The importance of knowledge about Sexually Transmitted Infections (STI) among adolescents and the need for an approach that goes beyond biological conceptions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v18n12019-43346

Keywords:

Teenagers, Sex education, STI

Abstract

The incidence of Sexually Transmitted Infections (STI) is a global public-health problem. Statistics show that one third of HIV/AIDS sufferers in the world are young people aged 10 to 24 years. Being this public the disseminator of knowledge to the future generations, it is necessary to invest in sex education, aiming the prevention and improvement of worldwide overview of STI. Through the “Extension program outh with health: university and public schools in STI prevention”, the aim of this project was to carry information for high school teenagers in São João del-Rei, State of Minas Gerais, generate discussions aiming to stimulate student’s critical thinking and autonomy about the subject and support the school at the promotion of a good sex education. Lectures and dynamics about STI, pregnancy, contraceptive methods and sex where held. The dynamics were based on assumptions that adolescents would judge as correct or not, followed by discussion. The results pointed that involved students have a superficial knowledge about these diseases, which may be due to a lack of approach to the subject, associated to the stigma that involves the subject. Therefore, it is concluded that investing in good sexual education is the way to solve this problem.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natália Lopes Chaves Ciriaco, Universidade Federal de São João del-Rei

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São João del-Rei, Minas Gerais, Brasil

Luiza Aparecida Ansaloni Chagas Pereira, Universidade Federal de São João del-Rei

Mestranda em Ciências Morfofuncionais na Universidade Federal de São João del Rei, Minas Gerais, Brasil

Paulo Henrique Almeida Campos-Júnior, Universidade Federal de São João del-Rei

Pós-Doutorado em Biologia Celular pela Northeastern University, Boston, EUA; professor adjunto do Departamento de Ciências Naturais da Universidade Federal de São João del Rei, Minas Gerais, Brasil

Raquel Alves Costa, Universidade Federal de São João del-Rei

Pós-doutora em Biologia Celular pela Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil; professora adjunta do Departamento de Ciências Naturais da Universidade Federal de São João del-Rei, Minas Gerais, Brasil

References

ALMEIDA, M. R. de C. B. de; LABRONICI, L. M. A trajetória silenciosa de pessoas portadoras do HIV contada pela história oral. Ciênc. Saúde Coletiva [online]. Rio de Janeiro, v. 12, n. 1, p. 263-274, 2007. Doi: 10.1590/S1413-81232007000100030.

BENZAKEN, A. S. et al. Community-based intervention to control STD/AIDS in the Amazon region, Brazil. Rev. Saúde Pública, São Paulo, v. 41, n. 2, p. 118-126, 2007. Doi: 10.1590/S0034-89102007000900018

BRÊTAS, J. R. da S. et al. Conhecimento sobre DST/AIDS por estudantes adolescentes. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 43, n. 3, p. 551-557, set. 2009, Doi: 10.1590/S0080-62342009000300008.

BRÁS, M. A. M. A sexualidade do adolescente: a perspectiva do profissional de enfermagem dos cuidados de saúde primários. 2008. 689 f. Tese (Doutorado em Ciências da Enfermagem) – Instituto de Ciências Biomédicas Abel Salazar, Universidade do Porto, Porto, 2008.

BRASIL. Ministério da Saúde. Política Nacional de Atenção Básica. Brasília: MS, 2012. Disponível em: http://189.28.128.100/dab/docs/publicacoes/geral/pnab.pdf. Acesso em: 12 set. 2018

CODES, J. S. de. et al. Detecção de doenças sexualmente transmissíveis em ambientes clínicos e não clínicos na cidade de Salvador, Bahia, Brasil. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 22, n. 2, p. 325-334, 2006. Doi: 10.1590/S0102-311X2006000200010.

DELIUS, P.; GLASER, C. Sex, disease and stigma in South Africa: historical perspectives. African Journal of AIDS Research, South Africa, v. 4, n. 1, p. 29-36, 2005. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25865639. Acesso em: 12 set. 2018.

DOURADO, I. et al. Revisitando o uso do preservativo no Brasil. Revista Brasileira de Epidemiologia, São Paulo, v. 18, n. 1., p. 63-88, 2015. Doi: 10.1590/1809-4503201500050006.

FIEDLER, M. W; ARAÚJO, A.; SOUZA, M. C. C. de. A prevenção da gravidez na adolescência na visão de adolescentes. Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 30-37, jan.-mar. 2015. Doi: 10.1590/0104-07072015000130014.

FIGUEIREDO, M. C. de O.; BARROS, M. D. M de. Orientação sexual: vivências de professores da rede pública de ensino e como esse tema transversal tem sido abordado. Revista da SBEnBio, São Paulo, v. 7, p. 5.349-5.360, 2014. Disponível em: https://www.sbenbio.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/R0290-1.pdf. Acesso em: 12 set. 2018

GERHARDT, C. R; NADER, S. S.; PEREIRA, D. N. Doenças sexualmente transmissíveis: conhecimento, atitudes e comportamento entre os adolescentes de uma escola pública. Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade, Rio de Janeiro, v. 3, n. 12, p. 257-270, 2008. Doi: 10.5935/0034-7167.20140006.

