Innovations in penal law classes by the use of strategies of teaching

Authors

  • Reinaldo Pereira de Aguiar Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v18n12019-44078

Keywords:

Innovation, Teaching practice, Teaching strategies, Criminal Law

Abstract

This text appeared in the development of a Course of Basic Notions in Law, at the University of International Integration of Afro-Brazilian Lusophony (UNILAB), Campus dos Malês in São Francisco do Conde, State of Bahia, Brazil. It aims to verify the human potential to integrate innovative dynamics using some types of criminal law classes. It is a qualitative research combined with a case study on the real and social situation on which experts and laymen give their opinion. Judicial decisions and Brazilian legislation were also accessed. The public was composed by undergraduate students, who came from Americas, in this case, Brazilians, and African countries, in this case Guinea-Bissau and Mozambique. During the meetings, two teaching strategies were performed: Group of Verbalization versus Group of Observation (GVGO) and Role-Play. The students of the Community of Portuguese Speaking Countries (CPLP) participated actively with much interest in the discussion. However, they had difficulty in arguing in favor or against the criminalization of home schooling, which in 2018, in Brazil, has been the subject of an agenda in the Federal Supreme Court (STF).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Reinaldo Pereira de Aguiar, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Doutorando em Políticas Sociais e Cidadania pela Universidade Católica de Salvador, Bahia, Brasil; chefe do Setor de Extensão, Arte e Cultura da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, Campus dos Malês, São Francisco do Conde, Bahia, Brasil

References

ALVES, L. P.; ANASTASIOU, L. G. C. Estratégias de ensinagem. In: ANASTASIOU, L. G. C. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: Editora Univille, 2007. p. 83-100.

ANED – ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE EDUCAÇÃO DOMICILIAR. Perguntas frequentes. Disponível em: https://www.aned.org.br/educacao-domiciliar/ed-sobre/ed-perguntas. Acesso em: 17 ago. 2018.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

BRASIL. Decreto-lei nº 2.848, de 7 de dezembro de 1940 (Código Penal). Diário Oficial da União. Brasília, DF, 31 dez. 1940. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/del2848.htm. Acesso em: 15 nov. 2018.

BURNIER, S. Dinamizar suas aulas diversificando as técnicas de ensino. Belo Horizonte, MG: CEFET/MG (Programa Especial de Formação Pedagógica de Docentes), 2005.

JESUS, D. E. de. Educação domiciliar constitui crime? 2010. Disponível em: http://www.cartaforense.com.br/conteudo/colunas/educacao-domiciliar-constitui-crime/5439. Acesso em: 15 set. 2014.

MENEZES, L. C. Educação domiciliar: uma negação da escola. Revista Nova Escola, São Paulo, Edição 254, ago. 2012.

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. 2015. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em: 10 out. 2018.

SUPERIOR TRIBUNAL DE JUSTIÇA. Mandado de Segurança nº 7407 DF 2001/0022843-7, Relator: Ministro FRANCISCO PEÇANHA MARTINS, primeira seção, Brasília, DF, 21 de março de 2005.

SUPREMO TRIBUNAL FEDERAL. Ensino domiciliar (Jurisprudência de Repercussão Geral). 2015. Disponível em: http://www.stf.jus.br/portal/jurisprudencia/listarJurisprudencia.asp?s1=%28RE%24%2ESCLA%2E+E+888815%2ENUME%2E%29+OU+%28RE%2EPRCR%2E+ADJ2+888815%2EPRCR%2E%29&base=baseRepercussao&url=http://tinyurl.com/mnbmxn9. Acesso em: 10 out. 2018.

SUPREMO TRIBUNAL FEDERAL. Estatística do STF (Repercussão Geral). Disponível em: http://www.stf.jus.br/portal/cms/verTexto.asp?servico=estatistica&pagina=entendarg. Acesso em: 18 ago. 2018.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2019-09-18

How to Cite

AGUIAR, R. P. de. Innovations in penal law classes by the use of strategies of teaching . Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 18, n. 1, p. 196–214, 2019. DOI: 10.14393/REE-v18n12019-44078. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/44078. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência