Formação de agentes disseminadores do processo de educação ambiental para unidades de conservação, com ênfase no Parque Nacional da Serra da Canastra, Minas Gerais

Authors

  • Bruno César Silva Matos Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Marcos Paulo Silva Ferreira Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Sônia Lúcia Modesto Zampieron Universidade do Estado de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v16n12017_rel02

Keywords:

Environment, National Park, Ecotourism, Student formation

Abstract

This work reports the experience of a training course and formation of environmental drivers to the young people living in the area, from the perspective of environmental education, to work in this Conservation Unit as monitors of the visitors. It aimed to provide an opportunity of learning and understanding the importance of the patrimony, and to insert them into the labor market. The project included a course consisting of theoretical and practical activities developed in the city of São Roque de Minas and included high school students from Vargem Bonita, São Roque and São José do Barreiro, State of Minas Gerais, Brazil, which are closer of the The National Park Serra da Canastra (NPSC) access portal. The course consisted of a partnership between the State University of Minas Gerais, Passos Unit, the National Institute of Science and Technology of the Hymenoptera Parasitoides of the Southeast Region of Brazil (INCT-HYMPAR Sudeste) and the Chico Mendes Institute for Biodiversity Conservation (ICMBio), which ensured the development of a certificate of completion and a membership card for the trainees to act in the PNSC region. Fifteen students were certified, and there was a waiting list for the formation of new classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno César Silva Matos, Universidade do Estado de Minas Gerais

Graduated in Biological Sciences, Minas Gerais State University, Campus de Passos, Minas Gerais, Brazil.

Marcos Paulo Silva Ferreira, Universidade do Estado de Minas Gerais

Graduated in Biological Sciences, Minas Gerais State University, Campus de Passos, Minas Gerais, Brazil.

Sônia Lúcia Modesto Zampieron, Universidade do Estado de Minas Gerais

Post-doctorate in Biological Sciences, University of São Paulo, São Paulo, Brazil; full professor at Minas Gerais State University, Passos Unit, Brazil.

References

ARRUDA, R. “Populações tradicionais” e a proteção dos recursos naturais em unidades de conservação. Ambiente e Sociedade, São Paulo, Ano II, n. 5, p. 79-91, jul.-dez. 1999. doi. S1414-753X1999000200007.

BARBOSA, A. G. P.; PERINOTTO, A. R. C. Trilha ecológica do cavalo-marinho: ecoturismo em Barra Grande/PI. Rosa dos Ventos, Caxias do Sul, v. 2, n. 1, p. 45-55, 2011. Disponível em: http:// www.ucs.br/etc/revistas/index.php/rosadosventos/article/view/389. Acesso em: 15 out. 2015.

BRASIL. Lei nº 9.985, de 18 de julho de 2000. Institui o Sistema Nacional de Unidades de Conservação da Natureza e dá outras providências. Brasília, DF, 2000. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9985.htm. Acesso em: 17 out. 2015.

_____. Ministério do Meio Ambiente. Diagnóstico da visitação em parques nacionais e estaduais. Brasília, DF: MMA, 2009. 42 p.

_____. Ministério do Turismo. Ecoturismo: orientações básicas. 2. ed. Brasília: Ministério do Turismo, 2010. 90 p.112

CAMPOS, A. M. N. O ecoturismo como alternativa de desenvolvimento sustentável. Caderno Virtual de Turismo, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 2005, 2005.

CASTRO, A. A Educação ambiental no turismo como ferramenta para a conservação ambiental. Amazônia, Organizações e Sustentabilidade, Belém, v. 3, n. 1, p. 77-86, 2014. Disponível em: http://revistas.unama.br/index.php/aos/article/view/81. Acesso em: 26 set. 2015. doi: 10.17800/aos.v3i1.81

CURRIE, K. L. Meio ambiente: interdisciplinaridade na prática. Campinas: Papirus, 1998.

FONSECA, C. E. O município de Delfinópolis, MG, e o desenvolvimento do setor turístico no espaço geográfico. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 13, n. 42, p. 59-74, jun. 2012. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/16719. Acesso em: 14 set. 2015.

FORTES, P. J. ; FORTES, G. R. Estratégias empreendedoras em associações de condutores dos parques nacionais piauienses: propostas de educação ambiental e responsabilidade socioambiental. Turismo em Análise, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 337-353, 2014. doi: 10.11606/issn.1984-4867.v25i2p337-353.

FREITAS, B.; PORTUGUEZ, A. P. Uso, ocupação do espaço e perspectivas de desenvolvimento do turismo ecorrural na bacia hidrográfica do ribeirão São Vicente, Ituiutaba, MG. Campo- Território: Revista de Geografia Agrária, Uberlândia, v. 9, n. 17, p. 330-361, abr. 2014. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/article/view/22995. Acesso em: 10 out. 2015.

HIGUCHI, M. I. G.; ALVES, H. H. S. C.; SACRAMENTO, L. C. A arte no processo educativo de cuidado pessoal e ambiental. Currículo sem Fronteiras, Porto, v. 9, n. 1, p. 231-250, jan./jun. 2009. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol9iss1articles/higuchi-alves-sacramento.pdf. Acesso em: 2 fev. 2014.

ICMBIO - Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade. 113

Instrução normativa nº 08, de 18 de setembro de 2008. Disponível em: http://www.icmbio.gov.br/portal/images/stories/o-que-somos/in082008.pdf. Acesso em: 3 fev. 2016.

LOUREIRO, C. F. B. Educar, participar e transformar em educação ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, Brasília, v. 1, n. 0, p. 13-70, nov. 2004. Disponível em: http://www.academia.edu/9675257/Educacao_como_processo_na_construcao_da_cidadania_ambiental. Acesso em: 23 maio 2015.

MENDONÇA, S. G. L.; SILVA, V. P. Extensão universitária: uma nova relação com a administração pública. In: CALDERÓN, A. I.; SAMPAIO, H. (Org.) Extensão Universitária: ação comunitária em universidades brasileiras. São Paulo: Olho d´água, 2002. p. 29-44.

MOREIRA, J. C.; BIGARELLA, J. J. Interpretação ambiental e geoturismo em Fernando de Noronha-PE. In: CASTILHO, C. J. M. de; VIEGAS, J. Turismo e práticas socioespaciais: múltiplas abordagens e interdisciplinaridades. Recife: Editora da UFPE, 2008. p. 171-192.

NASCIMENTO, C. A. et al. A regulamentação da atividade de condução de visitantes nos sistemas estaduais de unidades de conservação do Brasil. Rev. Bras. Pesq. Tur., São Paulo, v. 10, n. 3, p. 516-532, set./dez. 2016. doi; 10.7784/rbtur.v10i3.1133

PRIGOL, S.; GIANNOTTI, S. M. A importância da utilização de práticas no processo de ensino-aprendizagem de ciências naturais enfocando a morfologia da flor. SIMPÓSIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 1., SEMANA DE PEDAGOGIA, 20., 2008, Cascavel. Anais... Cascavel: Editora da Unioeste, 2008. Disponível em: http://www.unioeste.br/cursos/cascavel/pedagogia/eventos/2008/1/artigo%2033.pdf. Acesso em: 15 out. 2015.

REIGOTA, M. A. S. O que é educação ambiental? São Paulo: Brasiliense, 2014. (Coleção Primeiros Passos).

RIBAS, L. C. C.; HICKENBICK, C. O Papel de condutores ambientais locais e de cursos de capacitação no ecodesenvolvimento turístico e as expectativas sociais no sul do Brasil. Turismo em Análise, São Paulo, v. 23, n. 1, p. 143-165, 2012. doi: 10.11606/issn.1984-4867.v23i1p143-165.

RIOS, G. A.; MENDES, E. G. Uso de blogs na educação: breve panorama da produção científica brasileira na última década. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 8, n. 2, p. 160-174, 2014. doi: 10.14244/19827199746.

SCHEIDEMANTEL, S. E; KLEIN, R. A importância da extensão universitária: o Projeto Construir. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 2., 2004, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2004.

SENNA, M. L. G. S. de; ADORNO, L. F. M.; MAGALHÃES, H. G. Percepção ambiental e ecoturismo: estudo de caso com condutores de turismo e turistas na região do Jalapão/TO. OLAM: Ciência e Tecnologia, Rio Claro, v. 8, n. 2, p. 218-244, jan./jun.2008. Disponível em: http://docplayer.com.br/12082285-Percepcao-ambiental-e-ecoturismo-estudo-de-caso-com-condutores-de-turismo-e-turistas-na-regiao-do-jalapao-to.html. Acesso em: 25 out. 2015.

SILVA, W. G. da; HIGUCHI, M. I. G.; FARIAS, M. S. M. de. Environmental education in psychosocial training of young people. Ciência & Educação, Bauru, v. 21, n. 4, p. 1031-1047, dec. 2015. doi: 10.1590/1516-731320150040015

VALLEJO, L. R. Uso público em áreas protegidas: atores, impactos, diretrizes de planejamento e gestão. Anais Uso Público em Unidades de Conservação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 13-26, 2013. Disponível em: http://www.uff.br/var/www/htdocs/usopublico/images/Artigos/2013/Artigo_OL_2.pdf. Acesso em: 17 out. 2014.

Published

2017-08-22

How to Cite

SILVA MATOS, B. C.; SILVA FERREIRA, M. P.; MODESTO ZAMPIERON, S. L. Formação de agentes disseminadores do processo de educação ambiental para unidades de conservação, com ênfase no Parque Nacional da Serra da Canastra, Minas Gerais. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 16, n. 1, p. 97–114, 2017. DOI: 10.14393/REE-v16n12017_rel02. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/37143. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência