DNA in the time tunnel

a report of extensionist activity for biology teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v16n12017_rel06

Keywords:

Biology, High school, Elucidation of DNA

Abstract

This paper reports the experience of the extension project entitled “DNA in the time tunnel”. This project was developed with high school finalists students of a public school in the city of Coari, State of Amazonas, Brazil, aiming to provide students and teachers of biology and chemistry, teaching and learning about the historical context of the elucidation of DNA. The intervention was carried out in two stages: the first was the bibliographic research and planning and preparation of materials with playful bias, showing the contribution of each researcher and a gymkhana as an instrument to contribute to the learning of biology and the execution of extensionist activities with students and teachers. The project actions have contributed to the planning of the dynamic pedagogical practices, which granted the needs and interests of the involved students; to the enrichment of the knowledge on the subject addressed by secondary students, training them with matters of biology that are in the National Secondary Education Examination (ENEM) and other selective processes of entry to higher education; to the teaching and learning of biological disciplines of the curriculum of the respective college freshmen courses of the Institute of health and biotechnology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elison de Souza Sevalho, Universidade Cândido Mendes

Specialist in Tutoring in Distance Education and Higher Education Teaching from Cândido Mendes University, State of Rio de Janeiro, Brazil.

References

ACEVEDO-DÍAZ, J. A.; GARCÍA-CARMONA, A. Rosalind Franklin y la estructura molecular del ADN: un caso de historia de la ciencia para aprender sobre la naturaleza de la ciencia. Revista Científica, Bogotá, v. 2, n. 25, p. 162-175, 2016.

ANDRADE, M. A. B. S.; CALDEIRA, A. M. A. O modelo de DNA e a biologia molecular: inserção histórica para o ensino de biologia. Filosofia e História da Biologia, São Paulo, v. 4, p. 139-166, 2009. Disponível em: http://www.abfhib.org/FHB/FHB-04/FHB-v04-05-Mariana-Andrade-Ana-Maria-Caldeira.pdf. Acesso em: 20 set. 2016.

ANDRADE, M. L. F.; MASSABNI, V. G. O desenvolvimento de atividades práticas na escola: um desafio para os professores de ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 17, n. 4, p. 835-854, 2011. doi: 10.1590/S1516- 73132011000400005.

BARBOSA, V. C. Extensão universitária: proposição e validação de um instrumento de avaliação da percepção dos discentes. 2012. 131 f. Dissertação (Mestrado em Administração), Fundação Mineira de Educação e Cultura, Belo Horizonte, 2012.

CASTRO, D. F.; TREDEZINI, A. L. M. A importância do jogo/ lúdico no processo de ensino-aprendizagem. Revista Perquirere, Patos de Minas, v. 11, n. 1, p. 166-181, 2014. Disponível em: http://perquirere.unipam.edu.br/documents/23456/422843/A+++import%C3%A2ncia+do+jogo-l%C3%BAdico+no+processo+de+ensino-aprendizagem.pdf. Acesso em: 25 set. 2016.

CHADAREVIAN, S. Portrait of a discovery: Watson, Crick, and the double helix. Isis, Chicago, v. 94, n. 1, p. 90-105, March 2003. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/10.1086/376100?origin=JSTOR-pdf&seq=1#page_scan_tab_contents . Acesso em: 20 ago. 2016.

COELHO, G. C. O papel pedagógico da extensão universitária. Em Extensão, Uberlândia, v. 13, n. 2, p. 11-24, 2014. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/26682. Acesso em: 16 set. 2016.

DAHM, R. Friedrich Miescher and the discovery of DNA. Developmental Biology, Bethesda, v. 278, n. 2, p. 274-288, 2005. doi: 10.1016/j.ydbio.2004.11.028.

______. Discovering DNA: Friedrich Miescher and the early years of nucleic acid research. Human Genetics, Chicago, v. 122, n. 6, p. 565-581, 2008. doi: 10.1007/s00439- 007-0433-0.

DUARTE, J. S. As contribuições da extensão universitária para o processo de aprendizagem, prática de cidadania e exercício profissional. 2014. 102 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2014.

FERREIRA, M. J.; ANDRADE, M. A. B. S. Dupla-Hélice: a construção de um conhecimento. Polyphonía, Goiânia, v. 25, n. 2, 2014. doi: 10.5216/ rp.v25i2.38155.

JANN, P. N.; LEITE, M. F. Jogo do DNA: um instrumento pedagógico para o ensino de ciências e biologia. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 282-293, 2010. Diponível em: http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/192. Acesso em: 25 nov. 2016.

OLIVEIRA, T. H. G.; SANTOS, N. F.; BELTRAMINI, L. M. O DNA: uma sinopse histórica. Journal of Biochemistry Education, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 1-16, 2004. Disponível em: http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/about/contact. Acesso em: 25 nov. 2016. doi: https://doi.org/10.16923/reb.v2i1.13.

OLIVEIRA, V. D. R. B. As dificuldades da contextualização pela história da ciência no ensino de biologia: o episódio da dupla hélice do DNA. 2009. 96 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática), Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2009.

ORTIZ, E. História da ciência no ensino de biologia: virtudes e dificuldades da contextualização histórica do episódio da dupla hélice do DNA. 2015. 134 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática), Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2015.

ORTIZ, E.; SILVA. M. R. O uso de abordagens da história da ciência no ensino de biologia: uma proposta para trabalhar a participação da cientista Rosalind Franklin na construção do modelo da dupla hélice do DNA. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 21, n. 1, p. 106-123, abr. 2016.

ROSITO, B. A. O ensino de ciências e a experimentação. In: MORAES, R. Construtivismo e Ensino de Ciências: reflexões epistemológicas e metodológicas. 2. ed. Porto Alegre: Editora da PUCRS, 2003. p. 195-208.

RESENDE, K. F. M. et al. Estratégia de extensão universitária visando a identificação de novos talentos para a genética. Revista Extendere, Natal, v. 2, n. 1, p. 202-212, jan.-jun. 2014. Disponível em: http://periodicos.uern.br/index.php/extendere/article/viewFile/1269/724. Acesso em: 25 nov. 2016.

SALZANO, F. M. Saúde pública no primeiro e terceiro mundos: desafios e perspectivas. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 7-16, 2002. doi: 10.1590/S1413-81232002000100002.

SILVA, J. M. A. et al. Quiz de genética e biologia molecular: a experiência discente e docente no desenvolvimento de um material didático. Cadernos UniFOA, Volta Redonda, v. 4, n. 11, p. 65-68, dez. 2009. Disponível em: http://web.unifoa.edu.br/cadernos/edicao/11/65.pdf. Acesso em: 20 nov. 2016.

SILVA, M. R. As controvérsias a respeito da participação de Rosalind Franklin na construção do modelo da dupla hélice. Scientiae Studia, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 69-92, jan-mar. 2010. doi: 10.1590/S1678-31662010000100004.

SILVA, M. R.; PASSOS, M. M.; BOAS, A. V. A história da dupla hélice do DNA nos livros didáticos: suas potencialidades e uma proposta de diálogo. Ciencia & Educação, Bauru, v. 19, n. 3, p. 599-616, 2013. doi: 10.1590/S1516-73132013000300007.

VOLKOV, R. A.; RUDENKO, S. S. War and world of Erwin Chargaff (Dedicated to 110th anniversary of birth). Cytology and Genetics, Chernivtsi, v. 50, n. 1, p. 72-78, January 2016. doi: 10.3103/S0095452716010102.

Published

2017-08-22

How to Cite

SEVALHO, E. de S. . DNA in the time tunnel: a report of extensionist activity for biology teaching. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 16, n. 1, p. 150–166, 2017. DOI: 10.14393/REE-v16n12017_rel06. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/37456. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência