Entomologia para escoteiros

uma experiência de extensão do grupo PET Biologia/Uberlândia em diferentes espaços educativos

Authors

  • Camilla Cristina Teles Marra Universidade Federal de Uberlândia
  • Letícia Benavalli Universidade Federal de Uberlândia http://orcid.org/0000-0002-8643-0524
  • Youry Souza Marques Universidade Federal de Uberlândia
  • Giuliano Buzá Jacobucci Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v17n22018-rel08

Keywords:

Escoteiros, Extensão, Entomologia, Não formal

Abstract

Historically, scouting is intimately tied to the life of its founder, Robert Stephenson Smyth Baden-Powell, who developed the methodology of survival and grouping, based on the understanding of nature. The teaching of entomology would become a way to reach the practitioners of scouting, because the insects are animals present in several ecosystems, in addition to sharing several aspects of human life. In order to develop an activity in a differentiated reality of teaching and learning, the PET/Biology/UFU, aimed to contribute to the formation of the Boy Scouts and, simultaneously, to improve the abilities of members of the group themselves, using the theme entomology. The work was carried out with the group “Escoteiro Triângulo” between August and November/ 2014, in Uberlândia, with a total of four encounters, in general terms: general aspects of entomology, morphological diversity of insects, pathologies caused by insects and transmission of some diseases and their vectors. The results of the project showed that the exchange of experience with the target audience showed the following: greater understanding of the importance of planning to carry out activities, content transposition, language adequacy, and application of tools studied in higher education. These results show that the extension principle was satisfactory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camilla Cristina Teles Marra, Universidade Federal de Uberlândia

Undergraduate student in Biological Sciences, Federal University of Uberlandia, State of Minas Gerais, Brazil. 

Letícia Benavalli, Universidade Federal de Uberlândia

Undergraduate student in Biological Sciences, Federal University of Uberlandia, State of Minas Gerais, Brazil; scientific initiation scholar by FAPEMIG.

Youry Souza Marques, Universidade Federal de Uberlândia

Undergraduate student in Biological Sciences, Federal University of Uberlandia, State of Minas Gerais, Brazil; extension scholarshipby Integration Extension ProgramUFU-Community (PEIC/2018).

Giuliano Buzá Jacobucci, Universidade Federal de Uberlândia

PhD in Ecology, University State of Campinas, State of Sao Paulo, Brazil; associate professor III at the Institute of Biology in the Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil.

References

BRAGA, P. E. T.; ARAÚJO, A. C. M.; CID, M. P. C. O ensino dos insetos na perspectiva de docentes brasileiros e portugueses. Essentia, Sobral, v. 13, n. 2, p. 95-113, 2012.

ESCOTEIROS DO BRASIL. Entomologia. 2017. Disponível em: http://www.escoteiros.org.br/especialidades/. Acesso em: 26 abr. 2018.

FERREIRA, V. R. F.; DEUS, T. C.; SOARES, M. H. F. B. O movimento escoteiro como método de educação não formal para a discussão de conceitos químicos. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindóia. Anais... Águas de Lindóia: [s.n.], 2015.

FORPROEX - FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: FORPROEX, 2012. Disponível em: http://www.utfpr.edu.br/estrutura-universitaria/pro-reitorias/prorec/diretoria-de-extensao/documentos-da-extensao-de-ambito-nacional/politica-nacional-de-extensao-universitaria-forproex-2012/at_download/file. Acesso em: 4 maio 2018.

GOHN, M. G. Educação não formal na pedagogia social. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL, 1., 2006. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000092006000100034&lng=en&nrm=abn. Acesso em: 6 maio de 2018.

KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. São Paulo: EdUSP, 2008. 197 p.

MENDONÇA, S. G. L.; SILVA, P. S. Extensão universitária: uma nova relação com a administração pública. In: CALDERÓN, A. I.; SAMPAIO, H. Extensão universitária: ação comunitária em universidades brasileiras. São Paulo: Olho d’água, 2002. p. 29-44.

NASCIMENTO, A. O. Educação e civismo: movimento escoteiro em Minas Gerais (1926-1930). Revista brasileira de história da educação, São Paulo, n. 7, jan./jun. 2004.

NUNES, J. R. F.; FREITAS, S. S. S.; GRAÇA, R. F. O escotismo e as práticas escolares no Brasil. In: ENCONTRO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM SERGIPE, 4., 2011, Aracaju. Anais... Aracaju: UNIT, 2011. p. 1-15.

PEREIRA, A. P. C. Educação não formal tendo como exemplo de modelo pedagógico o método escoteiro. 2004. 57 f. Monografia (Graduação em Pedagogia) – Centro Universitário da Cidade do Rio de Janeiro, 2004.

RAFAEL, J. A. et al. Insetos do Brasil: diversidade e taxonomia. Ribeirão Preto: Holos 2012. 795 p.

SOUZA, B. de. Chaves para algumas ordens de insecta. 2007. Disponível em: http://www.den.ufla.br/attachments/article/70/apostila_GET101_completa.pdf. Acesso em: 6 ago. 2018.

UFU – UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA. Manual de regulamentação dos grupos PET MEC e PET Institucional. Uberlândia: EDUFU, 2015. Disponível em: http://www.petbio.ib.ufu.br/sites/petbio.ib.ufu.br/files/Anexos/Bookpage/MANUAL UFU PET 2014.pdf. Acesso em: 26 abr. 2018.

Published

2019-02-17

How to Cite

MARRA, C. C. T.; BENAVALLI, L.; MARQUES, Y. S.; JACOBUCCI, G. B. Entomologia para escoteiros: uma experiência de extensão do grupo PET Biologia/Uberlândia em diferentes espaços educativos. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 17, n. 2, p. 198–211, 2019. DOI: 10.14393/REE-v17n22018-rel08. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/42496. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)