Aprenda a pronunciar University extension with elderly of basic health unit Biguaçu, Santa Catarina

experience of physical education academics

Authors

  • Leonardo Hoffmann Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Lísia Costa Gonçalves de Araújo Universidade do Vale do Itajaí
  • Gabriel de Aguiar Antunes Universidade do Vale do Itajaí
  • Giovana Zarpellon Mazo Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE_v16n22017_rel05

Keywords:

Seniors, Health, University extension, School physical educationn

Abstract

The aim of this report is to describe a nutritional education activity planned to encourage the fish consumption in a primary school in Palmas, State of Tocantins, Brazil, within the scope of the project "Transfer of Technology for the insertion of family farmed fish in school meal" conducted by the Nutrition Faculty of the Federal University of Tocantins and the Brazilian Agricultural Research Corporation, which aims to establish strategies for insertion of fish in school meals, offering a healthy animal protein for students and opening new markets for artisanal fishermen. The activity consisted in the presentation of a theatrical play, with the inclusion of parodies of children's songs, being its effectiveness evaluated through the application of structured questionnaires before and after the educational action. It was concluded that the experiment was satisfactory, increasing the correct answers about the fish consumption benefits after this intervention. Nutrition education has proven to be an important tool for health promotion, since it is a cheap and simple way to bring information to the most diverse social groups, becoming an ally for disease prevention and stimulating a healthy lifestyle.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonardo Hoffmann, Universidade do Estado de Santa Catarina

Master student in Human Movement Sciences, Santa Catarina State University, Brazil; member of the Gerontology Laboratory (LAGER / UDESC).

Lísia Costa Gonçalves de Araújo, Universidade do Vale do Itajaí

PhD in Physical Education, Federal University of Santa Catarina, State of Santa Catarina, Brazil; adjunct professor IV at the Vale do Itajaí University, State of Santa Catarina, Brazil.

Gabriel de Aguiar Antunes, Universidade do Vale do Itajaí

Master in Human Movement Sciences, Santa Catarina State University, Brazil, volunteer researcher in the same institution; professor at the University of Vale do Itajaí, State of Santa Catarina, Brazil.

Giovana Zarpellon Mazo, Universidade do Estado de Santa Catarina

PhD in Sports Sciences, University of Porto, Portugal; professor at Santa Catarina State University, Brazil; leader of the Physical Activity, Health and Aging Research Group (CEFID/UDESC); coordinator of the extension program Senior Studies Group (GETI/UDESC).

References

ALMEIDA, L.; BASTOS, P. R. H. de O. O desvelar do significado do corpo envelhecido para o idoso: uma compreensão fenomenológica. Revista Espacios, Caracas, v. 38, n. 29. 2017. Disponível em: http:// www.revistaespacios.com/a17v38n29/a17v38n29p23.pdf. Acesso em: 20 jun. 2017.

BRASIL. Estatuto do Idoso. Lei nº 10.741, de 1º de outubro de 2003. Dispõe sobre o Estatuto do Idoso e dá outras providências. Brasília, DF: Senado Federal, 2013.

BUSS P. M.; FILHO A. P. A saúde e seus determinantes sociais. Physis, Rio de Janeiro, v. 17, n. 1, p. 77-93, 2007. doi: 10.1590/S0103-73312007000100006.

CESARI, M. et al. A physical activity intervention to treat the frailty syndrome in older persons-results from the LIFE-P study. Journals of Gerontology Series A: Biomedical Sciences and Medical Sciences, Maryland, v. 70, n. 2, p. 216-222, 2014. doi: 10.1093/gerona/glu099.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico 2010: agregado por setores censitários dos resultados do universo. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/home/default.php. Acesso em: 20 jun. 2017.

KUNZ, E. Educação física: ensino e mudanças. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2001.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. 6. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2010.

MAZO, G. Z. Atividade física, qualidade de vida e envelhecimento. Porto Alegre: Sulina, 2008. 160 p.

MAZO, F. Z.; LOPES, M. A.; BENEDETTI, T. B. Atividade física e o idoso: concepção gerontológica. Porto Alegre: Sulina, 2001. 236 p.

MINAYO, M. C. de S.; COIMBRA JÚNIOR, C. E. A. Antropologia, saúde e envelhecimento. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2002. 212 p. doi: 10.7476/9788575413043.

OMS – ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Envelhecimento ativo: uma política de saúde. Tradução de Suzana Gontijo. Brasília: Organização Pan-Americana da Saúde, 2005. 60 p.

PEDRINELLI, A.; GARCEZ-LEME, L. E.; NOBRE, R. do S. A. O efeito da atividade física no aparelho locomotor do idoso. Rev. Bras. Ortop., São Paulo, v. 44, n. 2, p. 96-101, 2009. doi: 10.1590/S0102-36162009000200002.

SILVA, P. N. G. da. et al. A memória corporal do idoso: uma educação para vitalidade. Revista Eletrônica Extensão Cidadã, João Pessoa, v. 6, 2008. Disponível em: http://periodicos.ufpb.br/ojs2/index. php/extensaocidada/article/view/3069. Acesso em: 15 jun. 2017.

TRISTÃO, P. A. da S.; JUSTO, J. L.; TOIGO, A. M. O ensino sobre o processo de envelhecimento humano nos cursos de graduação em Educação Física. Revista Saúde e desenvolvimento humano, Canoas, v. 5, n. 2, 2017. doi: 10.18316/sdh.v5i2.3181.

Published

2018-02-28

How to Cite

HOFFMANN, L.; ARAÚJO, L. C. G. de; ANTUNES, G. de A.; MAZO, G. Z. Aprenda a pronunciar University extension with elderly of basic health unit Biguaçu, Santa Catarina: experience of physical education academics. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 202–212, 2018. DOI: 10.14393/REE_v16n22017_rel05. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/39368. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)