Approach to the theme Aedes aegypti in elementary schools in Barreirinhas, State of Maranhão, Brazil

Authors

  • Breno Nunes Costa Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão
  • Bruno Nunes Costa Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão
  • Dâmaris Rebeca Soares da Silva Carvalho Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão
  • Luiz Roberto Costa Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v19n12020-52944

Keywords:

Aedes aegypti, Awareness-raising activities, Barreirinhas, Elementary school

Abstract

The present experience report aims to present information about the realization of an extension project by the Biology Sciences course, Federal Institute of Maranhão, Campus Barreirinhas, by the title “Health in focus: combating Aedes aegypti in the municipality of Barreirinhas, Maranhão”, carried out with elementary students from the 6th to the 9th years in municipal schools. The methodological strategies used were lectures, educational exhibitions, theater play and production and (virtual) distribution of booklets. A total contingent of 600 students was reached, this group being divided between boys, girls and even people with physical and visual disabilities. In the view of the students, the whole extension action was very valid, profitable and brought a lot of knowledge to the problematic theme. The extension activity proved to be very pertinent and necessary for the citizen formation process of the target individuals, since it was possible to present, in a more differentiated and dynamic way, a subject that still raises many doubts to the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Breno Nunes Costa, Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão

Undergraduate student in Biological Sciences, Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão, Campus Barreirinhas, Brazil.

 

Bruno Nunes Costa, Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão

Undergraduate student in Biological Sciences, Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão, Campus Barreirinhas, Brazil.

Dâmaris Rebeca Soares da Silva Carvalho, Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão

Specialist in Nursing in Intensive Care, International University Center, State of Maranhão, Brazil; nurse at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão, Campus Barreirinhas, Brazil.

Luiz Roberto Costa , Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão

Master in Science and Mathematics Teaching, Federal University of Ceará, Brazil; effective professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão, Barreirinhas Campus, Brazil.

References

BARRETO, M. L.; TEIXEIRA, M. G. Porque devemos, de novo, erradicar o Aedes Aegypti. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, 1996. Doi: 10.1590/1413-812319961101582014.

BRASIL. Instituto Oswaldo Cruz. Como é o ciclo de vida do mosquito Aedes aegypti? 2019. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/pergunta/como-e-o-ciclo-de-vida-do-mosquito-aedes-aegypti. Acesso em: 1º mar. 2020.

BRASIL, Ministério da Saúde. Combate ao Aedes Aegypti: prevenção e controle da dengue, chikungunya e zika. 2019. Disponível em: https://saude.gov.br/saude-de-a-z/aedes-aegypti. Acesso em: 1º mar. 2020.

BRASIL, Ministério da Saúde. Maranhão: 169 municípios em situação de alerta ou risco para dengue, zika e chikungunya. 2018. Disponível em: https://www.saude.gov.br/noticias/agencia-saude/43498-maranhao-registra-169-municipios-em-situacao-de-alerta-ou-risco-para-dengue-zika-e-chikungunya-2. Acesso em: 1º mar. 2020.

DANTAS, C. Brasil tem queda de até 60% nos casos de doenças do Aedes, mas dengue ainda atinge 193 mil pessoas. 2018. Disponível em: https://g1.globo.com/bemestar/aedes-aegypti/noticia/2018/09/01/brasil-tem-queda-de-ate-60-nos-casos-de-doencas-do-aedes-mas-dengue-ainda-atinge-193-mil-pessoas.ghtml. Acesso em: 1º mar. 2020.

VARELLA, D.; JARDIM, C. Dengue e febre amarela: guia prático de saúde e bem-estar. São Paulo: Gold, 2009.

MENDES, F. M. S. Brincar e aprender: a importância do lúdico para as crianças. 2014. 38 f. Monografia (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2014.

NAKAGAWA, C. Promoção da saúde nas ações de controle e combate ao dengue nas escolas de Ceilândia. 2013. 68 f. Monografia (Bacharelado em Saúde Coletiva) – Universidade de Brasília, Ceilândia, 2013.

PINTO, M. J. M. Eficiência do diflubenzuron nas ações de controle do vetor do dengue: Aedes aegypti. Além Paraíba, 2013. Monografia (Especialização em Gestão Ambiental) – Faculdade de Ciências da Saúde Archimedes Theodoro, Fundação Educacional de Além Paraíba, 2013.

SALES, F. M. Ações de educação em saúde para prevenção e controle da dengue: um estudo em Icaraí, Caucaia, Ceará. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, p. 175-184, 2008. Doi: 10.1590/S1413-81232008000100022.

Published

2020-06-05

How to Cite

COSTA, B. N.; COSTA, B. N.; CARVALHO, D. R. S. da S.; COSTA , L. R. Approach to the theme Aedes aegypti in elementary schools in Barreirinhas, State of Maranhão, Brazil. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 19, n. 1, p. 145–155, 2020. DOI: 10.14393/REE-v19n12020-52944. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/52944. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)