Plant to phytocosmetics
a theoretical practical experience with students of public schools
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v17n12018-art03Keywords:
Phytocosmetics, University extension, Public schoolAbstract
The “Plant to phytocosmetics” workshop is part of the extension project of the Pharmacy Faculty, Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ), entitled “Establishment of a constructive multidisciplinary relationship with public schools: a contribution of the Pharmacy Faculty of UFRJ”. This workshop was developed with students from a primary and secondary school, both located in the city of Rio de Janeiro. Its main objective was to promote the contact of students and teachers of public schools with the University by generating and disseminating technical-scientific and humanistic knowledge about the importance of hygiene habits for health and information about plants used as phytocosmetics. For that, theoretical and practical workshops were offered in the schools, in order to promote the dialogical interaction between the students and the teachers of public schools with the University. In this context, it was possible to approach them with activities, materials and concepts on self-care, well-being, hygiene habits, cosmetics and phytocosmetics. The teachers who accompanied the students in the school felt encouraged to maintain creativity in the classroom. For the academics, the project enabled personal and technical growth, and they were instigated to develop skills beyond the classroom.
Downloads
References
BENETTI, P. C.; SOUSA, A. I.; SOUZA, M. H. N. Creditação da extensão universitária nos cursos de graduação: relato de experiência. Revista Brasileira de Extensão Universitária, Santa Catarina, v. 6, n. 1, p. 25-32, 2015. Disponível em:
BRANDEN, N. Como aumentar sua autoestima: aprenda a acreditar em si mesmo e a viver com confiança e otimismo. Rio de Janeiro: Sentante, 2009. p. 10-15.
BRASIL. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Formulário de Fitoterápicos da Farmacopeia Brasileira. Brasília: Anvisa, 2011. 126 p.
CORR
DA SILVA, A. M. et al. O ensino de ciências biológicas: uma experiência teórico-prática com alunos do ensino médio de escolas públicas. Revista Brasileira de Extensão Universitária, Chapecó, v. 7, n. 2, p. 99-104, 2016. Disponível em:
FIGUEIREDO, B. K. Desenvolvimento e estabilidade preliminar de um fitocosmético contendo extrato de chá verde (Camellia sinensis) (L.) Kuntze (Theaceae). Revista Brasileira de Farmácia, Rio de Janeiro, v. 95, n. 2, p. 770-788, 2014. Disponível em:
FORPROEX
NASCIMENTO, T.; ROMERO, I. A indissociabilidade entre pesquisa e extensão nas universidades: o caso da ITES/UFBA. NAU Social, Salvador, v. 3, n. 5, p. 41-46, 2012.
NEIVA, P.; NEIVA, J.; RIBEIRO, C. Guia prático da beleza por dentro e por fora.. Rio de Janeiro Objetivo: 2013. p. 20-36.
OLIVEIRA, A. K. M. et al. Ações educativas em saúde voltadas ao adolescente: um relato de experiência. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, Florianópolis, v. 13, n. 23, p.135-141, 2016. Disponível em:
ROSÁRIO, C. L. et al. Indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão universitária: experiências nos cursos de licenciatura do Instituto Federal de Roraima. 2013. Disponível em:
ROSSATO, A. E. et al. Fitoterapia racional: aspectos taxonômicos, agroecológicos, etnobotânicos e terapêuticos. Florianópolis: DIOESC, 2012. 211 p. Disponível em:
RUPPELT, B. M. et al. Plantas medicinais utilizadas na região Oeste do Paraná. Curitiba: Editora UFPR, 2015. 126 p.
SANTOS, J. A. A. et al. Diagnóstico e educação em saúde no uso de plantas medicinais: relato de experiência. Revista Ciências em Extensão, São Paulo, v. 12, n. 4, p. 183-196, 2016. Disponível em:
SANTOS, M. P. A extensão universitária como
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.