Extension project “Gestating Well”

the extension as a tool for health education in the pregnancy-puerperal cycle

Authors

  • Kalyne Vitorino de Oliveira Farias Faculdade Internacional da Paraíba
  • Leiliane Silva de Souza Universidade Federal de Campina Grande
  • Edjancley Teixeira de Lima Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Janaína von Söhsten Trigueiro Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v18n12019-46145

Keywords:

Pregnant group, Puerperium, Health education

Abstract

This experience report presents the results of an action performed in December 2017 in the municipality of Cuité, State of Paraíba, Brazil, through the extension project entitled “Gestating Well”, at Campina Grande Federal University. The goal was to observe the previous knowledge of the people in the group “Gestating Well” about the puerperium; encourage knowledge about the processes that covers the pregnancy-puerperal cycle; provide essential guidance regarding healthy habits during this period; as well as provide moments of orientation and sharing knowledge and experiences. The applied methodology sought to value common sense and popular knowledge. The modality used was conversation circle and the action took place in three stages: hosting; discussion of the theme and evaluation. Given the results of the educational activity, we realized that health education is a powerful tool for awareness and dissemination of information, as for the evaluation, it was shown how participants of the project managed to understand the theme and their questions. It is expected that this will inspire a continuation of this kind of project and provide new ideas to improve the development of knowledge for the public, seeking health from the pregnancy-puerperal cycle to other stages of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kalyne Vitorino de Oliveira Farias, Faculdade Internacional da Paraíba

Pós-graduanda em Terapia Intensiva e Urgência e Emergência na Faculdade Internacional da Paraíba, campus João Pessoa, Paraíba, Brasil

Leiliane Silva de Souza, Universidade Federal de Campina Grande

Graduanda em Enfermagem na Universidade Federal de Campina Grande, Campus Cuité, Paraíba, Brasil

Edjancley Teixeira de Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Mestranda em Saúde Coletiva na Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Brasil 

Janaína von Söhsten Trigueiro, Universidade Federal da Paraíba

Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal da Paraíba, Brasil; professora adjunta do Departamento de Fonoaudiologia na mesma instituição; membro do Grupo de Estudos em Diversidade, Educação, Saúde e Fonoaudiologia (GEDESF/UFPB).

References

ADAMCHESKI, J. K.; WIECZORKIEVICZ, A. M. Conhecimentos das mulheres relacionados ao período do puerpério. Revista Saúde e Meio Ambiente, Campo Grade, v. 2, n. 1, p. 71, jan.-jun. 2013.

ANDRADE, R. D. et al. Fatores relacionados à saúde da mulher no puerpério e repercussões na saúde da criança. Revista Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v.19, n. 1, p. 181-186, jan.-mar. 2015. Doi: 10.5935/1414-8145.20150025.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Atenção ao pré-natal de baixo risco. Brasília-DF: MS, 2012.

CAMPOS, E. S.; SOUZA, P. A importância da assistência de enfermagem no puerpério: revisão de Literatura. 2014. 12 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Enfermagem) – Universidade Presidente Antônio Carlos, Barbacena, 2014.

CUNNINGHAM, F. G. et al. Obstetrícia de Williams. 23. ed. Porto Alegre: Artmed, 2012.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MARTINS, A. B.; RIBEIRO, J.; SOLER, Z. A. S. G. Proposta de exercícios físicos no pós-parto: um enfoque na atuação do enfermeiro obstetra. Invest. educ. enferm. [online], Medelín, v. 29, n. 1, p. 41-46, 2011. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0120-53072011000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 15 nov. 2018.

MONTENEGRO, C. A. B.; REZENDE FILHO, J. de. Obstetrícia fundamental. 13. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2014.

RODRIGUES, A. L. L. et al. Contribuições da extensão universitária na sociedade. Revista Cadernos de Graduação: Ciências Humanas e Sociais, Aracajú, v. 1, n. 16, p. 141-148, mar. 2013.

SANTOS, F. A. P. S.; BRITO, R. S.; MAZZO, M. H. S. N. Puerpério e revisão pós-parto: significados atribuídos pela puérpera. REME, Belo Horizonte, v. 17, n. 4, p. 854-858, 2013. Doi: 10.5935/1415-2762.20130062.

VETTORAZZI, J. et al. Sexualidade e puerpério: uma revisão da literatura. HCPA, Porto Alegre, v. 32, n. 4, p. 473-479, 2012.

Published

2019-09-18

How to Cite

FARIAS, K. V. de O.; SOUZA, L. S. de; LIMA, E. T. de; TRIGUEIRO, J. von S. . Extension project “Gestating Well”: the extension as a tool for health education in the pregnancy-puerperal cycle. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 18, n. 1, p. 165–175, 2019. DOI: 10.14393/REE-v18n12019-46145. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/46145. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência