Entomologia para escoteiros
uma experiência de extensão do grupo PET Biologia/Uberlândia em diferentes espaços educativos
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v17n22018-rel08Keywords:
Escoteiros, Extensão, Entomologia, Não formalAbstract
Historically, scouting is intimately tied to the life of its founder, Robert Stephenson Smyth Baden-Powell, who developed the methodology of survival and grouping, based on the understanding of nature. The teaching of entomology would become a way to reach the practitioners of scouting, because the insects are animals present in several ecosystems, in addition to sharing several aspects of human life. In order to develop an activity in a differentiated reality of teaching and learning, the PET/Biology/UFU, aimed to contribute to the formation of the Boy Scouts and, simultaneously, to improve the abilities of members of the group themselves, using the theme entomology. The work was carried out with the group “Escoteiro Triângulo” between August and November/ 2014, in Uberlândia, with a total of four encounters, in general terms: general aspects of entomology, morphological diversity of insects, pathologies caused by insects and transmission of some diseases and their vectors. The results of the project showed that the exchange of experience with the target audience showed the following: greater understanding of the importance of planning to carry out activities, content transposition, language adequacy, and application of tools studied in higher education. These results show that the extension principle was satisfactory.
Downloads
References
BRAGA, P. E. T.; ARAÚJO, A. C. M.; CID, M. P. C. O ensino dos insetos na perspectiva de docentes brasileiros e portugueses. Essentia, Sobral, v. 13, n. 2, p. 95-113, 2012.
ESCOTEIROS DO BRASIL. Entomologia. 2017. Disponível em: http://www.escoteiros.org.br/especialidades/. Acesso em: 26 abr. 2018.
FERREIRA, V. R. F.; DEUS, T. C.; SOARES, M. H. F. B. O movimento escoteiro como método de educação não formal para a discussão de conceitos químicos. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindóia. Anais... Águas de Lindóia: [s.n.], 2015.
FORPROEX - FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: FORPROEX, 2012. Disponível em: http://www.utfpr.edu.br/estrutura-universitaria/pro-reitorias/prorec/diretoria-de-extensao/documentos-da-extensao-de-ambito-nacional/politica-nacional-de-extensao-universitaria-forproex-2012/at_download/file. Acesso em: 4 maio 2018.
GOHN, M. G. Educação não formal na pedagogia social. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL, 1., 2006. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000092006000100034&lng=en&nrm=abn. Acesso em: 6 maio de 2018.
KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. São Paulo: EdUSP, 2008. 197 p.
MENDONÇA, S. G. L.; SILVA, P. S. Extensão universitária: uma nova relação com a administração pública. In: CALDERÓN, A. I.; SAMPAIO, H. Extensão universitária: ação comunitária em universidades brasileiras. São Paulo: Olho d’água, 2002. p. 29-44.
NASCIMENTO, A. O. Educação e civismo: movimento escoteiro em Minas Gerais (1926-1930). Revista brasileira de história da educação, São Paulo, n. 7, jan./jun. 2004.
NUNES, J. R. F.; FREITAS, S. S. S.; GRAÇA, R. F. O escotismo e as práticas escolares no Brasil. In: ENCONTRO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM SERGIPE, 4., 2011, Aracaju. Anais... Aracaju: UNIT, 2011. p. 1-15.
PEREIRA, A. P. C. Educação não formal tendo como exemplo de modelo pedagógico o método escoteiro. 2004. 57 f. Monografia (Graduação em Pedagogia) – Centro Universitário da Cidade do Rio de Janeiro, 2004.
RAFAEL, J. A. et al. Insetos do Brasil: diversidade e taxonomia. Ribeirão Preto: Holos 2012. 795 p.
SOUZA, B. de. Chaves para algumas ordens de insecta. 2007. Disponível em: http://www.den.ufla.br/attachments/article/70/apostila_GET101_completa.pdf. Acesso em: 6 ago. 2018.
UFU – UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA. Manual de regulamentação dos grupos PET MEC e PET Institucional. Uberlândia: EDUFU, 2015. Disponível em: http://www.petbio.ib.ufu.br/sites/petbio.ib.ufu.br/files/Anexos/Bookpage/MANUAL UFU PET 2014.pdf. Acesso em: 26 abr. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.