Solid waste and its implications in the city Imperatriz, State of Maranhão, Brazil

an environmental perception analysis by 7th grade students

Authors

  • Dhállyth Zainny Pereira Silva State University of the Tocantina Region of Maranhão
  • Maria Karine Fernandes de Sousa State University of the Tocantina Region of Maranhão
  • Jailson de Macedo Sousa State University of Tocantina Region of Maranhão
  • Cleonilde da Conceição Silva Queiroz State University of the Tocantina Region of Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v19n12020-52001

Keywords:

Environmental education, Children education, Solid waste

Abstract

The environmental issue has occupied privileged places in the agendas of the most varied scientific debates in the academic universe since the second half of the twentieth century. There are several environmental impacts occurred in different countries of the world, resulting from anthropic action. Thus, we seek to understand in this article, the causes and consequences of environmental impacts manifested in the city of Imperatriz, State fo Maranhão, Brazil, especially those generated through solid waste that must be urgently evaluate. The objective in this study was to investigate the conception of children in relation to the production of solid waste generated in their homes. The study was conducted in three municipal schools of early childhood education in the city. The methodological procedures were based on the adoption of questionnaires that were directed, to diagnose the perception the students about the problem of urban solid waste. The results show the need to broaden the debates on Environmental Education and the importance of debating with children, themes about solid residues and environmental sustainability. The execution of this work required the adoption of an interdisciplinary team involving professionals from environmental sciences and geography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dhállyth Zainny Pereira Silva, State University of the Tocantina Region of Maranhão

Undergraduated student in Biology, State University of the Tocantina Region of Maranhão, Campus Imperatriz, State of Maranhão, Brazil.

Maria Karine Fernandes de Sousa, State University of the Tocantina Region of Maranhão


Graduated in Biology, State University of Tocantina Region of Maranhão, Campus Imperatriz, State of Maranhão, Brazil.

Jailson de Macedo Sousa, State University of Tocantina Region of Maranhão

PhD in Geography, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; sandwich period at the Institute of Geography and Spatial Planning, University of Lisbon, Portugal; professor at the State University of Tocantina Region of Maranhão, Campus Imperatriz, State of Goiás, Brazil.

Cleonilde da Conceição Silva Queiroz, State University of the Tocantina Region of Maranhão

PhD in Animal Biology, Federal University of Pará, Brazil; professor at the State University of the Tocantina Region of Maranhão, Campus Imperatriz, Brazil.

References

BRASIL. Lei nº 12.305, de 2 de agosto de 2010. Institui a Política Nacional de Resíduos Sólidos; altera a Lei nº 9.605, de 12 de fevereiro de 1998; e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12305.htm. Acesso em: 25 jul. 2019.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 25 jul. 2019.

CHAER, G. A técnica do questionário na pesquisa educacional. Evidência, Araxá, v. 7, n. 7, p. 251-266, 2011.

DIAS, A. A. S.; DIAS, M. A. O. Educação ambiental: a agricultura como modo de sustentabilidade para a pequena propriedade rural. Revista de Direitos Difusos, São Paulo, v. 68, n. 2, 2018.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Censo 2010 - Indicadores de desenvolvimento sustentável: disposição de resíduos sólidos urbanos. Disponível em: http:// www.Ibge.gov.br. Acesso em: 25 jul. 2019.

LACERDA, C. S.; CÂNDIDO, G. A. Modelos de indicadores de sustentabilidade para gestão 133 de recursos hídricos. In: LIRA, W. S.; CÂNDIDO, G. A. (org.). Gestão sustentável dos recursos naturais: uma abordagem participativa. Campina Grande: EDUEPB, 2013. P. 13-29. Doi: 10.7476/9788578792824.0001.

MONTEIRO, I. F. C.; MONTEIRO, P. D. E. B. S. C. O. A educação ambiental e as representações sociais dos professores da rede pública no ensino fundamental. Revbea, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 165-176, 2017. Doi: 10.34024/revbea.2017.v12.2391.

GEOAMBIENTE. Os 5Rs da gestão ambiental. 2012. Disponível em: http://www.geoambiente.eng.br/noticia/view/id/13. Acesso em: 25 jul. 2019.

PELEGRINI, D. F.; VLACH, V. R. F. As múltiplas dimensões da educação ambiental: por uma ampliação da abordagem. Sociedade & Natureza, Uberlândia, ano 23, n. 2, p. 187-196, 2011. Doi: 10.1590/S1982-45132011000200003.

PINHÃO, F.; MARTINS, I. Diferentes abordagens sobre o tema saúde e ambiente: desafios para o ensino de ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 18, n. 4, p. 819-835, 2012. Doi: 10.1590/S1516-73132012000400006.

ROHDE, M. D. S. et al. Análise do problema dos resíduos sólidos de origem doméstica no meio urbano a partir do uso de mapas mentais por alunos do ensino fundamental no município de rosário do sul-rs. Revista Geo Norte, Manaus, edição especial, v. 3, p. 24-32, 2012.

SOUSA, C. O. M. A política nacional dos resíduos sólidos: avanços e desafios. 2012. 100 f. Dissertação (Mestrado em Direito) – Fundação Armando Álvares Penteado, São Paulo. 2012.

SOUSA, J. M.; OLIVEIRA, H. M.; CARVALHO, S. L. S. Cidades em cena na Amazônia oriental: agentes, dinâmicas e processos. Imperatriz: Vieira, 2018.

SOUZA, W.; AGUIAR, R. G. Educação ambiental em duas escolas localizadas no entorno da Reserva Biológica do Jaru-Amazônia Ocidental, Revbea, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 172-191, 2018. Doi: 10.34024/revbea.2018.v13.2522.

WALDMAN, M. Gestão do lixo domiciliar: considerando sobre a atuação do Estado. Disponível em: http://www.mw.pro.br/mw/geo_pos_doc_gestao_lixo_atuacao_estado.pdf. Acesso em: 25 jul. 2019.

Published

2020-06-05

How to Cite

SILVA, D. Z. P. .; SOUSA, M. K. F. de .; SOUSA, J. de M. .; QUEIROZ, C. da C. S. Solid waste and its implications in the city Imperatriz, State of Maranhão, Brazil: an environmental perception analysis by 7th grade students. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 19, n. 1, p. 20–31, 2020. DOI: 10.14393/REE-v19n12020-52001. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/52001. Acesso em: 23 jul. 2024.