LEITE, V. A sexualidade adolescente a partir de percepções de formuladores de políticas públicas: refletindo o ideário dos adolescentes sujeitos de direitos. Psicologia Clínica, Rio de Janeiro RJ, v. 24, n. 1, p. 89-103, 2012. Doi: 10.1590/S0103-56652012000100007.

LOBATO, A. L. Panorama da saúde integral e sexualidade na adolescência. In: PADILLA, H. Saúde e sexualidade de adolescentes: construindo equidade no SUS. Brasília,DF: Organização Pan-Americana da Saúde; Ministério da Saúde. 2017. p. 1-71.

MARTINS, L. B. M. Conhecimento, atitude e prática sobre métodos anticoncepcionais, prevenção de DST/AIDS em adolescentes de escolas públicas e privadas do município de São Paulo. 2005. 128 f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Ciências Médicas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/313021/1/Martins_LauraBernardiMotta_M.pdf. Acesso em: 12 set. 2018.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Secretaria de Vigilância em Saúde. Boletim Epidemiológico da Sífilis, v. 47, n. 35, p. 3-29, 2016. Disponível em: http://www.aids.gov.br/pt-br/pub/2016/boletim-epidemiologico-de-sifilis-2016. Acesso em: 12 set. 2018.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Secretaria de Vigilância em Saúde. Boletim Epidemiológico HIV/AIDS, v. 10, n. 1, p. 3-60, 2017. Disponível em: http://www.aids.gov.br/pt-br/pub/2017/boletim-epidemiologico-hivaids-2017. Acesso em: 12 set. 2018

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Departamento de Vigilância, Prevenção e Controle das IST, do HIV/AIDS e das Hepatites Virais. Disponível em: <http://www.aids.gov.br/pt-br/publico-geral/o-que-sao-ist/sintomas-das-ist>. Acesso em: 29 ago. 2018.

OLIVEIRA, D. C. et al. Conhecimentos e práticas de adolescentes acerca das DST/HIV/AIDS em duas escolas públicas municipais do Rio de Janeiro. Escola Anna Nery Revista de Enfermagem, Rio de Janeiro, v. 13, n. 4, p. 833-841, out.-dez. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ean/v13n4/v13n4a20.pdf. Acesso em: 12 set. 2018

PCN – PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS. Orientação Sexual. 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/orientacao.pdf. Acesso em: 29 jun. 2018.

PIMENTA, L. A; MOMESSO, M. R; RIBEIRO, P. R. M. A quebra do espelho: sexualidade e identidade em Hamlet. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 4, p. 2.261-2.272, 2017.

Doi: 10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.10772.

SANTOS, A. C. dos et al. A violência contra a mulher e o mito do amor romântico. Cadernos de Graduação Ciências Humanas e Sociais, Maceió, v. 2, n. 2, p. 105-120, 2014.

SANTOS, S. M. J.; RODRIGUES, J. A.; CARNEIRO, W. S. Doenças sexualmente transmissíveis: conhecimento de alunos do ensino médio. DST - Jornal Brasileiro de Doenças Sexualmente Transmissíveis, Rio de Janeiro, v. 21, n. 2, p. 63-68, 2009. Doi: 10.1590/0104-07072017005100015.

SOUSA, L. B. de; PINHEIRO, A. K. B; BARROSO, M. G. T. Ser mulher portadora do HPV: uma abordagem cultural. Revista Escola Enfermagem, São Paulo SP, v. 42, n. 4, p. 737-743, 2008. Doi: 10.1590/S0080-62342008000400017.

SOUZA, M. M. et al. Programa educativo sobre sexualidade e DST: relato de experiência com um grupo de adolescentes. Revista brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 60, n. 1, p. 102-105, 2007. Doi: 10.1590/S0034-71672007000100020.

UNITED NATIONS POPULATION FUND. Disponível em: https://www.unfpa.org/adolescent-pregnancy. Acesso em: 29 ago. 2018.

VIEIRA, P. M.; MATSUKURA, T. S. Modelos de educação sexual na escola: concepções e práticas de professores do ensino fundamental da rede pública. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 69, p. 453-474, abr.-jun. 2017. Doi: 10.1590/s1413-24782017226923.

WHO – WORLD HEALTH ORGANIZATION. Global prevalence and incidence of selected curable sexually transmitted infections overview and estimates. Geneva: WHO, 2001. 52 p.

WILLIS, L. A. et al. Developing a motion comic for HIV/STD prevention for young people ages 15-24, Part 1: listening to your target audience. Health Communication, Atlanta GA, v. 33, n. 2, p. 212-221, 2016. Doi: 10.1080/10410236.2016.1255840.

Published

2019-09-18

How to Cite

CIRIACO, N. L. C.; PEREIRA, L. A. A. C.; CAMPOS-JÚNIOR, P. H. A.; COSTA, R. A. The importance of knowledge about Sexually Transmitted Infections (STI) among adolescents and the need for an approach that goes beyond biological conceptions. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 18, n. 1, p. 63–80, 2019. DOI: 10.14393/REE-v18n12019-43346. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/43346. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais