Health education in process of positioning the mother with the baby during breast-feeding

Authors

  • Darlane dos Anjos Alves Faculdade São Francisco de Barreiras
  • Flávia de Carvalho Santos Faculdade São Francisco de Barreiras
  • Lucinara Araújo Almeida Faculdade São Francisco de Barreiras
  • Mússio Pirajá Mattos Universidade Federal do Oeste da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE_v16n22017_rel08

Keywords:

Health education, Breastfeeding, Pregnant women, University extension

Abstract

The positioning process during breastfeeding is poorly understood by pregnant women and infants, needing information paths related to the knowledge and involvement of health professionals. This text is an experience report developed by the Interdisciplinary League of Child Health of the Federal University of the West of Bahia, which developed health education actions related to the attention to pregnant women, infants and children in the west of Bahia in the period of July 2016 to June 2017. Participants included extension students, health professionals, non-profit associations, pregnant women and infants with ludic demonstrations, banners, folders, anatomical pieces and dolls that took place at the free fair and public squares in the municipality of Barreiras in Bahia. We discussed issues related to the process of positioning the mother with the baby during breastfeeding as prevention for breast complications. The accomplishment of the activity made possible the exchange of knowledge and clarification of doubts raised by the participants, who demonstrated a lack of information about the benefits of the correct positioning during breastfeeding to promote the health of pregnant women and infants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Darlane dos Anjos Alves, Faculdade São Francisco de Barreiras

Undergraduate student in Physiotherapy, São Francisco de Barreiras College, State of Bahia, Brazil.

Flávia de Carvalho Santos, Faculdade São Francisco de Barreiras

Undergraduate student in Physiotherapy, São Francisco de Barreiras College, State of Bahia, Brazil.

Lucinara Araújo Almeida, Faculdade São Francisco de Barreiras

Undergraduate student in Physiotherapy, São Francisco de Barreiras College, State of Bahia, Brazil.

Mússio Pirajá Mattos, Universidade Federal do Oeste da Bahia

Master of Pharmaceutical Sciences, Federal University of Bahia, State of Bahia, Brazil; Professor of the Science Center University Biological and Health, Federal of Western Bahia, State of Bahia, Brazil.

References

AZEVEDO, A. R. R. et al. O manejo clínico da amamentação: saberes dos enfermeiros. Esc. Anna Nery: Rev. Enferm., v. 19, n. 3, p. 439- 445, 2015. doi: 10.5935/1414-8145.20150058.250

BUENO, K. C. V. N. A importância do aleitamento materno exclusivo até os seis meses de idade para a promoção de saúde da mãe e do bebê. 2013. 28 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Atenção Básica em Saúde da Família) – Universidade Federal de Minas Gerais, Campos Gerais, 2013.

COCA, K. P. et al. A posição de amamentar determina o aparecimento do trauma mamilar? Rev. Esc. Enf. USP, São Paulo, v. 43, n. 2, p. 446-452, 2009. doi: 10.1590/S0080- 62342009000200026.

CREFITO – Conselho Regional de Fisioterapia e Terapia Ocupacional. O papel da fisioterapia no processo de amamentação. 2010. Disponível em: http://www.crefito8.org.br/site/index. php?option=com_content&view=article&id=187&Itemid=115. Acesso em: 7 maio 2017.

COSCRATO, G.; PINA, J. C.; MELLO, D. F. Utilização de atividades lúdicas na educação de saúde: uma revisão integrativa da literatura. Acta Paul. Enfermagem, São Paulo, v. 23, n. 2, 2010. doi: 10.1590/S0103-21002010000200017.

GALVÃO, D. G. Formação em aleitamento materno e suas repercussões na prática clínica. Rev. Bras. Enferm., Brasília, v. 64, n. 2, mar.-abr. 2011. doi: 10.1590/S0034- 71672011000200014.

GIUGLIANI, E. R. J. Problemas comuns na lactação e seu manejo. J. Pediatria (Rio de Janeiro), Porto Alegre, v. 80, n. 5, nov. 2004. doi: 10.1590/S0021-75572004000700006.

LIMBERGER, J. B. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem para educação farmacêutica: um relato de experiência. Interface, Santa Maria, v. 17, n. 47, p. 969-975, out.-dez. 2013. doi: 10.1590/1807-57622013.3683.

LUCAS, F. D. Aleitamento materno: posicionamento e pega adequada do recém-nascido. 2014. 26 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Atenção Básica em Saúde da Família) – Universidade Federal de Minas Gerais, Lagoa Santa, 2014.

MENEZES, L. S. H. et al. Dor relacionada à prática da amamentação no puerpério imediato. Fisioterapia Brasil, Belém, v. 15, n. 2, p. 100-105, mar./abr. 2014.

MONTRONE, A. V. G.; FABBRO, M. R. C.; BERNASCONI, P. B. S. Grupo de apoio à amamentação com mulheres da comunidade: relato de experiência. Revista APS, v.12, n. 3, p. 357-362, jul.-set. 2009.

NASCIMENTO, V. C. et al. Associação entre as orientações pré-natais em aleitamento materno e a satisfação com o apoio para amamentar. Rev. Bras. Saude Mater. Infant. [online], Recife, v. 13, n. 2, p. 147-159, 2013. doi: 10.1590/S1519- 38292013000200008.

REAL, A. A. et al. Papel da fisioterapia na promoção do aleitamento materno. 2009. Disponível em: http://www.unifra.br/eventos/forumfisio/Trabalhos/5026.pdf. Acesso em: 6 maio 2017.

SANTOS, R.V.; PENNA, C. M. M. A educação em saúde como estratégia para o cuidado à gestante, puérperae ao recém-nascido. Texto Contexto Enferm., Florianópolis, v. 18, n. 4, 2009. doi: 10.1590/S0104-07072009000400006.

SCHEIDEMANTEL, S. E.; KLEIN, R.; TEIXEIRA, L. I. A importância da extensão universitária: o projeto Construir. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 2., 2004, Belo Horizonte. Anais... 2004. Disponível em: https:// www.ufmg.br/congrext/Direitos/Direitos5.pdf. Acesso em: 6 maio 2017.

SIQUEIRA, S. M. C. et al. Atividades extensionistas, promoção da saúde e desenvolvimento sustentável: experiência de um grupo de pesquisa em enfermagem. Esc. Anna Nery: Rev. Enferm., , Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, p. 1-7, 2017. doi: 10.5935/1414- 8145.20170021.

TOMÉ, F. R. O papel do fisioterapeuta na promoção do aleitamento materno. 2008. 46 f. Monografia (Graduação em Fisioterapeuta) – Universidade Veiga de Almeida, Rio de Janeiro, 2008.

WEIGERT, E. M. L. et al. Influência da técnica de amamentação nas frequências de aleitamento materno exclusivo e lesões mamilares no primeiro mês de lactação. J. Pediatr. (Rio de Janeiro), Porto Alegre, v. 81, n. 4, p. 310-316, 2005. doi: 10.1590/S0021-75572005000500009.

Published

2018-02-28

How to Cite

ALVES, D. dos A. .; SANTOS, F. de C. .; ALMEIDA, L. A. .; MATTOS, M. P. . Health education in process of positioning the mother with the baby during breast-feeding. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 242–252, 2018. DOI: 10.14393/REE_v16n22017_rel08. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/39400. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência