiente, educação ambiental e ecoturismo. São Paulo: Manole, 2002. p. 177-181.
CUEVAS, M. et al. Motivación de un grupo de voluntarios afiliados a dos organizaciones sin fines de lucro del área sur de Puerto Rico. Informes Psicológicos, Medellín, v. 15, n. 1, p. 47-61, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18566/infpsicv15n1a03. Acesso em: 6 jul. 2020. Doi: 10.18566/infpsicv15n1a03.
DINIZ, M. B. et al. Região Amazônica: biodiversidade e possibilidades de transformação industrial. Cadernos CEPEC, Belém, v. 6, n. 5, mai. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/cepec/article/view/7037/5487. Acesso em: 6 jul. 2020. Doi: 10.18542/cepec.v6i1-6.7037.
DOMENEGHETTI, A. M. Voluntariado: gestão do trabalho voluntário em organizações sem fins lucrativos. São Paulo: Esfera, 2001.
FONSECA, A. R. et al. Aves em liberdade: solte essa ideia!: relato de ações extensionistas voltadas para a preservação ambiental. Em Extensão, Uberlândia, v. 17, n. 1, p. 225-242, jan./jun. 2018. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/41104/pdf. Acesso em: 6 jul 2020. Doi: 10.14393/REE-v17n12018-rel11.
HERNANDEZ, M. I. M.; HOCH, D. H. Diversidade de insetos do parque ecológico do Córrego Grande: educação ambiental e conservação. Extensio, Florianópolis, v. 13, n. 21, p. 43-55, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/extensio/article/view/1807-0221.2016v13n22p43/0. Acesso em: 6 jul. 2020. Doi: 10.5007/1807-0221.2016v13n22p43.
IBGE. Centro de Documentação e Disseminação de Informações. Fauna ameaçada de extinção. Rio de Janeiro: IBGE, 2001.
MAGNUSSON, W. E. et al. Amazônia: biodiversidade incontável. In: PEIXOTO, A. L.; LUZ, J. R. P.; BRITO, M. A. de. (org.). Conhecendo a biodiversidade. Brasília: CNPq; MCTIC; PPBio, 2016. p. 112-123. Disponível em: https://ppbio.inpa.gov.br/sites/default/files/conhecendo_a_biodiversidade_livro.pdf. Acesso em: 6 jul. 2020.
MORAIS, I. A. L. et al. Circuito de museus: a experiência em Recife, Pernambuco, Brasil (2016). Em Extensão, Uberlândia, v. 17, n. 1, p. 131-152, jan./jun. 2018. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/40216. Acesso em: 6 jul. 2020. Doi: 10.14393/REE-v17n12018-rel04.
NASCIMENTO, A. T. B. da S.; SANTOS, I. F.; NUNES, J. R. V. Oficinas educativas/reflexivas e a interface com saúde e o meio ambiente. Em Extensão, Uberlândia, v. 18, n. 1, p. 134-144, jan./jun. 2019. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/44977. Acesso em: 6 jul. 2020. Doi: 10.14393/REE-v18n12019-44977.
ORIO, M. V. Diversão e classes sociais: o significado do lazer na sociedade capitalista. Despierta, Naviraí, Ano 5, n. 5, p. 113-130, 2018. Disponível em: https://redelp.net/revistas/index.php/rde/article/view/821/735. Acesso em: 14 maio 2020.
QUARESMA, H. D. A. B. O desencanto da princesa: pescadores tradicionais e turismo na área de proteção ambiental de Algodoal/Maiandeua. Belém: NAEA, 2003.
SANJAD, N. et al. Documentos para a história do mais antigo jardim zoológico do Brasil:
o Parque Zoobotânico do Museu Goeldi. Bol. Mus. Para. Emílio Goeldi. Ciênc. Hum, Belém, v. 7, n. 1, p. 197-258, jan./abr. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222012000100013. Acesso em: 15 maio 2020. Doi: 10.1590/S1981-81222012000100013.
SCHNEIDER, J. et al. Projeto natureza nossa: um relato de experiência. Extensio, Florianópolis, v. 15, n. 31, p. 94-105, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/extensio/article/view/1807-0221.2018v15n31p94. Acesso em: 7 jul. 2020. Doi: 10.5007/1807-0221.2018v15n31p94.
SCREMIN, J.; JUNQUEIRA, S. Aprendizado diferenciado: turismo pedagógico no âmbito escolar. Caderno de Estudos e Pesquisas do Turismo, Curitiba, v. 1, p. 26-42, jan./dez. 2012.
UFPA. Missão, visão, princípios. Disponível em: https://portal.ufpa.br/index.php/missao-visao-principios. Acesso em: 13 maio 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.