Licit and illicit drugs
a group approach with teenagers
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v16n12017_rel03Keywords:
Health, Education, Adolescent, Drugs, Extension, UniversityAbstract
This work is an extension intervention arising from the results of an epidemiological cross-sectional study with 605 teenagers from 13 to 16 years old. The extension actions had as a method the group educational practice on licit and illicit drugs, with 2.012 teenagers from 22 municipal and state public schools of the urban region of Divinópolis, State of Minas Gerais, Brazil, from March 2015 to February 2016. It aimed to work with group educational practices on licit and illicit drugs in the school environment with teenagers. The extension and research allowed us to understand the context in which adolescents were inserted through the communication kept with them and among them; to know the level of information the teenagers had about licit and illicit drugs; to provide new knowledges, attitudes and opportunities in the recreation of an own way of self-care. It was stressed that education is an important tool for health promotion and prevention of risks and hazards, as well as plays a key role in the formation of the proactive subject.
Downloads
References
ALBERTI, T. F. et al. Dinâmicas de grupo orientadas pelas atividades de estudo: desenvolvimento de habilidades e competências na educação profissional. Revista Brasileira Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 95, n. 240, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbeped/v95n240/06.pdf. Acesso em: 16 out. 2016.
ARANTES-FILHO, E. Perfil do consumo de álcool e drogas ilícitas entre adolescentes escolares de uma capital brasileira. Revista Eletrônica Saúde Mental Álcool e Drogas, Ribeirão Preto, v. 10, n. 2, p. 78-84, 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-69762014000200005&lng=pt& nrm=iso. Acesso em: 3 mar. 2016. 127
BARROS, J. P. P; COLACO, V. F. R. Drogas na escola: análise das vozes sociais em jogo. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 1, p. 253-273, 2015. doi: 10.1590/2175-623644605.
BORTOLON, C. B. et al. Family functioning and health issues associated with codependency in families of drug users. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, p. 101-107, 2016. doi: 10.1590/1413-81232015211.20662014.
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990, e legislação correlata. 11. ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014a. 237p. (Série Legislação). Disponível em: http://www.finiciativa.org.br/resources/estatuto_crianca_11ed.pdf. Acesso em: 12 out. 2016.
______. Ministério da Justiça. Secretaria Nacional de Políticas Sobre Drogas. Fé na Prevenção: prevenção do uso de drogas por instituições religiosas e movimentos afins. Brasília: Ministério da Justiça, 2014b. Disponível em: file:///C:/Users/Usu%C3%A1rio/Downloads/FeNaPrevencao_3ed.pdf. Acesso em: 12 out. 2016.
CARDOSO, L. R. D; MALBERGIER, A. Problemas escolares e o consumo de álcool e outras drogas entre adolescentes. Psicologia Escolar Educacional, Maringá, v. 18, n. 1, p. 27-34, jun. 2014. Disponível em: doi: 10.1590/S1413- 85572014000100003.
CARDOSO, M. R. Dependência e adolescência: a recusa da diferença. Ágora, Rio de Janeiro, v. 17, n. spe., p. 63-74, 2014. doi: 10.1590/S1516- 14982014000300006 128
COSTA, A. G. et al. Drogas em áreas de risco: o que dizem os jovens. Physis, Rio de Janeiro, v. 22, n. 2, p. 803-819, 2012. doi: 10.1590/S0103-73312012000200021.
LIMA, P. V. C. et al. Saúde do adolescente – conceitos e percepções: revisão integrativa. Revista de Enfermagem UFPE, Recife, v. 48, n. 1, p. 146-154, 2014. Disponível em: http://www.revista.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/article/viewFile/5216/ pdf_4450. Acesso em: 15 fev. 2016.
MARTINS-OLIVEIRA, J. G. et al. Risk of alcohol dependence: prevalence, related problems and socioeconomic factors. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, p. 17-26, 2016. doi: 10.1590/1413-81232015211.00652015.
MELO, A. S. E.; MAIA FILHO, O. N.; CHAVES, H. V. Conceitos básicos em intervenção grupal. Encontro: Revista de Psicologia, Valinhos, v. 17, n. 26. 2014. Disponível em: https://psibr.com.br/leituras/psicologia-clinica/conceitos-basicos-em-intervencao-grupal. Acesso em: 16 out. 2016.
MIDFORD, R. Drug prevention programmes for young people: Where have we been and where should we be going? Addiction, Mount Lawley, v. 105, n. 10, p. 1688-1695, 2009. doi: 10.1111/j.1360-0443.2009.02790.x.
MOURA, J. R. A. et al. Conversas de adolescentes sobre drogas e sexualidade: um relato de experiência. Revinter: Revista Intertox de Toxicologia, Risco Ambiental e Sociedade, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 117-130, 2015. doi: 10.22280/revintervol8ed2.204.
NASCIMENTO, M. O; AVALLONE, D. D. M. Prevalência do uso de drogas entre adolescentes nos diferentes turnos escolares. Rev. Saúde Pública, São Paulo, v. 10, n. 4, p. 41-49, 2013. doi: /10.1590/S0034- 89102001000200008.
PEDROSA, S. C. et al. Educação em saúde com adolescentes acerca do uso de álcool e outras drogas. Revista de Enfermagem do Centro Oeste Mineiro, Divinópolis, v. 5, n. 1, p. 1535-1541, 2015. doi: 10.19175/recom.v0i0.402.
REIS, D. C. et al. Health vulnerabilities in adolescence: socioeconomic conditions, social networks, drugs and violence. Revista Latino- Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 21, n. 2, p. 586-594, 2013. doi: 10.1590/S0104- 11692013000200016.
ROCHA, M. C. et al. Atividade grupal à luz de Piaget e Vygotsky: contribuições para uma ação didática voltada a cursos de formação superior. Revista Digital, Buenos Aires, v. 17, n. 176, 2013. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd176/atividade-grupal-a-luz-de-piaget-e-vygotsky.htm. Acesso em: 18 out. 2016.
ROSENBAUM, M. New perspectives on drug education/prevention. Journal of psychoactive drugs, Bethesda (Maryland), v. 48, n. 1, p. 28-30, 2016. Disponível em: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26799842. Acesso em: 17 jul. 2016.
SILVEIRA, H. S. S. et al. Efeitos das drogas lícitas e ilícitas na percepção de adolescentes: uma abordagem de enfermagem. Revista de Enfermagem UERJ, Rio de Janeiro, n. 21, v. 2, p. 748-753, 2013. Disponível em: http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/enfermagemuerj/article/view/12072. Acesso em: 20 fev. 2016.
ZEITOUNE, R. C. G. et al. O conhecimento de adolescentes sobre drogas lícitas e ilícitas: uma contribuição para a enfermagem comunitária. Escola doi: 10.1590/S1414- 81452012000100008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.