University extension

the perception of the academics of a Rio Grande do Sul federal university

Authors

  • Mikaela Daiane Prestes Floriano Universidade Federal do Pampa
  • Isabela Braga da Matta Universidade Federal do Pampa
  • Felipe Leindecke Monteblanco Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense
  • André Luís Baumhardt Zuliani Universidade Federal do Pampa

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v16n12017_art01

Keywords:

University extension, Students, University

Abstract

The university aims the formation of critical graduates with intellectual autonomy, committed to the needs of the social body. In this context, university extension plays an important role in the complete technical training, as well as in the construction of humanized individuals. In this way, this article aimed to identify perceptions of the academic community of a Rio Grande do Sul Federal University about the extension actions carried out in the institution. For that, an exploratory study, of quantitative and qualitative character was carried out, using the Survey method and documentary analysis. The research was carried out with 90 academics who participated in the executing team of the university extension actions. The results shows that the extension made by the university is focused on social projects that contribute to the improvement of the population’s life quality and to the complete formation of the students, elaborating new praxis of knowledge through the knowledge coming from the community. However, the students still find some difficulties to participate in the extension actions due to the difficulty in obtaining information. The extension actions carried out by the institution are reaching educational policy goals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mikaela Daiane Prestes Floriano, Universidade Federal do Pampa

Undergraduate student in Business Administration (Bachelor), Federal University of Pampa, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

Isabela Braga da Matta, Universidade Federal do Pampa

PhD student in Business Administration, Federal University of Rio Grande do Sul, Brazil; professor at the Federal University of Pampa,  Campus Santana do Livramento, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

Felipe Leindecke Monteblanco, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense

PhD student in Geography, Federal University of Santa Maria, State of Rio Grande do Sul, Brasil; technical affairs at the Federal Institute of Sul-Rio-Riograndense of the Education, Science and Technology, Campus Santana do Livramento, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

André Luís Baumhardt Zuliani, Universidade Federal do Pampa

Undergraduate student in Business Administration (Bachelor), Federal University of Pampa, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

References

ABRANCHES, M. Política Nacional de Extensão Universitária: identidade e diretriz para a prática extensionista no ensino superior brasileiro. 2012. In: SILVA, L. D.; CÂNDIDO, J. G. Extensão universitária: conceitos, propostas e provocações. São Bernardo do Campo: Editora da Universidade Metodista de São Paulo, 2014. p. 39-62.

BARBOSA, V. C. Extensão universitária: proposição e validação de um instrumento de avaliação da percepção dos discentes. 2012. 132 f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Ciências Empresariais, Universidade FUMEC, 2012.

BIONDI, D; ALVES, G. C. A extensão universitária na formação de estudantes do curso de Engenharia Florestal – UFPR. REMEA, Carreiros, v. 26, p. 209-224, jan./jun. 2011. Disponível em: https:// www.seer.furg.br/remea/article/view/3357. Acesso em: 15 mar. 2016.

BOTOMÉ, S. P. Pesquisa alienada e ensino alienante: o equívoco da extensão universitária. Petrópolis: Vozes, 1996.33

BRASIL. Portaria nº 61, de 2 de dezembro de 2013. Institui a Comissão Nacional de Extensão Universitária. Brasília, DF, 2 dez. 2013.

BRASIL. Lei nº 5.542, de 28 de novembro de 1968. Lei Básica da Reforma Universitária. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Brasília, DF, 28 nov. 1968. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L5540.htm. Acesso em: 15 mar. 2016.

COLLIS, J; HUSSEY, R. Pesquisa em administração: um guia prático para alunos de graduação e pós-graduação. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

FORPROEX – Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Política Nacional de Extensão Universitária. 2012. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/documentos/2012-07-13-Politica-Nacional-de-Extensao.pdf. Acesso em: 10 mar. 2016.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GURGEL, R. M. Extensão universitária: comunicação ou domesticação? São Paulo: Cortez, 1986.

HAIR JUNIOR, J. F. et al. Fundamentos de métodos de pesquisa em administração. Porto Alegre: Bookman, 2005.

JEZINE, E. As práticas curriculares e a extensão universitária. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 2., 2004, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2004.

LEVINE, D. M. et al. Estatística: teoria e aplicações usando o Microsoft Excel em português. 8. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2013.

MACHADO, A. A construção da extensão universitária brasileira, as políticas institucionais e o compromisso social das universidades: um estudo sobre a Universidade Estadual do Centro- Oeste do Paraná (Unicentro). 2009. 146 f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Maringá, 2009. 34

MARTINS, E. de F. Extensão como componente curricular: oportunidade de formação integral e de solidariedade. Revista Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, p. 201-209, jul. 2008. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/232. Acesso em: 10 maio 2016.

NOGUEIRA, M. das D. P. Extensão universitária no Brasil: uma revisão conceitual. In: FARIAS, D. S. (Org.) Construção conceitual da extensão universitária na América Latina. Brasília: Editora da UNB, 2001. p. 57-72.

PAULA, J. A. A extensão universitária: história, conceito e propostas. Interfaces, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p.05-23, 2013. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/revistainterfaces/index.php/IREXT/article/view/5. Acesso em: 12 maio 2016.

PIMENTEL, G. A. Universidade e políticas de extensão no Brasil do Governo Lula: período de 2003 a 2010. 2015. 281 f. Tese (Doutorado) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 2012.

SANGENIS, L. F. C. Extensão universitária: um conceito em transformação. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO (ENDIPE), 16., 2012, Campinas. Anais... Campinas: Editora da UNICAMP, 2012. Disponível em: http:// www.infoteca.inf.br/endipe/smarty/templates/arquivos_template/ upload_arquivos/acervo/docs/3473d.pdf. Acesso em: 20 abr. 2016.

SILVA, L.D. ; BERNARDES, M. A.; PELARIN, A. L. Indicadores e parâmetros para a estrutura da extensão universitária em uma IES: algumas propostas. In: SILVA, L. D.; CÂNDIDO, J. G. Extensão universitária: conceitos, propostas e provocações. São Bernardo do Campo: Editora da Universidade Metodista de São Paulo, 2014. p. 21-37.

SOUSA, A. L. A história da extensão universitária. 2. ed. Campinas: Alínea, 2010.

SOUZA, O. S. S. de. A extensão universitária e as universidades populares. Entreideias, Salvador, n. 9, p. 253-264, 2005. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/2696. Acesso em: 11 maio 2016. doi: http://dx.doi. org/10.9771/2317-1219rf.v10i9.2696.35

WANDERLEY, L. E. W. O que é universidade? 9. ed. São Paulo: Brasiliense, 1988. (Coleção Primeiros Passos).

Published

2017-08-22

How to Cite

FLORIANO, M. D. P.; MATTA, I. B. da; MONTEBLANCO, F. L.; ZULIANI, A. L. B. University extension: the perception of the academics of a Rio Grande do Sul federal university. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 16, n. 1, p. 9–35, 2017. DOI: 10.14393/REE-v16n12017_art01. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/38043. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais