Reflections about the psychological emergency attendance service from the characterization of users and demands

Authors

  • Jussane Alexandre Risczik Universidade Paranaense
  • Samara Cecilia Bolico Strassburg Universidade Paranaense
  • Alessandra Vieira Fernandes Universidade Paranaense

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v18n22019-48365

Keywords:

Mental health, Psychological support, School clinic, Psychological emergency

Abstract

The Psychological Emergency Attendance Service is a clinical modality destined to the emergency psychological demand. In order to contribute to this emerging clinical modality, this study aims to describe and analyze the profile of the users served and the identified demands. 47 users participated in the research, attended by psychologist internship on duty from one to three sessions. The data were collected in the Psychological Emergency Attendance Service records and analyzed by descriptive statistics. We evidenced that the female gender was the predominantly attended public. Most of the population served was adolescents between 12 and 18 years old, in contrast to the 40 to 65 year old age group, the minority seeking the service. We realize that the service enabled the process of resignification of suffering reported by users, who expressed their relevance at the time experienced by them, by promoting new perspectives, self-knowledge and demystification of psychological care.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jussane Alexandre Risczik, Universidade Paranaense

Graduating in Psychology, Paranaense University, State of Paraná, Brazil.

Samara Cecilia Bolico Strassburg, Universidade Paranaense

Graduating in Psychology, Paranaense  University, State of Paraná, Brazil.

Alessandra Vieira Fernandes, Universidade Paranaense

Master in Physical Education, State University of Maringá, State of Paraná, Brazil; technical manager of the Center for Applied Psychology at Universidade Paranaense, Campus Francisco Beltrão, State of Paraná, Brazil; member of the Leisure Studies Group (GEL/UEM).

References

ARAÚJO, T. A.; PINHO, P. S.; ALMEIDA, M. M. G. Prevalência de transtornos mentais comuns em mulheres e sua relação com as características sociodemográficas e o trabalho doméstico. Rev. Bras. Saúde Matern. Infant., Recife, v. 5, n. 3, p. 337-348, 2005.

BRASIL. Lei no 8.069, de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília, DF.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Extensão Universitária. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras e SESu/MEC. Edição Atualizada Brasil 2000/2001. Brasília: MEC, 2002.

BRASIL. Ministério da Saúde. Rastreamento. Cadernos de Atenção Básica, Brasília, v. 2, n. 29, p. 1-98, 2013.

BENTO, E. S. Q. et al. Caracterização dos usuários do plantão psicológico no Hospital Universitário Lauro Wanderley. In: ENCONTRO DE EXTENSÃO, 14., 2013, João Pessoa. Anais […]. João Pessoa: 2013.

CHAVES, P. B.; HENRIQUES, W. M. Plantão psicológico: de frente com o inesperado. Psicologia Argumento, Curitiba, v. 26, n. 53, p. 151-157, abr.-jun. 2017.

CURY, V. E. Plantão psicológico em clínica-escola. In: MAHFOUD, M. (org.). Plantão psicológico: Novos horizontes. São Paulo: Companhia Ilimitada, 2012. p. 115-116.

FARINHA, M. G.; SOUZA, T. M. C. Plantão psicológico na delegacia da mulher experiência de atendimento sócio-clínico. Revista da SPAGESP, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 65-79, 2016.

FIGUEIREDO, M. A. et al. Principais queixas atendidas pelo plantão psicológico no Hospital Universitário: dados comparativos. In: ENCONTRO DE EXTENSÃO, 15., 2013, João Pessoa. Anais […]. João Pessoa: 2013.

FONAPRACE – Fórum Nacional de Pró-Reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis. IV Pesquisa do perfil do socioeconômico e cultural dos estudantes de graduação das instituições federais de ensino superior brasileiras. Brasília: Fonaprace, 2016. Disponível em: http://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2017/11/Pesquisa-de-Perfil-dos-Graduanso-das-IFES_2014.pdf. Acesso em: 10 dez. 2018.

FURIGO, R. C. P. L. Plantão psicológico: uma prática que se consolida. Boletim de Psicologia, São Paulo, v. 58, n. 129, p. 185-192, 2008.

GONÇALVES, L. O.; FARINHA, M. G.; GOTO, T. A. Plantão psicológico em Unidade Básica de Saúde: atendimento em abordagem humanista-fenomenológica. Revista da Abordagem Gestáltica, Goiânia, v. 22, n. 2, p. 225-232, 2016.

IHME – Institute for Health Metrics and Evaluation. Global burden of disease. Universidade de Washington: 2016.

LANDRETH, G. Child-centered play therapy in Elementary Schools. Guidance & Counseling, v. 28, p. 17-29, 1993.

MAHFOUD, M. A vivência de um desafio: plantão psicológico. In: ROSENBERG, R. L. Aconselhamento psicológico centrado na pessoa. São Paulo: EPU, 1987.

MERCURI, E.; POLYDORO, S. A. J. (org.). Estudante universitário: características e experiências de formação. Taubaté: Cabral Editora e Livraria Universitária. 2004.

MOZENA, H.; CURY, V. E. Plantão psicológico em um serviço de assistência judiciária. Memorandum, Belo Horizonte, v. 19, p. 65-78, 2010.

OLIVEIRA, M. S.; LUCENA-SANTOS, P.; BORTOLON, C. Clientela adulta de serviço psicológico: características clínicas e sociodemográficas. Psicologia: Teoria e Prática, v. 15, n. 2, p. 192-202, ago. 2013.

OMS – Organização Mundial da Saúde. Depression and other common mental disorders: global health estimates. 2017. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/254610/WHO-MSD-MER-2017.2-eng.pdf. Acesso em: 10 jun. 2019.

PAPALIA, D. E.; OLDS, S. W.; FELDMAN, R. D. Desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artmed, 2010.

PAPARELLI, R. B.; NOGUEIRA-MARTINS, M. C. F. Psicólogos em formação: vivências e demandas em plantão psicológico. Psicologia Ciência e Profissão, v. 27, n. 1, p. 64-79, 2007. Doi: 10.1590/S1414-98932007000100006.

PERCHES, T. H. P. Plantão psicológico: o processo de mudança psicológica sob a perspectiva da psicologia humanista. 2009. 146 f. Tese (Doutorado) – Pontifícia Universidade de Campinas, Campinas, 2009.

PERCHES, T.; CURY, V. E. Plantão psicológico em Hospital Geral: um estudo fenomenológico. Psicologia Reflexão e Crítica, v. 20, n. 3, p. 472-479, 2007. Doi: 10.1590/S0102-79722007000300015.

PERCHES, T.; CURY, V. E. Plantão psicológico em hospital e o processo de mudança psicológica. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 29, n. 3, p. 313-320, 2013. Doi: 10.1590/S0102-37722013000300009.

PIZZIO, A.; KLEIN, K. Qualidade de vida no trabalho e adoecimento no cotidiano de docentes do Ensino Superior. Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, n. 131, p. 493-513, abr.-jun. 2015.

PORTO, M. Intervenção em Psicologia em uma Universidade na Amazônia Sul Ocidental. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 37, n. 4, p. 897-908, out.-dez. 2017. Doi: 10.1590/1982-3703004212016 .

PRODÓCIMO, N. F.; HUEB, M. F. D. Acolhimento psicológico na clínica escola: um relato de experiência. Perspectivas em Psicologia, Catalão, v. 16, n. 1, p. 45-56, 2012.

RAMOS, M. T. Plantão psicológico em instituição de longa permanência para idosos: um estudo fenomenológico. 2012. 169 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2012.

ROGERS, C. Client-centered therapy: its current practice, implications and theory. London: Constable, 1951.

ROSARIO, A. B.; NETO, F. K. Plantão psicológico em uma clínica-escola de psicologia: saúde pública e psicanálise. A peste, São Paulo, v. 7, n. 1, 37-48, 2015. Doi: 10.5546/peste.v7i1.30463.

SCORSOLINI-COMIN, F. Plantão psicológico centrado na pessoa: intervenção etnopsicológica em terreiro de Umbanda. Temas em psicologia, Ribeirão Preto, v. 22, n. 4, p. 885-899, 2014. Doi: 10.9788/TP2014.4-16.

SOUZA, B. N.; SOUZA, A. M. Plantão psicológico no HUBFS: uma experiência de assistência à comunidade. Revista NUFEN, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 200-209, 2011.

SOUZA, F. P.; SANTOS, D. F. G.; VIVIAN, A. G. Motivos da busca de atendimento psicológico em uma clínica escola da Região Metropolitana de Porto Alegre/RS. Aletheia, Canoas, n. 43-44, p. 24-36, ago. 2014.

STALIANO, P. et al. Plantão psicológico na clínica-escola de psicologia da Universidade Federal da Grande Dourados. Realização, Dourados, v. 4, n. 8, p. 33-45, 2017. Doi: 10.30612/re-ufgd.v4i8.7183.

TASSINARI, M. A. A clínica da urgência psicológica: contribuições da abordagem centrada na pessoa. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2003.

TASSINARI, M. A. A; DURANGE, W. Plantão psicológico e sua inserção na contemporaneidade. Revista NUFEN, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 41-64, 2011.

Published

2020-01-22

How to Cite

RISCZIK, J. A.; STRASSBURG, S. C. B.; FERNANDES, A. V. Reflections about the psychological emergency attendance service from the characterization of users and demands. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 18, n. 2, p. 03–18, 2020. DOI: 10.14393/REE-v18n22019-48365. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/48365. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais